تکنولوژیهای جدید باعث میشوند تا زندگی وکاروپیشه آسانترشده وبرای مردم وجامعه رفاه بهتری را به ارمغان میاورد، اما تا زمانیکه فرهنگ بهره گیری از تکنولوژیهای جدید دریک جامعه نهادینه نشود باید منتظر آسیبهای حاصل از این تکنولوژی هم باشیم .

آگهی عقد موقت به بهانه کمک به نیازمندان/ عبور سایت دیوار از دیوار شرم وحیا/نظارت مسوولان درحد صفر

قدس آنلاین-سعید کوشافر: تکنولوژیهای جدید باعث میشوند تا زندگی وکاروپیشه آسانترشده وبرای مردم وجامعه رفاه بهتری را به ارمغان میاورد، اما تا زمانیکه  فرهنگ بهره گیری از تکنولوژیهای جدید دریک جامعه نهادینه نشود باید منتظر آسیبهای حاصل از این تکنولوژی هم باشیم .

به عنوان مثال با ورود خودرو به جامعه حمل ونقل تسهیل شد ولی درکنار آن تصادفات و تلفات وخسارات ناشی از آن هم پدید آمد و تا زمانیکه فرهنگ صحیح رانندگی درجامعه نهادینه نشود باید هر روز منتظر آسیبهای بیشتر خودرو به جامعه باشیم .

از جمله تکنولوژیهای جدید ، استفاده از فضای مجازی در زندگی روزمره مردم جهان است وبه تبع آن مردم کشورمان هم از اینترنت و فضای مجازی برای تسهیل در زندگی خود بهره مند شده اند. شاید سرعت پایین اینترنت درکشورمان باعث شده باشد تا مردم نتوانند به طور کامل از مواهب آن بهره مند شوند اما بخش عمده ای از نرم افزارهایی که میتواند زندگی را تسهیل کند درکشورمان بکارگرفته شده و در بسیاری موارد نمونه بومی آن تولید شده است .

از جمله این موارد فروشگاههای اینترنتی است که توانسته بخش زیادی از مشتریان خرید کالا را بخود جلب کند. این فروشگاهها قدرت انتخاب خریدار را بالا برده وامکان دسترسی وی به طیف وسیعی از کالاها و قیمتها را فراهم کرده است . درکنار آن سایتهای بزرگ حراجی و فروش کالاهای کارکرده ونو نیز به صورت بومی درفضای مجازی خودنمایی میکند که از جمله بزرگترین انها میتوان به سایت دیوار اشاره کرد.

سایت دیوار خیلی زود توانست نظر شهروندان کشورمان را بخود جلب کندو اکنون کمترکسی است که درکشورمان زندگی کندو حداقل یکبار از این سایت خرید نکرده یا کالایی را دراین سایت برای فروش عرضه نکرده باشد. رایگان بودن اگهی و دردسترس بودن در بیشتر شهرهای کشور باعث شده تا هرروز بر مشتریان و استفاده کنندگان از این سایت افزوده شود به گونه ای که اکنون کمتر گوشی هوشمندی دردست شهروندان وجوددارد که این اپلیکیشن روی آن نصب نباشد.

***کلاهبرداریهای دیواری

درکنار این تسهیل بزرگ درامر خریدو فروش کالاهای نو وکارکرده شهروندان ، آسیبهای بزرگی هم از این طریق این سایت به مردم وارد شده که از جمله میتوان به حجم وسیعی از کلاهبرداری اشاره کرد . بنا به گزارش پلیس تنها درچند ماه سال 97 بیش از 10هزار پرونده کلاهبرداری از طریق سایت دیوار درآگاهی به ثبت رسیده است که بخشی از آن ناشی از اهمال شهروندان و بخشی دیگر مربوط به ضعف قوانین و نظارت ضعیف مدیران این سایت بوده است .

درکنار این آسیب جدی که تعدادی از شهروندان را درگیر خود کرده است اما آسیبهای دیگر هم از طریق این سایت بروز میکند که همه مردم کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.ازجمله انها میتوان به دستکاری درقیمتهای بازار باشد. بسیاری از مردم میدانند که فرمان افزایش قیمت خودرو و برخی کالاهای ضروری مردم از طریق این سایت منتشر میشد. وقتی که برخی دلالها با افزایش قیمت فروش درسایت به سایر همکارانشان قیمت جدید را اعلام میکردند یا درموارد دیگر...

این مساله باعث میشد که بازار درچند روز تحت تاثیر قیمتهای کاذب منتشر شده دراین سایت دچار تغییرات جدی شده و درنظم اقتصادی کشور خلل وارد شود که  شاید بتوان با اغماض از کنار آنها گذشت ، هرچند این روزها مسایل اقتصادی به زندگی مردم پیوند خورده و هر شوک اقتصادی  میتواند زندگی هزاران خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.

***ردپای دیوار درآسیبهای اخلاقی

اما وقتی پای مسایل اخلاقی به میان میاید دیگر نمیتوان براحتی چشم بر آسیبهای آن فروبست بویژه وقتی که امر خیری مانند کمک به همنوع را به بازی بگیردو از نیاز مردم به کمکهای نقدی یا غیر نقدی سو استفاده شود.

طی روزهای گذشته  خانمی با مشکلات مالی روبرو میشود، وی درایام نوروز به برخی خیران که نسبت به انها شناخت داشته و قبلا نیز کمک دستش بوده اند دسترسی پیدا نمی کند. او به خبرنگار قدس آنلاین میگوید: به دلیل مشکلاتی که برایم پیش آمد نیاز به مبلغی وام داشتم که مدتی بعد و پس از رفع مشکلم به انها بازگردانم ، نه اینکه بخواهم وام بلاعوض بگیرم . درتعطیلات نوروز امکان دسترسی به نهادها و برخی خیریه ها وجود نداشت و برخی افراد که از انها شناخت داشتم هم دردسترس نبودند.

از یکی از دوستان شنیدم که درسایت دیوار کسانی هستند که حاضرند وام بدهند. خوشحال شدم و وارد سایت دیوار شده و جستجو کردم با اگهی هایی تحت عنوان کمک به نیازمندان مواجه شدم . این مساله خرسندی من را دوبرابر کرد که هنوز افرادی هستند که حاضرند به نیازمندان واقعی کمک کنند و حتی برای این مساله اگهی میکنند.

اما زمانی که با یکی از این افراد تماس گرفتم حسابی جا خوردم . نه تنها باعث بهت من شد که ساعتها گیج میزدم که چطور درکشوری اسلامی فردی بخود جرات میدهد این درخواست بیشرمانه اش را اگهی کند و سایتی به ظاهر موجه این اگهی ها را منتشر میکندو جلوی چشم مسوولان به نمایش میگذارد.

***آگهی عقد موقت دردیوار

بعد با خودم گفتم شاید همین یک مورد بوده است و اشتباه شده است اما درکمال تعجب و تاسف دیدم که تمام اگهی های کمک به نیازمند و کمک مالی و کمک غیر نقدی همین است . افرادی سودجو با سواستفاده از واژه کمک به نیازمندان این اگهی های را منتشر کرده اند. اگهی دهندگان میگفتند که حاضرند درقبال عقد موقت مبالغی را به صورت ماهانه به زنان تنها یا زنانی که یک کودک خردسال دارند کمک کنند و درازای ان هرهفته  چند شب مهمان خانه آن خانم شوند.

خبرنگار ما برای بررسی صحت گفته های این خانم سراغ سایت رفت و با چند اگهی تماس گرفت که با مواردی مشابه مواجه شد و تاسف بارتر اینکه طی 24 ساعت بیش از 100 فقره از این آگهی ها درسایت دیوار مخصوص شهر مشهد مقدس منتشر شده بود.

به نظر میرسد که این دیوار هیچ وجه تشابهی با دیوار مهربانی ندارد و بیشتر دیوار بیشرمی و سواستفاده از ضعف نظارت نهادهای مسوول است ، این سایت که همین چند ماه قبل آگهی ماساژ بانوان برای اقایان و اقایان برای بانوان را منتشر کرده بود دیگر تمام پرده ها را دریده واکنون اگهی درخواست عقد موقت درقالب کمک نقدی یا غیر نقدی به زنان تنها یا زنان با کودک خردسال را منتشر میکند .

شاید اگر اینبارهم مسوولان دیده بر تخلفات این سایت نبندند باید منتظر بود تا وقاحت و بی حیایی را به اوج رساند، شاید امروز که کاراز دست مسوولان خارج شده نیاز به یک حرکت انقلابی باشد تا این دیوارو دیوارهایی اینچنین بر سر ناظران اهل تساهل وتسامح خراب شود.

*** اعلام جرم بی ثمر علیه دیوار

سال گذشته بود که خبری مبنی بر تشکیل پرونده ای برای مسدود شدن سایت دیوار که این روزها به یک مرجع برای خرید و فروش کالاهای شهروندان درسراسر کشور تبدیل شده ؛ منتشر شد.

درهمان زمان حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی منتظری دادستان کل کشورگفت که با توجه به تخلفات متعددی که در سایت دیوار رخ داده است، پرونده‌ای در خصوص مسدود شدن این سایت و جلوگیری از فعالیت آن تشکیل شد و مقرر شده تا این سایت با حکم قضایی مسدود شود.

دادستان کل کشور ، اظهار داشت: پرونده این موضوع ظاهراً  روز سه‌شنبه (16 بهمن ماه97) ارجاع شده و دادسرا به آن رسیدگی می‌کند.

درهمین حال سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی پایتخت درباره سایت دیوار و کلاهبرداری‌هایی که در آن رخ می‌دهد، اظهار کرد: فضای مجازی علاوه بر تبادل اطلاعات، بستر و زمینه وقوع جرایم و سوءاستفاده برخی از افراد سودجو را فراهم کرده است.

وی با اشاره به افزایش سرقت و کلاهبرداری از شهروندان در حوزه فضای مجازی افزود: برخی از شهروندان که آموزش‌های لازم و مناسب را در زمینه استفاده از فضای مجازی و چگونگی فعالیت در سایت‌های تبلیغاتی را آموزش ندیده‌اند، طعمه افراد سودجو قرار می‌گیرند.

سردار لطفی با اشاره به اینکه سایت‌های دیوار، شیپور و غیره محلی برای تبلیغات آگهی‌های بازرگانی کالاها هستند، تصریح کرد: در پی انتشار آگهی‌های تبلیغاتی، برخی افراد سودجو با استفاده از شیوه‌های مختلفی به کلاهبرداری از شهروندان اقدام می‌کنند و حتی این موضوع از فضای مجازی به فضای حقیقی نیز کشیده شده است و در برخی از پرونده‌ها نیز ما شاهد زورگیری و خفت‌گیری هستیم.

وی با بیان اینکه بدل اندازی از دیگر شیوه‌های بروز این تخلفات است، افزود: با توجه به بسترهای وقوع جرم در این حوزه، مدیران سایت دیوار نسبت به کنترل این فضا ناتوان ظاهر شدند و از طرفی این موضوع که کدام آگهی سالم و کدام ناسالم است، برای کاربر به صورت واضح مشخص و قابل رویت نیست.

***درخواست مسدودسازی دیوار

به اعتقاد رئیس پلیس آگاهی پایتخت باید از ادامه فعالیت سایت‌های تبلیغاتی همچون سایت دیوار باید جلوگیری شود، چرا که این قبیل سایت‌ها باعث افزایش بزه و کلاهبرداری در فضای مجازی و به تبع آن در فضای حقیقی می‌شوند.

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ هم ، درباره درخواست پلیس فتا مبنی بر مسدودسازی سایت دیوار اظهار کرد: با توجه به تعداد شاکیان و مالباختگان در سایت‌ تبلیغاتی دیوار، پلیس فتا با ارسال نامه‌ای به دادسرای جرایم رایانه‌ای خواستار مسدودسازی این سایت شد.

وی افزود: در گذشته اخطارهایی مبنی بر افزایش امنیت و حفظ حریم اطلاعات کاربران را به مدیران سایت دیوار ارسال کردیم، اما آن‌ها در انجام این امور ناتوان ظاهر شدند. درخواست پلیس فتا این است که تا زمانی که کنترل سایت دیوار توسط مدیران آن انجام نشود، این سایت مسدود باقی بماند.

وی با بیان اینکه  طبق بررسی پرونده‌ها، ۹۸ درصد جرایم رخ داده در این فضا متعلق به سایت دیوار است، گفت: برخی از کالاها و اجناسی که خرید و فروش آن‌ها ممنوع است، در سایت دیوار به اشتراک گذاشته می‌شد و مدیران این سایت با علم به اینکه خرید و فروش این اقلام ممنوع است، مجوز فعالیت در این حوزه را صادر می‌کردند.

درهمین راستا ، معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا از تشکیل بیش از ۱۰ هزار پرونده تخلف در سایت دیوار از ابتدای سال 97 و ورود دادستانی به این موضوع خبر داد.

تصویر

انتهای پیام

برچسب‌ها