البرز- حسن مدیرروستا گفت:بلایای طبیعی همه جوانب زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد از جمله خسارت های اقتصادی و آسیب پذیری های اجتماعی که زندگی را تهدید می کند و به گفته کارشناسان ارتقای دانش و آگاهی عمومی مردم نقش مهمی در کاهش آثار بلایای طبیعی را دارد.

آموزش شاه کلید کاهش اثرات مخاطرات طبیعی

به گزارش قدس آنلاین، بارش های قابل توجه در آغازین روزهای سال جدید متاسفانه منجر به آبگرفتگی و تخریب منازل مسکونی و زیرساخت های شهری در چندین استان کشور شد و تبعات آن دامنگیر بسیاری از هموطنان مان شد.

در استان البرز و شهر کرج نیز شاهد بارش های کم سابقه ای در ماه ابتدایی سال بودیم اما خوشبختانه با مجموع تدابیر  وتلاش های صورت گرفته خسارت های آن قابل توجه نبود بود و مشکل حادی برای ساکنان این استان به وجود نیامد.

در این میان اما سرعت عمل و تدبیر مسئولان به عنوان یک ضلع مدیریت بحران و از سوی آمادگی و آموزش صحیح آحاد مردم در وقوع این حوادث موضوعی است که باید به آن پرداخت و از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

اینکه وقوع سیلاب های اخیر چه میزان ریشه درمجموع اقدامات و کوتاهی های گذشته داشته یک مبحث مهم است و در دیگر سو آمادگی دستگاه های اجرایی و مردم در مواجهه با این نوع حوادث بعد دیگری از این گونه حوادث غیرمترقبه است که باید مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته و در راستای آن تصمیم سازی کرد.

باتوجه به اهمیت اتفاقات اخیر و تبعاتی که این سیلاب ها در کشور داشت معاونت خدمات شهری شهرداری کرج هفته گذشته سومین همایش آموزش محیط زیستی خود را باعنوان مدیریت سبز و با محوریت مخاطرات طبیعی واولویت سیل برگزار کرد تا نشان بدهد برای این موضوع اهمیتی ویژه قائل است و تلاش دارد سطح آمادگی ها برای مواجهه با موارد مشابه را در آینده بالا ببرد.

در این ارتباط حسن مدیرروستا معاون خدمات شهری شهرداری کرج  با بیان اینکه در موضوع بارندگی های آغاز سال و میزان و حجم بارش ها البرز و شهرستان های آن نیز همانند بسیاری از استان ها درگیر بودند، گفت: در این راستا از هفته ها قبل برنامه ریزی و ارتقا آمادگی نیروهای خدمات شهری برای مواجهه با مخاطرات ناشی از بارندگی ها انجام شد.

وی افزود: با شناسایی مسیل ها و نهرهای مهم سطح شهر نسبت به پاکسازی و لایروبی آنها اقدام شد و در زمان بارندگی ها نیز تمام ظرفیت های موجود در شهرداری کرج برای مواجهه با سیلاب های احتمالی به کار گیری شده بود.

مدیرروستا خاطرنشان کرد: عملیات لایروبی نهر دلمبر یه عنوان یکی از نهرهای مهم کرج با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته به صورت مداوم انجام شد.

وی بیان کرد: این نهر سال ها به حال خود رها شده بود که با دستور شهردار کرج قبل از موج اول بارش ها لایروبی آن آغاز و۷ هزار  تن شن و ماسه از نهر دلمبر خارج شد ودر روزهای بعدی نیز این پاکسازی ادامه یافت.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج با بیان اینکه در بارش های آغاز سال به خصوص در موج اول فداکاری و تلاش پرسنل خدمات شهری غیر قابل توصیف است گفت: نقاط مختلف وبسیاری در سطح شهر درگیر آبگرفتی و وقوع سیلاب بود اما همکاران ما با تلاش شبانه روزی و بدون کمترین وقفه نسبت به تخلیه وهدایت آب های سطحی اقدام کردند و خوشبختانه با توجه به حجم بالای بارش ها کمترین مشکل در کلانشهر کرج را داشتیم.

این مقام مسئول حضور مستمر شهردار کرج در مناطق مختلف شهر و سرکشی و پیگیری اعضای شورا را دیگر وجه روشن اتفاقات اخیر دانست و گفت: همه توان و ظرفیت مدیریت شهری کرج در بارندگی ها به کار گرفته شده بود و به لطف خداوند توانستیم سربلند از این اتفاق بیرون بیاییم.

حسن مدیرروستا در بخشی دیگر از صحبت های خود به سومین همایش آموزشی محیط زیستی مدیریت سبز با محوریت مخاطرات طبیعی و با اولویت سیل اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش بینی های بارش های قابل توجه در سال جاری این معاونت همایش سوم زیست محیطی خود را به موضوع سیل اختصاص داد و با حضور کارشناسان خبره ابعاد مختلف این پدیده طبیعی را مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه  اظهار کرد: معتقدم با ارائه آموزش در بین مردم آنها را از میزان آمادگی برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی آگاه کنیم تا خود را برای مقابله با مخاطرات طبیعی آماده کنند.

این مسئول با بیان اینکه این همایش به مناسبت روز زمین پاک با عنوان حفاظت از گونه ها برگزار شد، افزود:روز زمین پاک فرصت مغتنمی برای گسترش آگاهی در زمینه حفاظت از محیط زیست است.

وی تصریح کرد:پیشرفت تکنولوژی های اطلاع رسانی و دستیابی به بسیاری از علوم امروزه، انسان را به آن میزان از توانایی رسانده است که بتواند حوادث طبیعی را نیز با کمترین خسارت پشت سر بگذارد.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج بیان کرد:بلاهای طبیعی همه جوانب زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد از جمله خسارت های اقتصادی و آسیب پذیری های اجتماعی که زندگی را تهدید می کند و به گفته کارشناسان ارتقای دانش و آگاهی عمومی مردم نقش مهمی در کاهش آثار بلایای طبیعی را دارد.

به گفته مدیرروستا، زمین در رویارویی با انواع مخاطرات و آلودگی هایی که بشر به وجود آورده در وضعیت ناسالم به سر می برد که این امر وظیفه انسان را در برابر حفظ و حراست از آن پررنگ می سازد.

وی ادامه داد:در چند سال اخیر برای پیشگیری از بلایای طبیعی از جمله ساماندهی، لایروبی و دیوارکشی رودخانه ها، آبخیز داری، اجرای کانال ها، کلکتورهای شهری، آب های سطحی، سیل بند، آبخان داری، اطلاع رسانی و آموزش اعتبارات بسیاری در این شهر هزینه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج در پایان با تاکید براینکه مدیریت شهری نگاهی ویژه ای به ارتقا سطح آگاهی مردم در موضوعات مختلف به خصوص مخاطرات طبیعی دارد و برای آن برنامه ریزی شده است گفت: در کنار این مهم ارتقا آمادگی و توان نیروهای خدمات شهری برای مواجهه با حوادث این چنینی و تقویت ماشین آلات نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها