خوزستان- محمد جعفر فلسفی گفت: تفسیر متفاوتی که وزارت نفت از قانون مصوب و صریح سم آلایندگی دارد باعث شده این وزارتخانه به هیچ عنوان زیر بار سهم آلایندگی خوزستان نرود.

وزارت نفت زیر بار سهم آلایندگی استان خوزستان نمی‌رود

به گزارش قدس آنلاین، محمد جعفر فلسفی، عضو شورای شهر اهواز در نشستی خبری تحت عنوان حق آلایندگی برای استان خوزستان با حضور اصحاب رسانه که در محل شورای شهر اهواز برگزار شد، گفت: براساس استنادهای قانونی باید دید در چه شرایطی قرار داریم که محتوای اخباری که از استان منتشر می شود حکایت از وضعیت بغرنج شهر دارد و روند را به سمتی می‌برد که منشاء نگرانی‌هاست.

۲۰ سال عقب ماندن از کلانشهرها

فلسفی با بیان اینکه مهاجرت ها نیز نشان می دهد اوضاع مناسبی در شهر نداریم، اظهار کرد: آلاینده‌ها، گرد و غبار در این زمینه نقش اساسی دارد موضوع بعدعمرانی شهر است که فاصله زیادی نسبت به کلان شهرها داریم و نسبت به آنها ۲۰ سال عقب افتاده و با اوضاع کنونی کشور هم شرایط را بدتر کرده است.

وی با اشاره به این موضوع که حوزه اقتصادی نیز فشار بر مجموعه شهرداری را تشدید کرده و منابع مالی و درآمدی ما را تحت تاثیر قرار می دهد اما مهاجرت در سطحی در جامعه اتفاق می افتد که امکان و توانایی و تمکین آن را دارند عنوان کرد: بخش عظیمی از جامعه به دلیل وابستگی ها ترجیح می دهند در شهر خود بمانند اما آمارها نشان می‌دهد روند تلخ مهاجرت در استان خوزستان زیاد است و اگر به همین شکل پیش رویم تشدید می شود.

آلایندگی های نفت مفت بر گلوی خوزستانی ها می نشیند

وی یکی منابع عمده شهرداری را ساخت ساز خواند و گفت: در مقایسه کلانشهرها ساخت و ساز نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد و توسعه دارد اما اهواز در این زمینه نیز به دلیل مهاجرت ها و شرایط اقتصادی اوضاع مناسبی ندارد.

عضو شورا با اشاره به تاکید های رهبر انقلاب درباره مطالبه گری در چارچوب قانون اضافه کرد: مطالبه گری باید به شکل دقیق انجام شود نمایندگان ما نیز می‌توانند از این قانون پیروی کرده به دنبال حق خوزستان باشند، از طرفیعواملی که مانع رسیدن ما به مطالبات می‌شوند شناخته و راه حل ها را پیدا کنیم.

او اهواز را شهر نفتی که در بخش عمده ای از مخازن نفت با ۲۰۰ حلقه چاه که بیش از یک میلیون بشکه نفت تولید می کند، واند و اذعان کرد: قانون بر این اساس عوارضی برای آنها مشخص کرده، در ماده ۳۸ قانون عوارض کالا و خدمات نرخ عوارض شهری و دهیاری ها در رابطه با کالا علاوه بر نرخ مالیات درباره نفت طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی است.

وی افزود: در حال حاضر با مکاتبات محیط زیست شرکت های آلاینده مشخص شده اند اما با تفسیر از قانون را تبدیل به یک درصد از کارمزد کردند که مبلغ ناچیزی آن هم بعد از فروش می‌شود و قابل قبول نیست.

نمایندگان باید تا استیضاح وزیر، برای حق خوزستان بجنگند

فلسفی با تاکید بر این موضوع که طبق پژوهش‌های مجلس از سال ۸۷ تا ۹۲ یک سری آمارها بر اساس قانون آورده‌ایم که بر مبنای یک درصد، سهم خوزستان میزان بالایی است، اشاره کرد: با توجه به سهم نفت از تولید ناخالص ملی ۲۳ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال در سال ۹۲ سهم آلایندگی نفت برای استان خوزستان است که به طور کلی ۵۸ درصد تولید ناخالص داخلی استان سهم تولید نفت است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نمایندگان ما به دلیل عدم آشنایی با مطالبات قانونی و نداشتن سماجت در انجام آن تا به حال هیچ فعالیتی در این زمینه نداشته اند، توضیح داد: شهرداری و شورا کار را به مرحله‌ای رساندند که در سال ۹۳ این حقوق اعمال شود و با توجه به مدارک موجود در سازمان امور مالیاتی و اداره کل مالیاتی استان خوزستان میزان عوارض آلایندگی دو شرکت نفت و گاز کارون و مارون چیزی در حدود ۱۱۰ میلیارد تومان رقم خورده که متأسفانه نفت حاضر به پرداخت بدهی مذکور نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس مبنی بر اینکه چه مرجع قانونی میتواند شرکت‌های نفت و گاز یا وزارت نفت را ملزم به پرداخت حق آلایندگی های خوزستان کند؟ تصریح‌کرد: دیوان محاسبات عالی در این زمینه می تواند ورود کند و نمایندگان مجلس هم می‌توانند با استیضاح وزیر نفت حق آلایندگی شهر را مطالبه کنند.

سهم آلایندگی می تواند تحول شگرف در خوزستان ایجاد کند

وی نقش آلایندگی ها و تاثیر آن در اهواز بر زندگی و آسایش مردم را مهم دانست و اذعان کرد: یک درصد آلایندگی ها کلان به حساب شهرداری و عوارض و طبق آمار نامه به مصرف فرآورده های نفتی انرژی در سال ۹۳ میزان دریافت شهرداری از عوارض سوخت با احتساب ۲۰ درصدی که بر کلانشهرها تعلق میگیرد بر اساس مدارک موجود برآورد ارزش افزوده نفت ۴۳ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال سهم عوارضی از ارزش افزوده نفت برای استان خوزستان می باشد که به طور کلی ۵۸ درصد تولید ناخالص داخلی استان سهم تولید نفت است.

وی اضافه کرد: سهم شهرداری اهواز از ارزش افزوده نفت  ۴۳ هزارمیلیارد ریال است که وزارت نفت به هیچ عنوان به زیر بارآن نمی رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها