در برخی از نواحی آموزشی مشهد ، در فضای مجازی از اولیا خواسته شده که مبلغ مشخصی را برای تهیه کارت هدیه روز معلم به حساب یکی از والدین واریز کنند.

هدیه روز معلم اجباری نیست/معلم نبایدبداند کدام اولیا پول دادند و چه کسی نداده /برخی معلمان هدیه خودرا تقدیم سیلزدگان میکنند

به گزارش قدس آنلاین، چند روزی بیشتر به روز گرامیداشت مقام معلم باقی نمانده است. اگرچه همواره معلمانی که هدف خود از این شغل پیروی از راه انبیا میدانند بر این نکته تاکیددارند که بهترین هدیه دانش اموز به معلمش ، آموختن است اما براساس فرهنگی که طی همین چند سال اخیر وبنا برچشم وهم چشمی برخی والدین برای ایجاد محبوبیت خودو فرزندشان نزد معلمان مرسوم شده اولیای دانش آموزان تلاش میکنند به حد وسع خود از معلم فرزندشان تقدیر کرده و هدیه ای برای او تهیه کنند.

اما امروزه کمی اوضاع تغییر کرده است. در مدارس به ویژه مدارس ابتدایی یک یا دو نفر از اولیایی که وقت آزاد بیشتری دارند به عنوان نماینده کلاس معرفی شده و در واقع پل ارتباطی بین معلم و والدین سایر دانش اموزان می شوند. ضمن اینکه با پیشرفت فن آوری، گروههایی در فضای مجازی با حضور والدین دانش آموزان تشکیل شده و موضوعات مختلف از جمله تهیه هدیه روز معلم و تصمیم گیری در مورد جزئیات آن، در این گروه ها با مدیریت نماینده کلاس انجام می شود.

گزارش های متفاوتی رسیده که در برخی از نواحی آموزش و پرورش مشهد نمایندگان والدین دانش اموزان در فضای مجازی از اولیا خواسته اند که مبلغ مشخصی را برای تهیه کارت هدیه روز معلم به حساب بانکی مشخصی واریز کنند. احترام به مقام شامخ معلم و تکریم او کاری پسندیده و نیک است اما آیا می توان اولیا دانش آموزان را برای اینکار اجبار کرد. شاید دست برخی از اولیا برای پرداخت پول ، هرچند اندک خالی باشد ، ایا صحیح است که درجمع گروهی از والدین نداشتن بنیه مالی مایه تحقیر وی و فرزندش شود؟ ایا این رویه و اعلام اسامی والدینی که ارقام بیشتری داده یا کسانی که اصلا پولی برای پرداخت نداشته اند به معلم باعث نخواهد شد که وی از عدالت اموزشی درکلاس خارج شود؟ و درنهایت اینکه  آیا این روش تهیه هدیه توصیه ای از سوی  آموزش و پرورش خراسان رضوی بوده که به طور غیر رسمی از سوی مدیران به انجمن اولیا ومربیان وسپس والدین دانش اموزان منتقل شده است ؟ایامدیران سازمان این روش را تایید می کنند؟

درهمین راستا گفت وگویی با معاون پرورشی آموزش و پرورش خراسان داشتیم .

تهیه کادو برای معلم اختیاری است  

علیرضا مالک اشرفی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار میدارد: بسیار پیش آمده است که بنا به تمایل اولیای دانش آموزان به مناسبت های مختلف از جمله روز معلم، مراسم و جشنهایی در مدارس برگزار شده و از معلمان تقدیر می شود.

وی گفت : ممکن است در این مواقع نماینده والدین بخواهد به جای اینکه هدایای پراکنده ای را تهیه کرده و به معلم اهدا کنند که شاید حالت زیبایی هم نداشته باشد، مبالغ مورد نظر اولیا جمع آوری شده و به صورت کارت هدیه یا کادویی دیگر به معلم اهدا شود.

وی اظهار کرد: تهیه کادوی روز معلم، موضوعی کاملا اختیاری است. امری که الزامی است و باید رعایت شود این است که در جمع آوری مبالغ باید قید شود که هر کس تمایل دارد در این کار شرکت کند. همچنین اسامی اولیایی که کمک کرده اند و یا آنهایی که کمک نکرده اند و نیز اینکه هر ولی دانش آموز چه میزان کمک کرده است به هیچ عنوان نباید مشخص باشد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش به هیچ عنوان دستورالعملی برای جمع آوری هدیه معلمان ندارد و این هدیه به رضایت اولیای دانش آموزان بستگی دارد. نمایندگان اولیا دانش اموزان ، باید دقت کنند که نباید برای تهیه هدیه یا میزان آن اجباری به اولیا داشته باشند و اینکار به هیچ عنوان از سوی آموزش و  پرورش تایید نمی شود.  

مالک اشرفی عنوان کرد: امسال پویشی شایسته و در خور تقدیر به صورت خودجوش توسط بعضی از معلمان در مدارس راه اندازی شده است  که آنها اعلام کرده اند، تمایل دارند هدیه روز معلم را به صورت تمام و کمال به سیل زدگان اهدا کنند. اکنون در برخی از مدارس مشهد و کاشمر این پویش با استقبال خوبی روبرو شده و بسیاری از معلمان با امضای طوماری بدنبال کمک بیشتر به سیل زدگان هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها