ایلام-قاسم سلیمانی دشتکی گفت: اگر در سیل اخیر ایلام مدیریت وپیشگیری نمی شد وخروجی سدهای را کنترل نمی کردیم، فاجعه ای در استان اتفاق می افتاد که از وضعیت لرستان بدتر بود زیرا وضعیت توپوگرافی ایلام مستعد سیل است.

"مدیریت سیل" جلوی فاجعه در ایلام را گرفت

به گزارش قدس آنلاین، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام عصر یکشنبه در نشست خبری با جمعی از رسانه های دیداری و شنیداری استان اظهار داشت: شاخص های بخش هلیلان برای تبدیل و ارتقاء به شهرستان به واقعیت نزدیک تر است و برای ارتقاء بخش چوار به شهرستان نیز از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

استاندار ایلام با بیان اینکه دید و بازدید های عید نوروز را به خاطر سیل زدگان کشور کنسل کردیم، افزود: امیدواریم دولت و نظام هرچه زودتر خسارت های سیل زدگان را جبران کنند.

سلیمانی با اشاره به اینکه تا ۲۸ اسفند پیگیر دریافت اعتبارات در مرکز بودیم و دوم فروردین ستاد مدیریت بحران برای مدیریت سیل در استان تشکیل شد، یادآور شد: شهرهای ایلام، بدره، دره شهر، آبدانان و ایوان در کانون بحران سیل بودند.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد ادامه داد: قبل از بروز سیل به بخش ماژین سر زدیم و بارندگی ها و برنامه های پیشگیری را پیش بینی کرده بودیم.

وی اضافه کرد: دره شهر در موج دوم؛ ۱۸۵ میلیمتر بارش را تجربه کرد و مشکل اصلی ما در این بود که شدت بارش های دره شهر ۵۷ میلیمتر در ۳ ساعت بود و مطابق استانداردها از ۸ میلی متر در ساعت بیشتر، سیل جاری می شود و این موضوع باعث بروز مشکلاتی در دره شهر شد.

استاندار ایلام تاکید کرد: مهمترین کانون های مهم جاری شدن سیل در شهر ایلام، ارغوان، فرودگاه، هانیوان، بلوار نماز، بانبرز و بان گنجاب بودند که بازدید و ترمیم سیل بند ها و حوضچه های اطمینان این مناطق در دستور کار فوری ستاد مدیریت بحران قرار گرفت.

قاسم سلیمانی دشتکی گفت: برای مدیریت مشکلات و سیلاب های این کانون های بحران، در بین دستگاه های اجرایی تقسیم کار انجام دادیم و هر منطقه را به یکی از دستگاه های عضو ستاد واگذار کردیم.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات ما حضور شهروندان در زیر چادر در ایام تعطیلات بود که حتی در ایام بارندگی حاضر به ترک کردن این تفریح گاه ها نبودند اما با بلندگو های سیار، زیرنویس، تیزر، فضای مجازی و اخبارهای فوری؛ مردم را در جریان وضعیت هوا قرار دادیم و در جاهایی هم با شدت، این پیام ها را به شهروندان و چادرنشینان اعلام کردیم.

نماینده عالی دولت در استان افزود: ورودی و خروجی سدهای ایلام را مدیریت کردیم و اگر ظرفیت سازی نشده بود، سدهای دویرج، ایلام و کنگیر سرریز می کردند و فاجعه به بار می آمد.

سلیمانی دشتکی بیان داشت:۱۲۰۰ کیلومتر از جاده های استان در ۳۰۰ نقطه ریزش و رانش متاثر از سیل داشته اند.

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار هکتار از مزارع و باغات استان در سیل دچار خسارت شد، خاطر نشان ساخت: ۱۷ هزار واحد مسکونی در استان دچار خسارت شده اند و بیش از هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های استان اعلام خسارت کرده ایم. وی اضافه کرد: بالگرد اورژانس ایلام جان ۱۵ نفر از اهالی کوهدشت لرستان را نجات داد.

استاندار ایلام خاطرنشان ساخت: در جریان سیل، هر سه پل دسترسی به ماژین خراب شد اما دیروز یکی از پل ها بازسازی و راه فرعی دسترسی خودروها به ماژین هم تسطیح شده است.

سلیمانی دشتکی بیان داشت: علاوه بر معاونت اقتصادی، یک معاونت دیگر تحت عنوان معاونت توسعه منابع انسانی به استانداری ایلام اضافه می شود و به زودی این دو معاون(اقتصادی و توسعه منابع انسانی) منصوب خواهند شد.

وی گفت: فردا رئیس بنیاد مستضعفان به ایلام می آید و ضمن بررسی اوضاع امداد رسانی این بنیاد در مناطق سیل زده استان از شهرستان ملکشاهی نیز بازدید بعمل می آورد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: در شورای عالی امنیت کشور جزو استان های برتر در امر پیشگیری و مدیریت خوب ستاد بحران قرار گرفته ایم؛ در چهار استان وزیر معین تعیین کردند و وزیر بهداشت بعنوان وزیر معین استان انتخاب شد.

وی تاکید کرد: انتخاب دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت بعنوان وزیر معین باتوجه به اینکه معاون سازمان برنامه و بودجه است و دیگر اینکه وی آشنایی خوبی با ایلام دارد یک انتخاب خوب و مفید بود.

استاندار ایلام تاکید کرد: اگر ما با هلیکوپتر به مناطق سیل زده می رفتیم راه دیگری وجود نداشت و ناچار به استفاده از مسیر هوایی بودیم.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: در ایام سیل و در آن روزهای سخت ۵ الی ۶ ساعت بیشتر نخوابیدم اگر ما روستاها را به موقع تخلیه نمی کردیم عین دیگر استان های سیل زده قربانی داشتیم.