رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر "بلندی‌های جولان" از سوی آمریکا نقض قطنامه‌های شورای امنیت است، تأکید کرد که شکل "مذاکرات آستانه" با مشارکت ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 پوتین: "مذاکرات آستانه" با مشارکت ایران به کار خود ادامه می‌دهد

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در پایان مذاکرات خود با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد که مسکو و آنکارا با مشارکت تهران به کار در چارچوب "مذاکرات آستانه" برای حل و فصل اوضاع در سوریه ادامه خواهند داد.

به گفته وی، اکنون در شرایطی که بخش اعظم تروریست‌ها نابود شده‌اند، بسیار اهمیت دارد که روی ثبات کامل اوضاع در سوریه و ادامه روند حل و فصل سیاسی بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت متمرکز شد.

پوتین همچنین گفت که در این رابطه روسیه و ترکیه توافق کرده‌اند که در هماهنگی با دولت سوریه، مخالفان سوری و سازمان ملل، به آغاز به کار هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه کمک کنند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران، تاکید کرد: «در رابطه با اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، باید بگویم که مواضع مسکو کاملا مشخص است و این مسئله در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام شده است. این تصمیم آمریکا در مغایرت کامل با قطعنامه‌های مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است.»

ولادیمیر پوتین افزود، در جریان مذاکرات با اردوغان، طرفین به بررسی اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب و دورنمای آشتی همه‌جانبه بر اساس یادداشت تفاهم سوچی پرداختند و این امیدواری وجود دارد که تلاش‌های مشترک بتواند به عادی سازی اوضاع در این منطق ودر نهایت امر، از بین رفتن کامل گروه‌های تروریستی در سوریه کمک کند.

به گفته وی، روسیه و ترکیه بر لزوم رعایت اصول استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید داشته و تقسیم سوریه به مناطق نفوذ سایر کشورها را غیرقابل قبول می‌دانند.  

رئیس جمهوری روسیه گفت: «نخستین وظیفه پیش روی ما تامین اقدامات انسانی برای بازسازی پس از پایان جنگ در سوریه است. منظورم بازسازی زیرساختارهای اساسی این کشور، خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و تاسیسات آب و برق رسانی است و در این زمینه همه جامعه جهانی باید در این اقدام مشارکت داشته باشند، چرا که تنها با تشریک مساعی می‌توان شرایط لازم برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان را تامین کرد.»

پوتین همچنین اعلام کرد که در مذاکرات با همتای ترکیه‌ای خود، طرفین مسئله تحویل سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ و همچنین دیگر طرح‌های مشترک در چارچوب همکاری‌های نظامی-فنی بین دوکشور را مورد بررسی قرار دادند.

وی مذاکرات خود با اردوغان در مسکو را «کاری، دقیق و بدون اختلاف نظر» نامید.      

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها