معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت: دولت اگر مسیری پیش رو دارد به جز فیلترینگ اینستاگرام این شیوه را در پیش بگیرد و روی فعالیت‌های اینستاگرام اعمال حاکمیت کند؛ چنانچه مسیری برای نظارت وجود ندارد، مجبورخواهیم شد اینستاگرام را فیلتر کنیم.

مجبور باشیم «اینستاگرام» را فیلتر خواهیم کرد

عقیل رحمانی/

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت: دولت اگر مسیری پیش رو دارد به جز فیلترینگ اینستاگرام این شیوه را در پیش بگیرد و روی فعالیت‌های اینستاگرام اعمال حاکمیت کند؛ چنانچه مسیری برای نظارت وجود ندارد، مجبورخواهیم شد اینستاگرام را فیلتر کنیم.

نرم‌افزارهای خارجی باید تابع قانون کشور باشند

دکتر جواد جاویدنیا در تشریح این اخطار قضایی به قدس گفت: براساس مصوبات موجود برای نظارت بر فعالیت‌های تمامی نرم افزارهای خارجی فعال در فضای مجازی، می‌بایستی تمامی آن‌ها سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند. از سوی دیگر باید تعهد بدهند که قوانین کشورما را رعایت خواهند کرد؛ اگر آن‌ها تن به این قوانین ندهند مسلماً امکان فعالیت نخواهند داشت و مجوزی برای ادامه فعالیت آن‌ها صادر نمی‌شود.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور تصریح کرد: متأسفانه نبود این اعمال حاکمیت‌ها روی اینستاگرام سبب شده تا آن‌ها صفحات شخصی برخی از مسئولان نظام را براحتی هرچه تمام‌تر مسدود کنند و این اقدام بی احترامی نابخشودنی به ملت ایران است.

وی ادامه داد: البته ما این اقدمات را پیش‌بینی کرده بودیم و وزارت ارتباطات مذاکراتی هم در این زمینه انجام داده که کافی به نظر نمی‌رسد.

هدف، فیلترینگ نیست

این مقام قضایی افزود: متأسفانه متولی این ساماندهی که وزارت ارتباطات باشد هیچ اقدام مناسبی برای اعمال حاکمیت و اجرای قوانین کشور در این زمینه صورت نداده است.

وی گفت: به هیچ عنوان هدف ما فیلتر کردن اینستاگرام و دیگر نرم‌افزارهای مشابه نیست؛ نیّت این است که در صورت بروز هرگونه دشمنی و سوء استفاده از این بستر و بسترهای مشابه بتوانیم در مقابل این اقدمات واکنش مناسبی از خود نشان دهیم و مقابل برخی رفتارها که می‌تواند به اقتصاد کشور و... ضربه وارد کند را بگیریم.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور بیان کرد: حدود پنج سال پیش طرحی دادند و گفتند که اینستاگرام را فیلترینگ هوشمند می‌کنیم؛ درحالی که دادستانی کل کشور با این ماجرا موافق نبود، اما با تأکید و اصرار دولت و انجام هزینه زیاد این کار صورت گرفت، اما چند روزی بیشتر دوام نداشت. کمی بعد گفتند که ماجرا با مذاکره حل می‌شود، اما آن هم بی‌فایده بود.

دکتر جواد جاویدنیا در حالی که اعلام می‌کند در کشور نرم افزارهای بومی خوبی وجود دارد که می‌تواند با کمی حمایت جایگزین اینستاگرام شود، هشدارداد: باتوجه به توضیحات داده شده اگر دولت مسیری پیش رو دارد به جز فیلترینگ اینستاگرام، این شیوه را در پیش بگیرد و روی فعالیت‌های اینستاگرام اعمال حاکمیت کند؛ چنانچه مسیری برای نظارت وجود ندارد، مجبور خواهیم شد اینستاگرام را فیلتر کنیم.

برچسب‌ها