رئیس اتحادیه موبایل و تلفن های همراه مشهد گفت: وضعیت بازار گوشی های تلفن همراه به سمت آرامش می باشد.

برخی سیاست های اشتباه باعث افزایش قیمت گوشی در بازار شد/۱۸ درصد خرید تلفن همراه کشور دراستان خراسان رضوی است

افشین اکبری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: به خاطر مشکلات ارزی و بانکی که در حال حاضر وجود دارد تنها مسیر واردات گوشی تلفن همراه به کشور ، مسیر مسافری می باشد که با ارزانترین حالت و با ثبت کد ملی و شماره تلفن هر فرد، گوشی به دست مصرف کننده واقعی می رسد که در مقایسه با حالت تجاری بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر است. اما از هفتم اسفند ماه  سایت ثبت گوشی همراه مسافری سامانه گمرک، بدون هیچ گونه اطلاع قبلی بسته شد که باعث گردید علاوه بر اختلالاتی در بازار این کالا، افزایش قیمت  در گوشی های تلفن همراه و لوازم جانبی آن در بازار صورت بگیرد که باعث نارضایتی مصرف کنندگان نیز شد.
وی تصریح کرد: این اختلال در سایت تا ساعت ۲۳  روز دوشنبه ۱۳ اسفند ماه ادامه داشت و از دیشب این سایت مجددا  با اصلاحات انجام شده در زمینه ثبت سفارش گوشی همراه مسافری به حالت قبلی باز گشت و متقاضیان می توانند از این طریق درخواست های خود را انجام دهند.
اکبری  ادامه داد: بازار موبایل به شدت وابسته به نرخ ارز می باشد ، از این رو طی چند هفته گذشته  به دلیل نوسانات در  قیمت ارز در بازار ،  قیمت ها در بازار تلفن های همراه  در مشهد نیز با نوساناتی همراه بود که بسته شدن سایت ثبت گوشی مسافری نیز به این تلاطم در قیمت ها دامن زد.
وی افزود: اما با تمهیداتی که بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز در نظر گرفته است و این موضوع طی چند روز گذشته نیز آثار خود را نشان داده و دلار به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشته است  و انتظار می رود این کاهش قیمت ارز تا کمتر از ۱۰ هزار تومان نیز رخ دهد،  کاهش قیمت ها در بازار تلفن همراه نیز دور از انتظار نبوده و  در روزهای منتهی به پایان سال بازار این کالا برای خرید مصرف کنندگان آرام و مناسب خواهد بود. 
وی تصریح کرد: انتظار فعالان بازار و مردم این است که وضعیت واردات و شرایط گمرکی این کالا اصلاح و تسهیل شود  تا روند کاهشی قیمت ها ادامه دار باشند. 
اکبری افزود: دولت در زمینه واردات گوشی باید یک برنامه  مناسب و هدفمند ارائه کند به طوری که اگر دولت سیاستی را در پیش بگیرد که واردات تلفن همراه بدون انتقال ارز و دخالت دولت باشد بازار رقابتی خواهد شد و قیمت ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ۱۸ درصد خرید تلفن همراه کشور در بازار استان خراسان رضوی رخ می دهد و از این حیث رتبه دوم بعد از تهران را دارا می باشد ، اظهار داشت: در این اتحادیه در حال حاضر ۱۰۰۰نفر دارای جواز کسب هستند و از ابتدای سال تاکنون نیز ۳۰ در صد از اعضای این اتحادیه جواز های خود را باطل و به مشاغل دیگر روی آورده اند زیرا افزایش و نوسانات قیمت در بازار تلفن همراه باعث شد که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و بازار روند رکود را داشته باشد، از طرفی در صورتی که این بی ثباتی در بازار وجود داشته باشد پیش بینی می کنیم ۲۰ درصد از اعضای فعلی نیز جواز های خود را باطل کنند.

برچسب‌ها