۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 653367

بارشهای اخیر باران بهترین شرایط را برای تولید گل در این شهر فراهم کرد و تولید و فروش انواع گل رونق گرفت.

بهبود شرایط تولید گل و گیاه در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه مشهد گفت: پیشتر به دلیل خشکسالی، منابع آبی برای آبیاری گلها کافی نبود و تولیدکنندگان مجبور بودند هزینه زیادی برای تامین آب صرف کنند.

مهرشاد مدی روز افزود: بارندگیهای اخیر مشکلات زیادی از تولیدکنندگان گل و گیاه را رفع کرد زیرا هم آنان را در تامین آب یاری کرد و هم شرایط آب و هوایی بهتری را برای رشد گل و گیاه به وجود آورد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه مشهد گفت: با این حال جاری شدن سیلابها به بخش محدودی از گلخانه ها که در بستر رودخانه ها یا در مسیر آب بوده اند نیز خسارت وارد کرد اما خسارتها محدود بود.

مدی افزود: هم اینک ۲۵۰ واحد تولیدی گل و گیاه و نهال در مشهد، طرقبه و شاندیز فعالیت دارند که انواع نهالهای پیوندی مثمر و غیرمثمر، انواع گلهای زینتی، آپارتمانی و بیرونی، گل و گیاه فصلی و پوششی را تولید می کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه فروش گل، مانند سالهای گذشته همزمان با فصل بهار عمده تولیدکنندگان گل در مشهد با شهرداری این شهر قرارداد امضا کردند که البته امسال با ورود سازمان همیاریهای شهرداری در این خصوص، شرایط فروش بهتر از سالهای گذشته بود.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه مشهد گفت: تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد به بیش از ۸۰ درصد از تعهدات خود در قرارداد با سازمان همیاری شهرداریها عمل کردند و دستمزد خود را طبق قرارداد در خرداد یا تیرماه امسال دریافت می کنند.

رئیس اتحادیه صنف گل فروشان و فروشندگان سموم دفع آفات نباتی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارشهای اخیر تولید گل را افزایش و در نهایت قیمت این محصول را کاهش می دهد اما این کاهش قیمت سه یا چهار ماه بعد خود را نشان می دهد.

محمود علیان افزود: هزینه تمام شده تولید گل و گیاه در سال گذشته به دلایل مختلف افزایش یافت و این مساله بر قیمت فروش گل نیز اثر گذاشت با این حال فروشندگان به دلیل کسادی بازار قیمتها را چندان افزایش ندادند.

۴۲۲ واحد صنفی دارای جواز کسب زیر پوشش اتحادیه صنف گل فروشان مشهد هستند.

از مجموع گلخانه های خراسان رضوی ۱۷.۲ هکتار به گلهای شاخه بریده، ۵.۷ هکتار به گیاهان آپارتمانی و ۲۰ هکتار به گلهای فصلی و نشایی اختصاص دارد.

سالانه به طور متوسط در خراسان رضوی ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه گل بریده در گلخانه ها و ۷۶ هزار و ۵۰۰ شاخه گل بریده در فضای باز تولید می شود.

میزان تولید گلهای آپارتمانی و گلدانی در خراسان رضوی سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار گلدان و میزان تولید گلهای فصلی و نشایی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته است.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها