در حالی که سازمان صدا و سیما اعلام کرده شرکت دارای مجوز از وزارت ارتباطات در جریان دستکاری در آرای مردمی برترین‌های سال، را متخلف‌ است، این وزارتخانه اعلام کرد تقلب توسط شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته که از این وزارتخانه مجوزی ندارد.

رد ادعای صداوسیما درباره تقلب توسط شرکت دارای مجوز از وزارت ارتباطات

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، پس از اینکه برخی کاربران موبایل با ارایه اسکرین‌شات‌هایی مدعی استفاده بدون اجازه از شماره موبایل‌شان در ثبت رای در محبوب‌ترین برنامه سال صدا و سیما شده‌اند، وزیر ارتباطات از ثبت بیش از یک میلیون رای غیرواقعی بین ساعت ۱ تا ۴ بامداد به نام یک برنامه خبر داد تا دستکاری در آرای محبوب‌ترین برنامه سال رسما تایید شود.

این دسته از کاربران اعلام می‌کردند که در حالی که اصلا در نظرسنجی شرکت نکرده‌اند از طرفشان رای به برنامه برنده باش ثبت شده یا اگر در نظرسنجی شرکت کرده‌اند و به برنامه ای رای داده‌اند رای آنها بدون درخواست و اجازه به برنامه برنده باش تغییر کرده است.

پس از رفع ابهام از صحت و سقم وقوع این موضوع، مسئولان مربوطه در مقام پاسخ‌گویی برآمدند.

*صدا و سیما: شرکت دارای مجوز از وزارت ارتباطات تخلف‌کار است

مسعود احمدی افزادی دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم گفت: «براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد یکی از شرکت‌های مجوزدار آی سی تی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در جذب و شمارش آرای مردمی در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه هفته جاری سهل انگاری کرده و مرتکب تخلف شده است. در حال حاضر کمیته بررسی فنی و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صدا و سیما با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری قانونی این موضوع برای برخورد با عامل یا عاملان تخلف در شرکت مذکور هستند. همچنین گزارش تخلف این شرکت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده و خواستار برخورد قانونی آنها نیز شده ایم. دستگاه‌های مسئول در حال بررسی دقیق ابعاد این تخلف هستند و سازمان صدا و سیما در عین حال با تشکیل پرونده این موضوع از متخلف یا متخلفان به پلیس فتا شکایت کرده و خواستار اقدام قانونی لازم را دارد.»

وی به سامانه چلچله به عنوان بستر نظرسنجی مردمی جشنواره تلویزیونی جام جم اشاره کرد و افزود: «این سامانه توسط یکی از شرکت‌ها توسعه داده می‌شود و این شرکت در بخش کد دستوری از زیرساخت USSD مربوط به یکی دیگر از پرمخاطب ترین شرکت‌های پردازنده کدهای دستوری کشور استفاده کرده و طبیعتا تحت نظارت فنی سازمان تنظیم مقررات و فرکانس‌های رادیویی ( ICT ) که در واقع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز دارد، همه امور خود را به انجام می‌رساند همه آرای وارده از این آی پی غیرمجاز در فاصله زمانی ۲۴ ساعت مشخص شده شناسایی و از مجموع آرای مردمی کسر شده است و با رفع اختلال به وجود آمده از غروب امروز رای گیری دوباره ادامه خواهد یافت.»

*وزارت ارتباطات: تقلب توسط شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته که مجوزی از ما ندارد

اما این اظهار نظر با واکنش مسئولان وزارت ارتباطات روبه رو شد و آنها ادعای جابجایی آرای نظرسنجی محبوب‌ترین برنامه صداوسیما توسط شرکت دارای مجوز از این وزارتخانه رد کردند.

سید جمال هادیان طبائی زواره رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات به خبرگزاری ایرنا گفت: «تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد. اظهارات جدید ایشان را ندیده‌ام اما به فرض صحت، عرض می‌کنم ایشان صبح روز گذشته نیز اظهارنظر بررسی نشده و شتاب‌زده‌ای داشته‌اند، ادعای ایشان در این مورد هم مردود است.توصیه می‌کنیم منتظر گزارش تکمیلی بمانند و سپس اظها نظر کنند».

*وزیر ارتباطات: دستکاری در آرای مردمی بیش از یک بار بوده است

اما محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که دیروز وقوع این تخلف را تایید و اعلام کرده بود که بیش از یک میلیون رای ساعت ۱ تا ۴ بامداد امروز به طور غیرواقعی به نام  یک برنامه ثبت شده است، امروز در توضیحات تکمیلی اعلام کرد: «بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد، دستکاری در نظر مردم برای انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صدا و سیما صرفا برای یک روز نبوده و در ۳ روز متوالی صورت پذیرفته است.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها