البرز - زهرا عربشاهی با اشاره به اینکه البرز رتبه نخست تولید لاله در کشور و رتبه اول محصولات باغی را دارد، گفت: تدوین سند توسعه استان در دستور کار است

تدوین سند توسعه استان البرز  در دستور کار است

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، زهرا عربشاهی رئیس سازمان مدیریت  و برنامه ریزی استان البرز پیش از ظهرامروز(شنبه) در جلسه  سازمان مدیریت  و برنامه ریزی استان البرز که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: البرز بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو، قطعات بیوتکنولوژیک و دومین تولید کننده فاکتور هفت، داروهای ضد ام اس در دنیا و بزرگترین تولید کننده توربین های نیروگاهی در خاورمیانه و تنها تولید کننده پله برقی  خاورمیانه است.

وی با اشاره به اینکه البرز از سال ۱۳۹۰ شکل استانی به خود گرفته وسی و یکمین استان به لحاظ مساحتی و یازدهمین استان از بعد جمعیتی درکشوراست، گفت: دارابودن ۹ شهرک صنعتی از دیگر ظرفیت های این استان است.

رئیس سازمان مدیریت  و برنامه ریزی استان البرز به تولیدات محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی البرز اشاره کرد و گفت: این استان مقامهای دوم، سوم و در برخی موارد اول کشوری دارد.

وی اضافه کرد: داشتن رتبه نخست تولید لاله در کشور و رتبه اول محصولات باغی نیز از این ظرفیت ها است.

عربشاهی به ظرفیت مهمی همچون فرودگاه و منطقه اقتصادی پیام اشاره کرد وگفت: این پتانسیل قابلیت تبدیل به هاب منطقه ای را دارد چراکه البرز در مسیر ۱۴ استان کشور قرار دارد، از سویی در جوار پایتخت است و نقش های ملی و مهم برای کمک به تهران دارد، اینها همه حضور موثر ملی و فراملی البرز در کشور را مشخص می کند و با توجه به این ظرفیت ها جای کار در البرز بسیار است.

این مسئول با تاکید بر اهمیت توجه به سرانه های درمانی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی البرز که موجب شده در برخی از این سرانه ها جایگاه پایینی در کشور داشته باشیم، گفت: در کنار مسائل پیرامون تامین نیروی انسانی مواردی از جمله تامین فضاهای فیزیکی برای آموزش و پرورش نیز حائز اهمیت است.

رئیس سازمان مدیریت  و برنامه ریزی استان البرز در ادامه گفت:در البرز پتانسیل های بالایی برای توسعه وجود دارد اما کمبود امکانات، خدمات و افزایش مهاجر پذیری را نیز داراست واین موارد موجب شده است تا سالی ۴ درصد رشد جمعیت دانش آموزی در البرز داشته باشیم.

عربشاهی  با اعلام اینکه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز بودجه عمرانی خود نسبت به سال قبل را ۷ برابر کرده است، گفت: نیاز است که نقشه های راه در این زمینه کنترل و نظارت شود و در کنار آن تامین نیروی انسانی داشته باشیم.

عربشاهی با تاکید بر اینکه نیازمند همکاری دستگاه های ملی از جمله سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور هستیم تا به البرز توجه ای ویژه شود، افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز تنها سازمانی است که از قبل سابقه مدیریتی نداشته است و  از سال ۹۴ شکل گرفت ودر بخش های مختلف این سازمان در البرز فعالیت خوبی داریم و سعی کرده ایم که این جدا افتادگی از باقی دستگاه ها را جبران کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ طرح آمایش استان البرز را به اتمام رساندیم  که در شورای برنامه ریزی تصویب شد و به دنبال آن بحث نظریه پایه و سند توسعه البرز در دستور کار قرار داده شد که در اولین جلسه شورای برنامه ریزی بررسی خواهد شد.

عربشاهی در پایان بیان کرد: طبق ارزیابی های سازمان برنامه و بودجه کشور البرز جزو ۱۰ استان برتر کشور درآماده سازی طرح آمایش سرزمینی است و این طرح در سازمان برنامه و بودجه به تایید رسیده است و تنها تایید آن در شورای عالی آمایش مانده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها