یزد – پژوهشکده تولید مثل یزد یکی از مراکز خاطره انگیز برای بسیاری از خانواده هایی است که طعم شیرین فرزند دار شدن را در این این مرکزچشیده اند و برای همیشه از این مرکز و پرسنل آن به ویژه دکتر عباس افلاطونیان که از چهره های ماندگار این مرکز هست به نیکی یاد می کنند.

پژوهشکده علوم تولید مثل یزد اولین مرکز درمان ناباروری در کشور است

 به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، ناباروری در گذشته یکی از بیماری هایی بود که برخی از مردان و زنان به آن مبتلا بودند و نداشتن فرزند برای بسیاری ازخانواده ها به بزرگترین درد تبدیل شده بود و حالا با گذشت زمان و پیشرفت علم، افرادی که با این بیماری مواجه بودند توانستند مداوا شوند و طعم شیرین مادرو پدرشدن را بچشند.

یزد با دارا بودن زیرساخت‌های مهم مانند مرکز تحقیقاتی و درمانی  ناباروری، سالیان سال است که به قطب پزشکی و درمان ناباروری کشور تبدیل شده پژوهشکده تولید مثل یزد یکی از مراکز خاطره انگیز برای بسیاری از خانواده هایی است که طعم شیرین فرزند دار شدن را در این  مرکزچشیده اند و برای همیشه از این مرکز و پرسنل آن به ویژه دکتر عباس افلاطونیان که از چهره های ماندگاراین مرکز هست به نیکی یاد می کنند.

دکترعلی محمد عبدلی معاونت پژوهشکده علوم تولید مثل استان درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت: مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری استان در سال ۱۳۶۸ در شهر یزد به همت و پیگیری جمعی از متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و به دنبال ارائه طرح تحقیقاتی "بررسی میزان موفقیت  لقاح خارج ازرحمی درزوج های نابارور" تاسیس شد.

 پایه گذاری تکنولوژی برتر دردرمان ناباروری مهمترین هدف این مرکز است

وی افزود: هدف از شکل گیری چنین مرکزی درابتدای امر پایه گذاری تکنولوژی برتر دردرمان ناباروری درکشوربود و برای اولین بار امکانات لازم جهت توسعه این دانش دراستان و کشور و درمان ناباروری برای زوج هایی که برای مداوا مجبوربودند به مسافرت های خارج ازکشوربروند را فراهم ساخت.

عبدلی تصریح کرد: این مرکز در پایان سال ۷۹ از طریق معاونت آموزشی وزارت بهداشت به عنوان قطب علمی کشور در زمینه ناباروری و تولید مثل و همچنین در سال ۱۳۸۰ به عنوان مرکز تحقیقاتی نمونه درجشنواره پژوهشی رازی معرفی شد.

معاونت پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد گفت: در رمضان سال ۱۳۹۵فردی در برنامه ماه عسل مدعی شد که وی آغازگر فعالیت های درمان ناباروری در ایران بود و پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد اولین مرکز ناباروی ایران نیست.   

وی خاطرنشان ساخت: درپی این شایعه و ادعای دروغین، این مرکز در پی نامه نگاری های فراوان با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان صداوسیما و نماینده ولی فقیه در استان اعتراضات خود را به مراجع قانونی اعلام کرد و بر پایه گذاری درمان ناباروری توسط عباس افلاطونیان و همکاران ایشان درسال ۱۳۶۹در یزد تاکید نمود.

عبدلی تصریح کرد: در جریان سفر سال ۱۳۸۶ مقام معظم رهبری به این استان، ایشان به صراحتا ایشان اعلام کردند " اولین جرقه این فضای نورانی و پرشعف درمان ناباروری در یزد زده شد " که سخن ایشان فصل الخطابی است برای همه که متاسفانه برخی ادعای دیگری دارند و ما در این زمینه از رسانه ها می خواهیم پیگیرحق قانونی یزد در این مورد بسیارمهم باشند.

پژوهشکده علوم تولید مثل اولین مرکز ناباروری در کشور است

وی افزود: مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد مفتخراست که ضمن درمان هزاران زوج نابارور با استفاده ازتکنیک های باروری کمک شده بعنوان مرکز اصلی و علمی این رشته و محل مراجعه علاقه مندان به فراگیری تکنیک های جدید درمان ناباروری و انجام تحقیقات متعدد درزمینه های پژوهشی مختلف تولید مثل، ژنتیک مورد قبول مراکز علمی داخل و خارج از کشوراست و این مرکز اولین مرکز ناباروری در کشور است  که در زمینه درمان ناباروری فعالیت دارد.

عبدلی گفت: این پژوهشکده در۳ محورآموزش، درمان و پژوهش درحال فعالیت است که درمان بیماران مراجعه کننده از مهمترین اولویت های این پژوهشکده است.

"IVF" چیست؟

وی افزود: درمان ناباروری به روش "آی وی اف"به معنای باروری درمحیط آزمایشگاهی است که تخمک و اسپرم در این محیط قرارمی گیرد و جنین تشکیل می شود  و پس از آن جنین دررحم قرار می گیرد.

 تولد اولین فرزند IVF در سال ۶۸

این متخصص ناباروری تصریح کرد: در سال ۱۳۶۸ با تلاش همکاران و پزشکان استان اولین طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی با عنوان "بررسی میزان موفقیت لقاح خارج از رحم" در زوج های نابارور مطرح شد و دانشگاه شهید صدوقی یزد به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده بعد ازانقلاب شکوهمند اسلامی عملا پایه گذار تولد اولین نوزاد"IVF" ایران دراستان یزد بود که این جنین درسال ۱۳۶۹دربیمارستان افشارمتولد شد و وی هم اکنون خود دارای فرزند است و از آن زمان تاکنون با روش " IVF" تولد بالغ بر ۱۲هزار نوزاد حاصل تلاش همکاران در این مرکز بوده اند.

عبدلی درمورد تکنیک های درمان ناباروری گفت: بنا به حسب شرایط، تکنیک های درمان ناباروری مربوط  به مرد و زن و یا هر دو برای باروری زوجین استفاده خواهد شد و به طورکلی بیش از ۱۰روش درمان ناباروری وجود دارد که هرروش بنا به نیازهای زوجین مورد استفاده قرارمی گیرد.

مراجعه ۱۲هزار زوج برای درمان به این مرکز

 وی با بیان اینکه در سال بیش از۱۲هزار زوج برای درمان به این مرکزمراجعه می کنند، افزود: بیش از۹۰ درصد مراجعه کنندگان ما غیربومی ،۱۰درصد بومی و حدود ۵ درصد ازمراجعین از کشورهای مجاور و حاشیه خلیج فارس هستند.  

 عبدلی درمورد هزینه های درمان آی وی اف در این مرکز گفت: این مرکز یک طرح حمایتی برای زوج های نابارور متقاضی فرزند دارد که این طرح برای افراد زیر ۴۲سال، افراد ایرانی و اینکه اولین فرزند آنها باشد درغالب طرح حمایتی دولت اجرا می شود و افرادی که شرایط فوق را دارا باشند از تخفیف حداکثر۱میلیون و ۷۰۰ هزارتومانی و حداقل ۵۰۰ هزار تومانی در روش درمانی برخوردار خواهند شد.

وی درخصوص همکاری بیمه ها برای زوج ها گفت: این مرکز با موسسات درمان بسیجیان، بیمه برکت، بیمه طلاب، بیمه خدمات درمانی، بیمه تامین اجتماعی قرارداد دارد که بخشی ازهزینه های درمان را متقبل می شوند و با توجه به دریافتی های دولتی، زوج های نابارور ارزان ترین خدمات پزشکی را در استان یزد نسبت به دیگر مراکز کشوری دریافت می کنند.   

ساخت پژوهشکده جدید تولیدمثل در انتظار بودجه

عبدلی خاطرنشان ساخت: این مرکز با خیرین همکاری خوبی دارد به طوری که پژوهشکده جدید مرکز ناباروری استان در بیمارستان شهید صدوقی با کمک و همکاری سایر دستگاه ها درحال ساخت است و شروع این پروژه به صورت خیری بوده است.

وی درادامه تصریح کرد: این ساختمان جدید با ۱۵هزار متر زیربنا از بزرگترین مراکز درمان ناباروری در خاورمیانه است و مهمترین مشکلی که ما در این زمینه با آن مواجه هستیم این است که بخشی از این پروژه خیری بوده و خیر توان لازم جهت تکمیل پروژه را ندارد.   

معاونت پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد گفت: بودجه های لازم به این طرح  تزریق نشده و عملا ساخت بزرگترین مرکز ناباروری ایران  در یک سال گذشته با کندی روبرو شده که این پروژه تاکنون بیش از۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر بودجه مناسب به این طرح مهم اختصاص پیدا کند  تا یک سال آینده این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

عبدلی افزود: خرید دستگاه های آزمایشگاهی و کمک به برگزاری کنگره های علمی و پژوهشی ۲سالانه این مرکز ازاقداماتی است که خیرین انجام داده اند.

با وجود تحریم ها مشکل خاصی برای درمان بیماران نداریم

وی افزود: علی رغم مشکلات تحریم ها و افزایش قیمت داروها، با حمایت های دانشگاه و مسئولین پژوهشکده مشکل خاصی در زمینه درمان بیماران نداریم که امیدواریم با تزریق بودجه، پشتوانه مناسبی جهت تامین داروها و تجهیزات برای زوج های نابارور فراهم شود.  

این متخصص ناباروری گفت: صداقت دراقدامات انجام شده، عدم ورود به مسیرهای درمانی ناصحیح، برخورداری از کادرمجرب و دارای علم، برخورد مناسب با مراجعه کنندگان وهزینه های پایین باعث شده که پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد ازموفق ترین مراکزدرمان  ناباوری در کشورباشد و شاخص های فوق این مرکز را در کشور برتر کرده است.  

وی تصریح کرد:۱۰الی ۱۵درصد زوجین که ازدواج می کنند  به ناباروری مبتلا می شوند که ۴۰ درصد علل مربوط به خانم ها، ۴۰ درصد مربوط به آقایان ، ۲۰درصد عوامل ناشناخته و سایرعوامل ژنیتیکی و ایمنی را در بر می گیرد.  

تاخیر در فرزندآوری ازعوامل ناباروری در ایران

معاونت پژوهشکده علوم تولید مثل استان افزود: ناباروری بیشتر درسنین بالا رخ می دهد و فرد در سنین اولیه ازدواج بعد از ۱۸سالگی ناباروری کمتری دارد و در سنین بالاتر فرد بیشتر با ناباروری مواجه است و تاخیر در فرزندآوری نیز از عوامل ناباروری در ایران است.

عبدلی خاطر نشان ساخت: هم اکنون در استان ۳مرکز ناباروری دولتی و خصوصی درحال ارائه خدمات به زوجین نابارور هستند و در بسیاری ازمطب های پزشکان یزدی افراد متخصص در این زمینه مشغول به کار هستند و همه اینها باعث شده است که یزد به قطب ناباروری کشور تبدیل شود.

انتهای پیام /

برچسب‌ها