حجت الاسلام رئیسی گفت: مراجع تقلید همگی به موضوع مهریه تأکید داشتند و اعتقاد دارند که نباید برای مهریه کسی به زندان برود.

دستورالعمل گام دوم انقلاب بزودی اجرا می‌شود/ مجامع بین‌المللی درباره اعدام‌های اخیر ریاض تحقیق کنند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حجت اسلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در دیدار با معاونین قوه قضائیه و دادستان‌های سراسر کشور با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: خداوند نعمت‌های بسیاری را برای بندگان اعطا کرده که قابل شمارش نیست، اما برخی از این نعمت‌ها ممتاز هستند و خداوند برای آن‌ها منت گذاشته است؛ مانند نعمت امامت و نعمت رسالت که آن‌ها را در قرآن کریم با منت یاد می‌کند.

رئیس قوه قضائیه  افزود: اگر بخواهیم بین نعمت امامت و رسالت به تعادل برسیم به ولایت دست پیدا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نعمت وقتی بسیار بزرگ شود با منت همراه است و اگر نعمت ولایت وجود نداشت زندگی انسان مانند زندگی دیگر موجودات می‌شد.

رئیس دستگاه قضا گفت: نعمت وجود امام بزرگترین و بالاترین نعمت خداوند است که همه هستی عالم را شکل داده، در کنار این نعمت امروز بالاترین نعمت وجود نظام اسلامی در کشور است.

حجت اسلام رئیسی با بیان اینکه باید این نعمت را پاس داشت، چرا که نتیجه خون شهیدان و ایثارگری ایثارگران و صبر و تحمل آن‌ها است، اظهار کرد: امروز به برکت ۴۰ سالگی انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب باید از نظام اسلامی پاسداری کنیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دستورالعمل گام دوم انقلاب تهیه شده است و بزودی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی مربوط به یک حزب و گروه خاص نیست، بلکه برای کل نظام است، افزود: ما اعتقاد داریم آینده‌ای روشن پیش روی ما است.

حجت اسلام رئیسی با اشاره به اینکه به رغم دسیسه‌های دشمن آینده در انتظار صالحین است،گفت: آینده را نه زور و نه قدرت رقم می‌زند بلکه آن را تقوا و صالحان تعیین می‌کنند و ما هیچ نگرانی از آینده نداریم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه پایداری و استحکام عالم هستی بر حق استوار شده و حکم فقط حکم خداوند است و باید آن را شناسایی کنیم، بیان کرد: در دستگاه قضایی نیز احکام باید بر اساس حکم الهی صادر شود.

حجت اسلام رئیسی ادامه داد: هوای نفسانی انسان را از حکم خدا جدا می‌کند و باعث می‌شود انسان معاد را فراموش کند.

وی گفت: امروز در دستگاه ناعادلانه قضاوت سعودی‌ها انسان‌های بی‌گناه کشته می‌شوند که جلوه این از هواپرستی است.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد نشان می‌دهد این افراد انسان‌های آزاده‌ای بودند که برای مقابله به ظلم و حقوق مردم تلاش می‌کردند و رژیم سعودی آن‌ها را با عنوان حقوق بشر می‌کشد و مجامع بین‌المللی هم از آن‌ها حمایت می‌کند.

حجت اسلام رئیسی تاکید کرد: ما می‌خواهیم مجامع بین‌المللی در این رابطه تحقیق کنند و بگویند رژیم سعودی چه زمانی به دنبال حقوق بشر بوده است؛ چرا بیان نمی‌شود این افراد که ظالمانه کشته شده‌اند؛ چه جرمی داشتند که علنی خون آن‌ها زمین ریخته شد.

رئیس قوه قضائیه  با بیان اینکه بر اساس گام دوم انقلاب باید کاستی‌ها و نواقص در قوه قضائیه رفع شود و حرکت دستگاه قضا رو به ارتقاء باشد، افزود: همه همکاران در تمام استان‌ها در این تحول سهم دارند و باید از نیروهای با انگیزه و اندیشه‌های قوی برای پیدا کردن راه‌کارها و سازوکارها استفاده کنند.

وی ادامه داد: نباید فقط نگاه به مرکز باشد، بلکه دادستان‌های مراکز استان‌ها می‌توانند با تشکیل جلسات اندیشه‌ورزی از فکر نیروهای خود استفاده کنند؛ لذا توصیه می‌کنم در جهت ایجاد تحول یک ضرورت است از نگاه و اندیشه‌های فعال و پویا بهره‌مند شویم، زیرا ما به دنبال تحول در قوه قضائیه هستیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما در دستگاه قضایی با حجم بالایی از پرونده‌ها مواجه هستیم، اما در برخی از استان‌ها به دلیل جمعیت کمتر حجم پرونده‌ها نیز کمتر است.

 حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد: امروز مسئله اطاله دادرسی از موارد مورد گله مردم است که طبق بررسی‌های انجام شده دارای علل درون قوه‌ای و برون قوه‌ای است.

رئیس قوه قضائیه افزود: دادستان‌ها برای رسیدگی به پرونده‌ها باید راه‌کارهایی پیدا کنند تا موجب رضایت‌مندی مراجعه کنندگان شود.

وی با بیان اینکه نکته مهم حفظ کرامت افراد است که شامل قضات کارکنان و مراجعه کنندگان می‌شود، اظهار کرد: حفظ کرامت قضات مورد تاکید رهبری است و باید از قاضی عادل و وظیفه شناس تقدیر شود.

 حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه «کرامت» شعار من نیست بلکه اعتقاد بنده است، بیان کرد: کرامت کارکنان در هر سطحی باید حفظ شود.

وی ادامه داد: باید در دستگاه قضایی برای حفظ کرامت خانواده‌های متهمان و دادن آرامش به آن‌ها تلاش کنیم برای این منظور از معاونت حقوقی قوه قضائیه درخواست کردیم تا دستورالعمل حفظ کرامت کارکنان و ارباب رجوع در تمام سطوح تهیه شود که ظرف ۲ هفته آینده این دستورالعمل تهیه و ابلاغ خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سیل اخیر گفت: باید به حقوق عامه توجه داشته باشیم و نباید اجازه بدهیم حقی ضایع شود و بعد به دنبال حفظ حقوق عامه برویم.

حجت الاسلام رئیسی گفت: در سیل اخیر برخی از ویرانی‌ها ناشی از بین رفتن حقوق عامه بوده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد اگر دستگاه‌ها به موقع به وظایف خود عمل می‌کردند امروز شامل این میزان خسارت نبودیم.

وی تاکید کرد: و این خسارات نشان می‌دهد کارها در زمان خودش به درستی انجام نشده است و دادستان‌ها باید نسبت به حقوق عامه حساس باشند.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر کمک دادستان‌ها به حفظ حقوق عامه گفت: در خصوصی سازی شاهد از بین رفتن حقوق مردم هستیم.

وی افزود: در جهت رونق تولید کارخانه‌ها آن‌ها را با مبالغی که عمدتا از تسهیلات بانکی و منابع دولتی تهیه شده است به افرادی با عنوان خصوصی سازی می‌فروشند و صاحبان جدید این کارخانه‌ها با ارتباطاتی که دارند کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنند و بعد زمین‌های آن را قطعه بندی و در نهایت به ساخت و ساز در آن‌ها می‌پردازند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: دادستان‌ها موظفند قبل از اینکه این خصوصی سازی‌ها به بحران تبدیل شود جلوی آن را بگیرند و سازمان بازرسی کل کشور نیز وظیفه دارد اجازه ندهد سوداگران به سوداگری خود ادامه دهند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: خصوصی سازی مسئله‌ای مهم است و امروز ۷۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است و تمام قوا از جمله قوه قضائیه، مجلس و دولت به این نتیجه رسیده‌اند که باید خصوصی سازی انجام شود، اما از راه درست آن و حتما باید در این مسئله با نگاهی پیشگیرانه و حفظ اموال عمومی حساسیت نشان دهیم.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: دادستان‌ها باید از تمام ظرفیت خود در جهت کارآفرینی و گره گشایی از مشکلات مردم تلاش کنند و این موضوع از تأکیدات بنده است.

وی اظهار کرد: در سال رونق تولید دادستان‌های استان‌ها باید از تولید حمایت کنند و با عواملی که مانع از تولید می‌شود مانند قاچاق کالا مقابله کنند و باید کاری کنیم که رونق تولید در کشور پا بگیرد.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به وجود پرونده‌های قدیمی در قوه قضائیه گفت: دادستان‌های استان‌ها باید در جهت کاهش اطاله دادرسی  حرکتی جهادی داشته باشند و هر دادستان به اقتضای استان خود راهکاری در نظر بگیرد.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: در دستگاه قضا پرونده روز باید به معنای پرونده‌ای باشد که همان سال تشکیل شده و نباید پرونده‌ای از سال‌های گذشته در شعبه‌ای وجود داشته باشد؛ اگر موردی خاص وجود داشته باشد دادستان باید به صورت موردی دلیل بیاورد که این پرونده چرا طول کشیده است؟ البته دستگاه قضایی نباید سرعت را فدای دقت کند.

وی با تأکید بر مبارزه با فساد در دستگاه قضایی اظهار کرد: سلامت در قوه قضائیه مهم است و اصل کار تک تک مدیران، قضات و کارکنان باید بر اساس فسادگریزی باشد و نباید این حساسیت کم شود.

حجت الاسلام رئیسی بیان کرد: نباید در قوه قضاییه زمینه ارتباطات ناسالم وجود داشته باشد و مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه و بیرون قوه قضائیه جدی است.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه باید هزینه‌های اجتماعی را به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل کنیم، گفت: باید اصل تقدیر را در قوه قضائیه اجرا کنیم و افراد شجاع مورد تقدیر قرار بگیرند؛ نه تنها باید از آنها تقدیر شود بلکه باید دست آن‌ها در بین دیگر کارکنان بالا برده شود تا همه آن‌ها را بشناسند و اگر ارتقای رتبه‌ای هم وجود داشته باشد شامل این افراد شود.

وی اظهار کرد: باید از قضات شجاع حمایت جدی شود و تا جایی که می‌توانیم از صدور احکام حبس جلوگیری کنیم و مواردی که نیاز به بازداشت نیز حکم زندان صادر نکنیم.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به دیدار روز گذشته خود با مراجع تقلید قم گفت: مراجع تقلید همگی به موضوع مهریه تأکید داشتند و اعتقاد دارند که نباید برای مهریه کسی به زندان برود.

رئیس قوه قضائیه خطاب به دادستان‌ها گفت: در موضوع مهریه اگر اعسار فردی روشن شود نباید زندانی شود و اگر کسی هم مشکوک به اعسار باشد باید به سابقه او مراجعه کرد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: موضوع اجرای احکام از دیگر موارد مهم در قوه قضائیه است، زیرا نتیجه تمام دادگاه‌ها و محاکم با اجرای احکام آن مشخص می‌شود، اما امروز شاهد هستیم که هم در مورد احکام مدنی و هم احکام کیفری به ویژه در شهرهای بزرگ احکام اجرا نمی‌شود که لازم است در این زمینه کار جهادی انجام شود.

حجت الاسلام رئیسی خطاب به دادستان‌ها گفت: اگر حکمی اجرا نشود دادستان‌ها باید به صورت مصداقی ذکر کنند که چرا این حکم اجرا نشده است.

وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی در قوه قضائیه اظهار کرد: مواردی که قبل از ارسال به دستگاه قضایی در سطح جامعه برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند و مورد سوال مردم است باید جواب داده شود و اطلاع رسانی‌ها باید دقیق و به موقع باشد و نباید موضوع استانی به مسئله ملی تبدیل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها