طبق اعلام مراجع مرتبط، میزان بارندگی‌ها در کشور از ابتدای سال آبی تا کنون بیشتر از میانگین بارندگی‌ها در ۵۱ سال اخیر بوده است.

۲۲ درصد؛ سهم ناچیز استحصال خراسان رضوی از بارندگی‌ها!

بارندگی‌هایی که سیل خرابی‌هایی با خود به همراه داشته و بیش از یک ماه مدیریت کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است. به اعتقاد کارشناسان اگر تا پیش از وقوع بارش‌ها زیرساخت‌های لازم برای رویارویی با این چنین بارندگی‌هایی آماده می‌شد، قطعاً از میزان خسارت‌های ناشی از جاری شدن سیل می‌کاست. زیرساخت‌هایی از جمله توجه به بحث آبخیزداری و آبخوانداری در کنار رعایت اصول ساخت و سازها و وارد نشدن به بستر و حریم مسیل‌ها و رودخانه‌ها است.

در مجموع با اندک برنامه‌ریزی و توجه به این اصل که همیشه باید برای اینچنین روزهایی آماده بود هم از خسارت‌ها کاسته می‌شد و هم مهم‌تر اینکه می‌شد این حجم از آب باران را بهتر بهره‌برداری نمود تا از پس چندین سال خشکسالی شرایط برای منابع آبی در کشور بهتر شود. یکی از نقاطی که معمولاً در این بخش با مشکلاتی مواجه بوده و هست و با وجود کمبودهایی که بحث منابع آبی آن وجود دارد و نتوانسته از بارش‌هایی که داشته بیشترین بهره را ببرد استان خراسان رضوی است.

طبق آنچه در حال حاضر وجود دارد و آماری که ارائه شده است در جریان بارندگی‌های اخیر تنها ۲۲ درصد از آب حاصل از بارش‌ها استحصال شده و مابقی آن یا هدر رفته و یا اینکه بدون استفاده به صورت سیلاب و رواناب از مرزهای استان خارج شده است!

محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اصلاح مدیریت آب وتوجه به فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری را چاره کار می‌داند، موضوعی که بی‌شک می‌توانسته و می‌تواند چاره‌ای برای این معضل باشد.

اما سؤال اساسی و البته مهم این است که شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی اصلی در بحث تأمین آب استان در این راستا چه اقدام‌هایی انجام داده است؟

گرچه موضوع آبخیزداری و آبخوانداری مستقیم با نظارت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان می‌بایست ساماندهی شود، اما اصلاح مدیریت آب تنها به این موارد ختم نمی‌شود. مدیریت بهتر در بحث مسیل‌ها و رواناب‌ها بخصوص مسیل‌ها و رودخانه‌هایی که مسیر کشورهای همسایه بویژه ترکمنستان را می‌پیمایند، می‌تواند در استحصال بهینه آب ناشی از نزول برکات آسمانی تأثیر زیادی داشته باشد.

با این تفاسیر هماهنگی و همراهی نهادها و ارگان‌ هایی مانند اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با شرکت آب منطقه‌ای استان در این فقره نتایجی بهتر و تأثیرگذارتر در موضوع تأمین آب خراسان رضوی خواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها