علی فریدونی مدیر کارگروه نظارت بر نشر خارجی و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط گفت: به غرفه‌هایی که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب آثاری مغایر با دفترچه ضوابط نمایشگاه عرضه کردند، تذکر داده شدو بلافاصله این کتاب ها از سطح نمایشگاه جمع شد.

جمع آوری کتاب‌های مغایر با ضوابط نمایشگاه در بخش بین‌الملل

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، علی فریدونی مدیر کارگروه نظارت بر نشر خارجی و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط، درباره ارزیابی دو روز اول نمایشگاه کتاب و تخلفات حادث شده در بخش بین‌الملل اظهار داشت: رویه نظارت ما امثال هم همانند سال‌های گذشته به لحاظ محتوای کتاب و شکل و فیزیک کتاب طبق آنچه در دفترچه مقررات نمایشگاه آمده انجام شده است.

وی گفت: در حوزه مباحث محتوایی طبق آنچه در جزوه قوانین نمایشگاه آمده مباحث تکفیری، افراطی‌گری، موضوعات مربوط به تفرقه افکنی، تجزیه‌طلبی، مباحث حاکمیتی به ویژه در حوزه حاکمیت ملی مواردی بودند که ارزیاب‌های نمایشگاه به دقت در آنها نظارت داشتند.

مدیر کارگروه نظارت بر نشر خارجی و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط  در پاسخ به اینکه بیشتر تخلفات درکدام بخش حادث شده گفت: معمولا در پایان نمایشگاه موضوعاتی که مورد ارزیابی قرار گرفتند و یا تعداد کتاب‌های جمع‌آوری شده مطرح می‌شود اما همواره رویه ما اینگونه بوده است که در مرحله نخست به غرفه‌های متخلف تذکر داده و کتاب جمع‌آوری می‌شود. هر چند روند نظارتی ما از گمرک آغاز شده بود و برخی آثار که مغایر با قوانین بود وارد نمایشگاه کتاب نشدند. اما بیشتر تخلفات در حوزه کتاب‌های لاتین با توجه به مغایرت‌ها به ویژه در مباحث شکلی بود. البته در بحث محتوایی در حوزه‌های افراطی‌گری، تکفیری و یا تعارض‌های حاکمیت ملی در بخش عربی و لاتین مواردی دیده شد اما قابل توجه نیستند.

فریدونی در پایان گفت: ارزیاب‌های نمایشگاه کتاب مطلعند کتاب‌هایی که بار آکادمیک داشته باشند می‌توانند در نمایشگاه عرضه شوند ما اغلب مانع از حضور آنها نمی‌شویم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها