چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده گروه موسوم به هدایتی از ساعت ۹:۳۰ صبح امروز در دادگاه انقلاب آغاز شد. متهمان این پرونده به اخلال عمده در نظام اقتصادی، پولشویی و تحصیل مال نامشروع متهم شده‌اند.

دریافت وام ۶۵ میلیاردی در ۲۰ دقیقه

 به گزارش قدس آنلاین، چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده گروه موسوم به هدایتی از ساعت ۹:۳۰ صبح امروز در دادگاه انقلاب آغاز شد.

چهارمین جلسه علنی رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و متهمان مرتبط، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

در این جلسه قاضی مسعودی مقام به تفهیم اتهامات تعدادی از متهمین پرداخت و گفت: در جلسه قبل تعدادی از متهمین تفهیم اتهام شدند و امروز تحقیقات را از سایر متهمین انجام خواهیم داد.

قاضی مسعودی مقام پس از قرائت مفاد ماده ۱۹۳ و ۱۹۴ آیین دادرسی کیفری سال ۹۲، از متهم حسین حدادان خواست در جایگاه حاضر شده و از خوددفاع کند.

قاضی مسعودی مقام خطاب به این متهم گفت: بر اساس مستندات شکایت بانک سرمایه، گزارش سازمان بازرسی کل کشور، پاسخ استعلام اداره مطالعات و مقررات بانک مرکزی، گزارش سازمان اطلاعات سپاه، گزارش معاونت جرایم اقتصادی آگاهی تهران بزرگ، گزارش ضابطین و اظهارات مطلعین و اقاریر سایر متهمین و تحقیقات معلومه اتهام شما معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور در جهت اخذ تسهیلات کلان بانکی می‌باشد. آیا اتهامات را قبول دارید؟

متهم حدادان گفت: خیر.

قاضی خطاب به متهم گفت: پس ازخود دفاع کنید.

حدادان در دفاع از خود بیان کرد: جناب آقای قاضی من فقط یک راننده تاکسی هستم و کارم رانندگی است. در شرکتی که بعداً به اسم من ثبت شد کارهای اداری شان را انجام می‌دادم و مانند آژانس افراد را جابه جا می‌کردم.

وی گفت: در این ایام یک روز آقای مقدم به من گفت: می‌خواهیم شرکت بزنیم و کار آفرینی کنیم و در آنجا به من پیشنهاد مدیر عاملی دادند و گفتند که فقط حضور فیزیکی شما لازم است.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم پرسید: کار شما در شرکت دقیقاً چه بود آیا شما سند تجاری و اسناد را امضا می‌کردید؟

متهم پاسخ داد: من سند تجاری امضا نکردم، اما سند دیگر امضا می‌کردم. به خدا قسم من اصلاً نمی‌دانستم که این‌ها می‌خواهند وام بگیرند و وقتی ما را به بانک سرمایه بردند گفتند که فقط برای افتتاح حساب است.

قاضی پرسید: چه کسی شما را به بانک برد؟

متهم گفت: آقای نیما مقدم که نماینده اکبر یقینی بود ما را به بانک برد و زمانی که افتتاح حساب کردیم آقای مقدم یکسری برگه آورد و گفت: امضا کن و من وقتی پرسیدم این‌ها چیست گفت: نگران نباش یقینی گفته امضا کن. مشکلی نیست.

متهم ادامه داد: آقای قاضی مگر می‌شود در ظرف ۲۰ دقیقه وام ۶۵ میلیاردی گرفت. حتی به من گفته بودند که چند ماه بعد تو را عوض می‌کنیم آن‌ها به من یک دسته چک دادند و سپس چک‌های سفید امضا شده را از من گرفتند. وقتی گفتم که باعث دردسر من می‌شود گفته شد که آقای یقینی گفته است خیالت راحت.

وی افزود: آقای قاضی تمام این گرفتاری‌ها به خاطر عدم آگاهی من بوده است.

قاضی بیان کرد: خیر اینگونه نیست وقتی شما به بانک می‌روی و سند امضا می‌کنی و چک می‌گیری این اتفاقات هم می‌افتد. مگر می‌شود بدون هیچ فعالیت و کاری کار آفرینی کرد.

متهم حدادان اظهار کرد: آقای قاضی من اصلاً این‌ها را نمی‌دانستم حتی وقتی به بانک رفتیم رئیس بانک که یک خانم بود نگفت برای چه به بانک آمده‌ای و کارها سریع انجام شد.

در اینجا قهرمانی نماینده دادستان تهران دردفاع از کیفرخواست گفت: شرکتی که آقای حدادان مدیر عامل آن بوده اند وامی اخذ نکرده است بلکه از بانک سرمایه ضمانت نامه گرفته است و این ضمانت نامه به عنوان ثمن معامله پرداخت شده است.

نماینده دادستان افزود: این آقایان ضمانت نامه‌هایی را که از بانک گرفته اند به عنوان ثمن معامله به فولاد خوزستان می‌دادند و از آن‌ها فولاد دریافت می‌کردند و شرکت فولاد هم به بانک مراجعه می‌کرده و ضمانت نامه‌ها را نقد می‌کرده است و بانک می‌مانده است و آقای حدادان.

قاضی مسعودی مقام از وکیل متهم خواست اگر دفاعی دارند بیان کنند.

وکیل متهم دردفاع از موکل خود (حدادان) گفت: اتهامات وارده متوجه متهم نیست و نامبرده فریب خورده است.

وی افزود: موکل بنده هیچ گونه اطلاعی از تبانی آقایان یقینی و هدایتی نداشته و صرفاً یک راننده تاکسی بوده است.

وی ادامه داد: طراح اصلی آقای یقینی بوده است که قصد تأسیس شرکت و سپس فروش آن را به آقای هدایتی داشته و توسط موکل بنده این کار را انجام داده است آقای یقینی توسط این متهمان چند شرکت را تأسیس و سپس آن‌ها را به هدایتی فروخته است وقتی آقای موسوی نژاد به موکل بنده تاکید می‌کند که به بانک بروید و اسناد را امضا کنید آقای نیما مقدم او را همراهی می‌کند که در بین راه منصرف نشود و این نشان می‌دهد که آن‌ها با هماهنگی قبلی این اقدامات را انجام داده اند.

وکیل افزود: حتی متهمان اصلی از قبل با بانک یک موافقت نامه و تفاهم نامه امضا کرده بودند و مدیران بانک را برای صدور ضمانت نامه یا پرداخت وام مجاب کرده بودند.

پس از دفاعیات آخر این متهم قاضی مسعودی مقام از دیگر متهم این پرونده به نام نور الدین مقصودیانی خواست که در جایگاه حاضر شود.

قاضی خطاب به متهم گفت: برحسب محتویات پرونده و گزارشات سازمان بازرسی کل کشور، سازمان اطلاعات سپاه، گزارش ضابطین، رد یابی‌های صورت گرفته، اظهارات مطلعین و متهمین و تحقیقات صورت گرفته، اتهام شما دایر بر معاونت در اخلال در نظام اقتصادی می‌باشد. آیا شما این اتهام را قبول دارید؟

متهم مقصودیانی گفت: خیر.

قاضی خطاب به متهم گفت: پس از خود دفاع کنید.

متهم دردفاع از خود بیان کرد: من در ابتدای سال ۹۱، توسط شخصی که فوت شده است با آقای یقینی آشنا شدم و حدود یک سال و نیم پیک موتوری آقای یقینی بودم. یک روز آقای یقینی من را صدا زد و گفت: من شما را از بین بچه‌ها انتخاب کردم، چون پسر خوبی هستی و کارت را درست انجام می‌دهی و حالا می‌خواهم یک شرکت به اسم تو بزنم تا کارهای تجاری و کارآفرینی انجام دهیم و چون من زیاد سر در نمی‌آوردم قبول کردم.

متهم گفت: لذا همزمان من دو سال هم پیک موتوری بودم و هم مدیر عامل شرکت. دو سال پس از این موضوع آقای یقینی به من گفت که می‌خواهیم شرکت را به آقای هدایتی واگذار کنیم.

قاضی پرسید: آیا اصلاً این شرکت تأسیس شده فعالیت خاصی داشت؟

متهم پاسخ داد: من اصلاً در جریان کارها و فعالیت‌های شرکت نبودم و فقط چند باری برای کارهای مالیاتی به آنجا رفتم.

متهم افزود: من آنقدر به یقینی اعتماد داشتم که اگر می‌گفت: الان شب است من قبول می‌کردم.

وی توضیح داد: پس از چند روز به من دوباره گفته شد که آقای هدایتی می‌خواهد تسهیلات بگیرد و من حتی نمی‌دانستم تسهیلات چیست که به من گفت: همان وام است. آقای هدایتی می‌خواهد وام بگیرد و دو سه ماهه آن را به بانک پس می‌دهد من تحقیق کردم و دیدم آقای هدایتی فرد پولدار و معروفی است و دارای شرکت و برند ورزشی است و من به خاطر اعتمادی که به آقای یقینی داشتم پذیرفتم که به بانک بروم و مدارک را امضا کنم.

قاضی پرسید: اسم شرکت شما چه بود و به کدام بانک رفتید و چقدر وام گرفتید؟

متهم مقصودیانی پاسخ داد: اسم شرکت جاوید گشت هیرمند بود و درسال ۹۴ به بانک سرمایه شعبه مرکزی رفتم و حدود ۱۳۰ میلیارد وام گرفتیم. البته من آنجا ۷ سند منگوله دار دیدم که گفتند آقای هدایتی برای ضمانت تسهیلات این‌ها را آورده است.

قاضی مسعودی مقام از وکیل متهم خواست اگر دفاعی از موکل دارند بیان کند.

وکیل متهم گفت: دفاع من همان دفاعیات آقای حدادان است. این موکل هم فریب خورده و گرفتار تبانی دیگران شده است.

وی گفت: همانطور که در کیفرخواست بیان شده آقای هدایتی در موقع اخذ تسهیلات در بانک سرمایه حضور داشته و زمانی که موکل من افتتاح حساب می‌کند دسته چک‌های امضا شده را از او تحویل گرفته است.

در اینجا هدایتی نسبت به این موضوع اعتراض کرده و گفت: خیر، من این موضوع را قبول ندارم.

متهم توضیح داد: من دسته چک‌ها را به آقای یقینی دادم که یک بار هم گفت ببر طبقه بالا به هدایتی بده که در بین راه آقای هدایتی از من چک‌ها را گرفت و امضا کرد و با خود من به طبقه پایین آمد.

در حال بروزرسانی...

منبع: مهر

برچسب‌ها