مازندران- دکتر محسن اعرابی از غربالگری سلامت روان ۱۱ هزار سیلزده مازندرانی خبر داد.

۱۱ هزار سیلزده، غربالگری سلامت روان شدند / ۵۰۰ هزار مازندرانی در معرض دیابت هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران صبح (امروز) پنج شنبه در هفته سلامت و در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با چگونگی ارائه خدمات بهداشتی در مناطق سیلزده استان با اعلام اینکه غربالگری سلامت ۱۱ هزار سیلزده مازندرانی صورت گرفت، اظهار کرد: در راستا ۸۰۰ مورد غربالگردی مثبت بود که توسط روانشاسان بالینی و روانپزشک ویزیت شدند.

وی با اعلام اینکه ۵ هزار و ۴۰۰ خانواده سیلزده آموزش های بهداشتی را بصورت حضوری فرا گرفتند، گفت: ۶۰۰ بیمار اسهالی در ۳ نقطه سیلزده مشاهده شد که ناشی از عدم رعایت بهداشت فردی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ۲۷۰۰ مورد کلرسنجی در این مناطق اشاره کرد و افزود: بر دفن بهداشتی ۲۴۳ هزار قطعه طیور و ۱۴۰۰ دام سبک و سنگین نظارت و ۲ و نیم تن مواد غذایی فاسد نیز معدوم شد.

تاکید بر شست و شوی مرتب دست ها در مناطق سیلزده

اعرابی با اشاره به اینکه ۸ هزار ویزیت توسط پزشکان خانواده و ۴ هزار مراقبت توسط بهورزان صورت گرفت، اضافه کرد: ۳۸۱ مادر باردار در مناطق سیلزده شناسایی و ۷۳۵ مورد تماس تلفنی با آنان صورت گرفت و خوشبختانه مشکل خاصی نداشتند و تنها ۶ جابجایی مادر باردار انجام شد.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۵۳۷ نفر از کلینیک های سیار دندانپزشکی خدمات دریافت کردند، از ارسال دارو به مناطق سیلزده گلستان خبر داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه شست و شوی مرتب دست ها در مناطق سیلزده مهمترین توصیه ماست، یادآور شد: گل و لای موجود در این مناطق، آلوده به فاضلاب بوده و پس از تخلیه باید شست و شوی بهداشتی صورت گیرد تا آلودگی ها از بین برود.

بی انضباطی در مصرف کود و سموم شیمیایی

اعرابی با اشاره به اینکه در استفاده از کود و سموم شیمیایی نقص داریم و این مساله باید از بی انضباطی خارج شود، گفت: کشاورزان به راحتی می توانند هرگونه کود و سمی را با هر میزان تهیه کنند.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان حق ندارند روشی را انجام دهند که موجب آسیب به مصرف کنندگان شود، در مورد سلامت میوه های نوبرانه توضیح داد: در محصولات نوبرانه هیچگونه دخل و تصرفی نداریم و جمع آوری فروشندگان دوره گرد، برعهده شهرداری هاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر ارتقا سواد سلامت مردم، خاطرنشان کرد: باید با آموزش و ارتقا وجدان کاری، میزان مسئولیت های اجتماعی را ارتقا دهیم.

تاسیس سازمان نظارت بر امنیت غذایی ضروری است

اعرابی با اعلام اینکه شاهد چندپارگی ساختارهای حاکمیتی نظارت بر امنیت غذایی از مزرعه تا سفره هستیم، پیشنهاد تاسیس سازمان نظارت بر امنیت غذایی را مطرح کرد.

وی متذکر شد: بسیاری از تخلفات بهداشتی شناسایی می شوند اما متاسفانه مجازات ها متناسب با جرایم نیست و قدرت بازدارندگی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه رتبه اول شناسایی بیماران دیابتی در کشور را دارا هستیم، گفت: در این راستا ۱۷۰ هزار بیمار دیابتی در مازندران شناسایی شدند.

اعرابی به وجود ۲۶۰ بیمار فشارخون بالا در استان اشاره کرد و افزود: ۵۰۰ هزار بیمار پیش دیابتی که قند خون شان بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ است در معرض خطر هستند که اگر مداخله در الگوی زندگی و افزایش فعالیت بدنی نداشته باشند، در یکسال اول ۱۰ درصدشان و طی ۵ سال، ۷۰ درصدشان دیابتی می شوند.

۷۰ درصد حیوان گزیدگی مربوط به سگ های صاحب دار است

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ هزار واکسن هاری در استان استفاده می شود، یادآور شد: ۷۰ درصد حیوان گزیدگی ها مربوط به سگ های صاحب دار است.

اعرابی خاطرنشان کرد: طبق قانون، متولی سگ های بدون صاحب شهرداری ها و بخشداری ها هستند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها