مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه و تعاون اجتماعی گفت: در سال گذشته به لحاظ شرایطی که بر بنگاه‌های اقتصادی حاکم بود با افزایش ریزش نیروی انسانی در این بنگاه‌ها روبه‌رو بودیم. تقریبا ۱۸.۸ درصد افزایش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را در سال گذشته داشتیم.

افزایش ۱۸ درصدی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری امروز در نشست خبری به مناسبت «هفته کار و کارگر» که در اداره کل کار و رفاه و تعاون اجتماعی استان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه روابط کار دارای دو رسالت اصلی هستیم که یکی بحث صیانت از نیروی کار بوده و دیگری تنظیم و نظارت بر روابط کار است. وظیفه نظارتی ما در رابطه با نظارت بر روابط کار در راستای اجرای قانون کار است که این اقدام، توسط بازرسان ما در سطح استان  پیگیری می‌شود.
وی در رابطه به موضوع رسیدگی به شکایت‌های کارگری و کارفرمایی در سال گذشته افزود: در این راستا تعداد ۹ هزار و ۶۴۰ مورد دادخواست در مراجع حل اختلاف مطرح شده که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۶، ۳۰ درصد کاهش داشت. از سویی دیگر در زمینه درخواست‌های هیئت‌ حل اختلاف ۵ هزار و ۴۰ مورد دادخواست در سال ۱۳۹۷ داشته‌ایم که نسبت  سال ۱۳۹۶ با کاهش ۱۳ درصدی همراه بوده است.
سنجری ادامه داد: نکته مهم این است که کاهش میزان درخواست‌های شکایت کارگری به معنای کاهش مراجعات نبوده است درواقع تعداد مراجعات کارگران به این مجموعه، نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش داشته، اما با توجه دستورالعمل و بخشنامه‌ای که دولت در ابتدای سال ۹۷ صادر کرد مبنی بر الزام دستگاه‌های اجرایی به راه‌اندازی میز خدمت، همکاران متخصص ما در طبقات اول ادارات مستقر شدند و به ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به کارگران می‌پرداختند، به‌همین دلیل است که شکایت‌های کارگری کاهش ۳۰ درصد داشته است.
۴ هزار و ۳۴۳ پرونده شکایت کارگری در سال ۹۷ حل‌وفصل شد
وی با بیان اینکه «کارگران پیش از آنکه به فرایند شکایت وارد شوند با دریافت خدمات مشاوره و راهنمایی و رایزنی با کارفرمایان، توانستند بسیاری از خواسته‌ها و مسائل خود حل‌وفصل کنند» گفت: نکته مهم در این زمینه است این است که با توجه به شرایطی که در اقتصاد حاکم بود در راستای بهبود فضای کسب‌وکار، تلاش  کردیم تا شکایت‌های کارگری را در قالب توافق و سازش حل کنیم. در این زمینه تعداد ۴ هزار و ۳۴۳ پرونده در مراجع حل اختلاف، معادل ۳۲ درصد شکایت‌ها به‌صورت توافقی و سازشی حل‌وفصل شد.  
سنجری در رابطه با کمیته‌های تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی خاطرنشان کرد: در این کمیته‌ها، موضوع نظارت بر عملکرد شرکت‌های خدماتی پیگیری می‌شود، تعداد ۱۹۳ شرکت خدماتی در سال گذشته تعیین صلاحیت شدند. همچنین  در زمینه بازرسی و نظارت بر بنگاه‌های اقتصادی تلاش کردیم با ظرفیت ۴۷ نفر بازرس کاری که در سطح استان داریم بر حسن اجرای قانون در این بنگاه‌ها نظارت کنیم. در این راستا تعداد ۲۸ هزار و ۹۶۱ مورد بازرسی در سال ۱۳۹۷ انجام شده که نسبت به سال ۱۳۹۷، ۱۶ درصد افزایش بازرسی‌ها  داشتیم.
۸۰۵ مورد حادثه ناشی از کار در استان
مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه و تعاون اجتماعی تصریح کرد: در زمینه ارتقای فرهنگ ایمنی، بحث آموزش‌های ایمنی را برای کارگران و کارفرمایان درنظر گرفتیم و تعداد ۲۰۵ هزار نفر ساعت آموزش در سطح استان داشتیم. گفتنی است که خروجی نظارت‌ها و آموزش‌ها و به‌ویژه تشکیل کمیته‌های نظارت در بنگاه‌های اقتصادی منجر شد تا در سال گذشته، تنها ۸۰۵ مورد حادثه ناشی از کار در سطح استان داشتیم که نسبت به سال ۱۳۹۶، ۳۰ درصد کاهش حوادث ناشی از کار ایجاد شده است.
سنجری تشریح کرد: در رابطه با مشاغل سخت و زیان‌آور، بیش از ۱۱۸ جلسه در کیمته‌های مربوطه در استان تشکیل شد و  نزدیک به ۲۵۰۰ عنوان شغل را در سال ۱۳۹۷ بررسی شد که از این میان ۴۱۲ مورد، شغل‌ها مورد تایید قرار گرفت و به‌صورت کلی  ۴ هزار و ۳۰۰ عنوان از عناوین شغلی مطرح شده که ۳ هزار و ۷۰۵ مورد از این مشاغل شغلی مورد تایید قرار گرفته است.
۱۹ هزار نفر کارگر استان در سال ۹۷ بیکار شدند
وی با بیان اینکه «بیش از ۹۵ درصد درخواست‌های بازنشستگی کارگران مورد تایید در کمیته مورد نظر قرار گرفته است»، بیان کرد: در سال گذشته به لحاظ شرایطی که بر بنگاه‌های اقتصادی حاکم بود با افزایش ریزش نیروی انسانی در این بنگاه‌ها روبه‌رو بودیم. تقریبا ۱۸.۸ درصد افزایش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را در سال گذشته داشتیم. در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۱۶ هزار نیروی بیکار داشتیم، این درحالیست که در سال ۱۳۹۷، ۱۹ هزار نفر مقرری‌بگیران بیمه بیکاری بوده‌اند. در این راستا تلاش  کردیم تا شرایط مجدد کار این مستمری بگیران بیمه بیکاری را فراهم کنیم. در این زمینه برای ۳ هزار و ۴۰۳ نفر از مقرری‌بگیران زمینه اشتغال مجدد در بنگاه‌های اقتصادی فراهم شده است.
رتبه دوم خراسان رضوی به لحاظ دارا بودن تشکل‌های کارگری
مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه و تعاون اجتماعی خراسان رضوی گفت: خراسان‌رضوی به‌لحاظ تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با دارا بودن هزار و ۲۳۱ تشکل، رتبه دوم را در سطح کشور از آن خود کرده است. این تشکل‌ها به لحاظ کمی و کیفی، ظرفیت بسیار خوبی را برای کمک به دولت در زمینه پیگیری و اجرای برنامه‌های مرتبط با بخش کارگری فراهم کرده است.  
کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در استان
سنجری در رابطه با تقویت و توانمندسازی تشکل‌های کارگری سطح استان گفت: میزان هزار و ۷۳۱ نفر ساعت آموزش برای توانمندسازی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در سطح استان برگزار شده است. در زمینه اشتغال براساس آخرین نتایجی که مرکز آمار، هفته گذشته اعلام کرده، در سال ۱۳۹۷، نرخ مشارکت اقتصادی در استان خراسان رضوی ۴۳.۱ درصد بوده که نسبت به سال گذشته ۰.۹ درصد کاهش داشته است. از سویی دیگر نرخ بیکاری استان به ۱۰.۷ درصد کاهش پیدا کرده و نسبت به سال گذشته حدود ۰.۵ درصد کاهش نرخ بیکاری در استان داشتیم.  
بیشترین فعالیت‌های اقتصادی استان در حوزه خدمات است
وی افزود: نسبت اشتغال استان براساس طرح آمارگیری ۱۳۹۷، ۳۸.۵ درصد است، از این میان ۱۹.۳ درصد اشتغال ایجاد شده در حوزه کشاورزی، ۳۳ درصد بخش صنعت و ۴۷.۱ درصد مربوط به بخش خدمات است. براساس عملکرد، بیشترین اشتغالی که در حال حاضر در سطح استان وجود دارد، مربوط به خدمات است. درواقع حدود ۶۱ درصد فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با حوزه خدمات است.
مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه و تعاون اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه «هدف‌گذاری و تعهد به اشتغال در استان، ۱۱۰ هزار فرصت شغلی بود» ادامه داد: در این راستا براساس منابع مالی که دولت در اختیار ما قرار داده و زمینه‌ها و بسترهای لازم در استان، خوشبختانه عملکرد اشتغال استان به تعهد خود دست یافته است.  
مراجعه ۴۱ هزارنفر جویای کار به مراکز کاریابی استان
وی در رابطه با عملکرد کاریابی‌ها در سال ۱۳۹۷ تشریح کرد: تعداد ۴۱ هزار و ۱۹۶ نفر جوینده کار به مراکز کاریابی مراجعه کردند، همچنین ۱۹ هزار فرصت شغلی در سطح استان ایجاد شده که منجر به مشغول شدن تعداد ۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر در بنگاه‌های اقتصادی از طریق مراکز کاریابی شد.
سنجری توضیح داد: دولت به مشاغل خانگی، منابع اعتبارات قرض‌الحسنه‌ای را تخصیص داده است. در سال گذشته تعداد ۶ هزار ۷۴۰ مجوز مشاعل خانگی در استان صادر کردیم و ۴۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شد و برای ۶۰۰۰ نفر زمینه اشتغال فراهم شد. ابلاغ اعتباری استان ۶۴ میلیارد تومان است که تاکنون ۵۳ میلیارد تومان ابلاغ شده. برنامه مهمی که در سال گذشته صورت گرفت بحث منابع و تسهیلات اشتغال پایداری روستاها و عشایر بود که در پایان سال ۱۳۹۷، ۶۵۲ میلیارد تومان اعتبارات روستایی استان ابلاغ شد.
وی در رابطه با کارآفرینی افزود: یکی از راهکارهای اصلی ایجاد اشتغال است، تلاش کردیم تا توسعه فرهنگ کارآفرینی نهادینه شود. در این راستا باشگاه کارآفرینان جوان را راه اندازی کردیم. نکته دیگر در رابطه با اشتغال اتباع غیرقانونی است، براساس قانون، اشتغال اتباع غیرقانونی، خلاف قانون است و به ازای هر روز اشتغال اتباع بیگانه، بنگاه اقتصادی ۵ برابر حداقل دستمزد که روزی ۲۵۰ هزارتومان است، جریمه خواهد شد.  
سنجری در رابطه با برنامه‌های به مناسبت هفته کارگر تشریح کرد: از جمله برنامه‌هایی که به مناسبت هفته کارگر مد نظر قرار گرفته شده می‌توان به دیدار جمعی از کارگران استان با مقام رهبری در چهارم اردیبهشت ماه اشاره کرد، همچنین دیدار جمعی از کارگران با نماینده ولی‌فقیه شهر مشهد در دستور کار قرار دارد.  
 مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه و تعاون اجتماعی ادامه داد: روز شنبه جشنواره امتنان با تقدیر و معرفی کارگران و واحدهای نمونه برگزار خواهد شد. در این جشنواره از تعداد ۹ نفر کارگر نمونه، ۱۵ واحد نمونه و ۱۳ کارگروه‌ نمونه‌ای که در طول توانستند در عرصه کار خود خلاقیت و نوآوری داشته باشند، تقدیر خواهد شد.  
وی با بیان اینکه «در استان بیش از ۱۲۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی وجود دارد» توضیح داد: عموما در راستای تقویت آن‌ها تلاش کردیم، بستری فراهم شود تا این تشکل‌ها در قالب نشست‌هایی با عنوان گفت‌وگوهای اجتماعی به طرح موضوعات، مسائل، پیشنهادات و انتقاداتی که در حوزه‌های گوناگون کارگری دارند، بپرازند. از این رو دومین نشست گفت‌وگو را با محوریت نقش کارگران در رونق تولید و توجه و تمرکز جدی به بحث معیشت آن‌ها را در ۱۱ اردیبهشت ماه در هتل هما برگزار خواهیم کرد.  
سنجری تصریح کرد: از آنجا که تعامل بین تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بسیار اهمیت دارد، در این راستا بحث نشست کارآفرینان و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را در قالب کافه کارآفرینی به‌منظور توسعه و ترویج کارآفرینی و به‌ویژه کارآفرینی سازمانی خواهیم داشت. از سویی دیگر ارائه خدمات رایگان حقوقی به کارگران توسط وکلای کمیته حقوقی حزب اسلامی کار و کانون بازنشستگان استان به مناسبت هفته کار و کارگر صورت خواهد گرفت.  
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها