دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی از رونمایی ۱۱۴ دستاورد هسته در روز ملی فناوری هسته‌ای با قابلیت رقابت با محصولات جهانی خبر داد.

روز ملی فناوری هسته‌ای ۱۱۴ محصول رونمایی خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، اصغر زارعان دستیار  ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، با اشاره به ۲۰ فروردین به عنوان روز فناوری هسته‌ای و رونمایی از دستاوردهای علمی در این حوزه، اظهار کرد:روز ملی  فناوری هسته  ۱۳ سال پی در پی است که برگزار می شود و امسال ما سیزدهمین  سالگرد  روز  فناوری هسته ای را  با حضور مسئولان و مدیران کشور برگزار خواهیم کرد و  طبق روال گذشته از تعدادی از دستاوردهای هسته ای ممیزی شده در این حوزه رونمایی خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس  سازمان انرژی اتمی  با اشاره به اینکه امسال در حوزه کمی و کیفی فناوری‌های هسته‌ای پیش رفت خوبی را داشته ایم، بیان کرد:ما در ۲۰ فروردین ۹۶  از ۴۴  دستاورد  و در سال ۹۷ از ۸۳  دستاورد هسته‌ای  رونمایی کردیم،   اما امسال  تنوع محصولات  ممیزی نسبت به سال‌های گذشته  بیشتر  است.

وی ادامه داد: در   ۲۰  فرودین ۹۸ که مصادف با ایام و اعیاد مبارک  شعبانیه است از ۱۵۵ دستاورد هسته‌ای  ۱۱۴ دستاورد را  رونمایی خواهیم کرد که قابلیت رقابت با محصولات جهانی را  دارند.

زارعان گفت: از ۱۱۴ دستاورد هسته‌ای  که  امسال در ۲۰ فروردین رونمایی خواهد شد، ۵ مورد در  محل برگزاری مراسم   خبری می‌شود  و ۴ مورد  از آن‌ها که مربوط به سایت‌های نطنز، فردو و  اصفهان  هستند به صورت ویدئو کنفرانس  رونمایی می‌شوند  و از مابقی آن‌ها   در سالن جنبی محل برگزاری مراسم   با حضور مدیران و مسئولان پرده برداری خواهد شد.

مدیر ستاد برگزای روز ملی فناوری هسته‌ای افزود: پیش رفت‌ها  در حوزه هسته‌ای چشم گیر بوده چنانچه ما شاهد تولیدات هسته‌ای در بخش‌های مختلف پژشکی، صنعتی و ... بوده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه پزشکی از رادیو دارویی رونمایی خواهد شد که در بحث سرطان کبد موثر است و می‌توانم بگویم که ما دومین کشور در جهان هستیم که به ساخت این  رادیو دارو دست یافته ایم، همچنین در بحث ساخت دستگاه شتابدهنده پزشکی نیز  از دستاوردهای مهمی  رونمایی خواهد شد.

زارعان اضافه کرد:دستاوردهایی که به عرصه بهره برداری در فروردین امسال رسیده اند به نوعی تلفیقی هستند و شامل بخش‌های مختلف  در کشور می‌شوند  و  ویژه هستند.

وی تاکید کرد:در حوزه سانتیریفیوژ،   سامانه ثبت بحران، فوتون‌های درهم تنیده، خلاء و  قرص‌های سوخت دستاوردها ارائه خواهد شد و  می‌توان گفت: امسال سال تنوع در حوزه  فناوری هسته‌ای کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها