۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 653748

وقتی دو جوان با اجازه والدین برای گفت‌وگو با هم خلوت می‌کنند، یکی از سؤال‌های کلیشه‌ای این است که هدف شما از ازدواج چیست؟ این سؤال را در عالم واقع یا در برنامه‌های مشاوره تلویزیون بسیار شنیده‌ایم ولی کمتر به پاسخ آن فکر کرده‌ایم.


علی محمد مودب/

وقتی دو جوان با اجازه والدین برای گفت‌وگو با هم خلوت می‌کنند، یکی از سؤال‌های کلیشه‌ای این است که هدف شما از ازدواج چیست؟ این سؤال را در عالم واقع یا در برنامه‌های مشاوره تلویزیون بسیار شنیده‌ایم ولی کمتر به پاسخ آن فکر کرده‌ایم. اصلاً بیایید ببینیم کمی فراتر از این یک سؤال هدف ما از بقیه کارهایمان چیست؟ هدف ما از کار کردن چیست؟ هدف ما از خوابیدن چیست؟ هدف ما از سفر رفتن و تفریح چیست؟

غایت و معنای هر چیزی، همه نسبت‌های ما با آن چیز را دگرگون می‌کند و از این روست که هدف اهمیت دارد. هر وقت می‌بینم یکی از دوستان یا آشنایان به طور عجیب و غریب درگیر عشق کسی می‌شود و همه فکر و ذکرش ازدواج با فرد مورد نظر می‌شود یاد آن سؤال کلیشه‌ای می‌افتم که هدف شما از ازدواج چیست؟

ما در فرهنگ خودمان بسیار تأکید کرده‌ایم که نباید به جنس مخالف فکر کرد و نگاه و معاشرت‌های حرام را بسیار خوب آموزش داده‌ایم، هر چند این روزها بخشی از جامعه ما تحت آموزش رسانه‌های دنیای شگفت انگیز، به مرور همه این آموزش‌ها را از یاد می‌برند و عده‌ای هم در سازمان‌های رسمی آموزشی ما به دنبال اجرای سند 2030 و انتقال فناوری‌های ارتباطی مردمان دنیای غرب به زندگی ما هستند، اما باز هم بسیاری از مردم ما حداقل در حوزه نظر به خوبی می‌دانند که با جنس مخالف نباید معاشرت کنند و نباید نگاه نامربوط داشته باشند و نباید... و همه نبایدها را در کلاس‌های رسمی و غیررسمی آموخته‌اند. اما این نبایدها در حال به هم ریختن هستند و آتش تبلیغات رسانه‌های سبک و سنگین در حال سوزاندن همه فناوری‌های ارتباطی بین دو جنس در جامعه ماست. در این وضعیت جدید باید فکری و کاری کرد.

ساختارهای سنتی را نبوده‌ایم و ندیده‌ایم، اما می‌دانیم سال‌ها این جامعه را حفظ کرده‌اند پس باید با احترام آن‌ها را بررسی کرد. امروزه در وضعیت جدید، خانواده‌های مذهبی با مشکلات جدی درگیرند. نبایدهایی که آن‌ها بسادگی می‌آموختند به هم ریخته است و معاشرت‌ها جوان‌ها را در معرض خطرات قرار می‌دهد. نیاز به بازآموزی بایدها و نبایدها با خلاقیت‌های تازه است و کمتر کسی به این حوزه خطرناک پا می‌گذارد. حالا نقش خانواده‌ها کمرنگ شده است و جوان‌های ما باید یاد بگیرند چرا نیاز به همسر دارند و هدف از ازداوج چیست؟ در گذشته مادر داماد با بلند کردن گوشه قالی خانواده عروس یا برخی قلق‌های ساده متوجه میزان تنبلی عروس آینده می‌شد، اما حالا جوان‌ها در دانشگاه‌ها و محیط‌های مختلف با هم روبه‌رو می‌شوند و هیچ کدامشان فکر نمی‌کنند که چرا ازدواج می‌کنند؟ برگردیم به خلوت دو گل نوشکفته تا ببینیم چه فکر می‌کنند: آیا ازدواج به خاطر فرزندآوری و حفظ نسل است یا صرفاً پاسخگویی به غریزه؟ جالب است که خیلی از آدم‌ها به این بدیهی‌ترین مسئله توجه نمی‌کنند که در عین و حین انتخاب همسر برای خودشان، باید برای فرزندانشان پدر یا مادر انتخاب کنند!

برچسب‌ها