خوزستان- وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: ۱۸ نماینده خوزستان باید برای منافع استان و حل مشکلات رفاهی و اقتصادی خوزستان هم‌نظر باشند واگرنه دریافت تسهیلات و امتیاز برای استان تاثیر گذار نیست.

شریعتمداری: نمایندگان خوزستان در مطالبه‌گری هم‌عقیده نیستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،  غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در پانزدهمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال خوزستان که با حضور محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نمایندگان و مسوولان خوزستان برگزار شد، با وجود اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی رغبت را برای سرمایه گذاری در استان کم کرده است، از وزیر خواست وزارت نفت مسولیت توسعه استان خوزستان را بر عهده بگیرد!

شریعتی گفت: در خوزستان روزانه بیش از ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود و قرار است این میزان تولید در ۵ سال آینده به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند، بنابراین هرجایی که قرار است سرمایه گذاری شود در حوزه نفتی قرار دارد و و امکان واگذاری آن اراضی به سرمایه گذاران نیست.

وی از دولت خواست توجه ویژه‌ای به خوزستان داشته باشد تا به این طریق عقب ماندگی‌ها در بحث سرمایه گذاری در حوزه صنایع پایین دستی استان نیز جبران شود و تاکید کرد: خوزستان با دارا بودن صنایع بزرگ و مادر منشا تولیدات مختلف در دیگر نقاط کشور است اما در صنایع پایین توفیقی نداشته است.

استاندار خوزستان گفت: زنجیره محصولات و تولیدات خوزستان باید تا محصول نهایی ادامه پیدا کند و نباید محصولات تولید شده در همان مراحل ابتدایی از استان خارج و در مناطق دیگر اشتغال ایجاد کنند.

آزار برای سرمایه گذاری 

در ادامه جلسه  شیخ مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اصلی‌ترین دغدغه مردم خوزستان را بیکاری دانست و اظهار کرد: بسیاری از جوانان خوزستان به شهرهای دیگر مهاجرت می زنند چون معتقدند خوزستان جای سرمایه گذاری نیست و مسوولان نیز اجازه سرمایه گذاری نمی دهند و سرمایه گذار را اذیت می کنند و عوامل بسیاری جلودار پیشرفت خوزستان هستند.

جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واگذاری شرکت ها و کارخانه‌ها به بخش خصوصی بدون در نظر گرفتن مشکلات آنها  نتیجه‌ای جز اعتراضات کارگری در استان ندارد، تصریح کرد: با تمام نعمت های خدادادی خوزستان امروز در رتبه سومین استان از لحاظ بیکاری است و این معضلی غیر قابل قبول است و این نشان از کم لطفی و کم مهری مسوولان مرکز نشین است.

خصوصی سازی در رکود

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا خصوصی سازی در زمان رکود انجام نمی شود، بیان کرد: خصوصی سازی با رشد اقتصادی موفیت به دنبال دارد، همین بی توجهی ها کار را به آنجا رسانده که خوزستان دولتی ترین اقتصاد کشور را دارد و نرخ بیکاری استان از ۱۰ درصد به بیش از ۱۴ درصد رسیده است که بیشترین افزایش در کشور است.

وی از پرونده بیش از ۲۸ هزار کارگر خوزستانی در شورای حل اختلاف خبر داد و اذعان داشت: این عدد بیشترین مقدار در کشور است.

اشتغال پایدار در گرو تولید پایدار است

امید حاجتی،  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیزپرده از آمار وحشناک خودکشی درشهرستانهایی که میزان بیکاری در آنها زیادند برداشت و با اعلام اینکه در طرح آمارگیری اشتغال فصلی در تابستان، خوزستان به رتبه دوم بیکاری رسیده است، خطای استراتژیک ما این است که حمایت ها با محوریت ایجاد اشتغال انجام می شود و فراموش می کنیم اشتغال پایدار در گرو تولید پایدار است.

در پایان محمد شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پاسخگویی به دغدغه های نمایندگان را به این خلاصه کرد که نمایندگان خوزستان باید برای منافع استان و حل مشکلات رفاهی و اقتصادی خوزستان با هم همنظر باشند وگرنه دریافت تسهیلات و امتیاز برای استان تاثیر گذار نیست.

وی درباره معضل استخدام های غیر بومی نیز خطاب به متولیان استانی، عنوان کرد: اگر در آگهی های استخدام و در شرایط یکسان دیدید که مرجعی به استخدام های بومی توجهی نکرده است در همان اطلاعیه اول به وزارت اطلاع دهید تا ما آن را لغو کنیم، درباره کادر پیمانکار نیز با توجه به قراردادهایی که دارند، مسئله را برای پیدا کردن «راه حل» به شورای اشتغال ارجاع می دهم.

دروغ می گویند

در حاشیه این شورا عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال در پاسخ به چرایی استخدام وزارت نفت از غیر بومی ها مدعی شد: افرادی که از مناطق برای کار به نفت مراجعه می کنند به دلیل نداشتن سواد و مهارت درخواست شغل نگهبانی دارند که ناصری نژاد این ادعا را دروغ خواند.

شریعتمداری میزان کاهش درآمد استان را سوداگران مالیاتی خوانده و به استاندار گفت: با توجه به اختیارات خود که من و وزیر صنعت هم نداریم، نگذارید کسانی که در آلودگی استان نقش دارند اما مالیات آن را نمی دهند در استان بمانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها