تماشاگران مشهدی قهرمان فصل هجدهم

 شهر مشهد و البته استان پهناور خراسان در طول تاریخ ورزشی خود با وجود داشتن تک ستاره های کم یاب در بستر ورزش ایران زمین هیچگاه نتواسته است با تیم هایش در عرصه های بین المللی حضور داشته باشد. در واقع به یاد نداریم که در رشته های مختلف ورزشی مشهدی ها و خراسانی ها بر خلاف اصفهانی ها ،خوزستانی ها و آذربایجانی با وجود درخشش های گاه و بی گاه در لیگ های مختلف کشوری حضور فرارمرزی  داشته باشند. امروز اما مشهد بیشتر از هر زمان دیگری به تحقق این آرزوی دیرینه نزدیک است. مردان گل محمدی با شاهکاری که مقابل استقلال خلق کردند شهرخودرو را به عنوان نماینده خطه خورشید در آستانه حضور در جام باشگاه های آسیا قراردادند. شنبه روز باشکوهی برای ورزش استان و البته ایران بود. چرا ایران؟ جواب حضور منسجم و مودبانه تماشاگران پرشوری بود که در روزهای فاجعه بار سکوها در اکثر شهرهای ایران فرهنگ و منش خود را به رخ همه کشاندند. تماشاگران فهیم مشهد استادیم امام رضا (ع) را در شرایطی پر کردند که با وجود همجواری هواداران میهمان و میزبان بهترین اتفاق ها رقم خورد. استقلالی ها در کمال احترام به استادیوم آمدند و تیم خود را تشویق کردند و هواخواهان «شهرخودرو»هم با حضور یکپارچه و تشویق تیم شهرشان در طول نود دقیقه در کسب پیروزی بزرگ تیم شان بیشترین نقش را ایفا کردند. نه سنگی پرتاب شد ، نه صندلی شکسته شد و نه ناسزایی بین طرفین رد و بدل شد. نه تنها در این بازی که در تمام طول فصل حتی برای یک بار هم صدای آژیر آمبولانس در این استادیوم شنیده نشد. این اما در شرایطی است که همین چند روز پیش در بازی سپاهان – پرسپولیس آزادی با ۳۰۰ مجروح به میدان جنگ گلادیاتورها تبدیل شده بود و از همین الان برای بازی در تبریز تدابیر شدید امنیتی در نظر گرفته شده است. امروز «شهرخودرو» چه موفق به کسب سهمیه بشود و چه به دلیل اتفاقات ناخواسته موفق به حضور در آسیا نشود قهرمان اصلی این فصل هواداران مشهدی هستند که در استادیوم امام رضا(ع) حرمت نگهداشتند و با فرهنگ بالای خود در حمایت از تیم شهرشان گل کاشتند. استادیوم زیبا و مدرن امام رضا (ع) در تمام طول فصل یک مورد بد اخلاقی و هنجار شکنی در خود ندید و با برنامه ریزی خوب بین تربیت بدنی آستان قدس به عنوان میزبان اصلی و باشگاه «شهرخودرو» و هیئت فوتبال استان تماشاگران ضمن تکریم توانستند در بهترین شرایط به حمایت از تیم خود و میزبانی از حریفان بپردازند. همین عوامل سبب شده است حالا که صحبت از میزبانی در شهرهای سوم برای تیم های پرسپولیس و استقلال مطرح می شوند هواداران آنها خواهان حضور تیم های شان در مشهد باشند.
بنظر می رسد پس از سربلندی تماشاگران مشهدی در آزمون میزبانی و فرهنگ هواداری فدراسیون باید نگاه ویژه تری به برگزاری بازی های ملی در این کلان شهر داشته باشد و با افتخار میزبانی بازی های بزرگ ملی را به مشهدی بسپارد.
این موضوع را سعید فتاحی رئیس سازمان لیگ که درمشهد یک بار هم بخاطر درگیری و جنجال سینه چاک نداده و فریاد نزده بهتر از همه می تواند تصدیق کند.
فوتبال ایران به داشتن استادیم امام رضا(ع) با تماشاگرانی با فرهنگ ، فهمیم و شهر دوست به خود می بالد و می تواند ان را به عنوان نمونهای بین المللی در دفاع از خود به نهادهایی چون فیفا و ای اف سی معرفی کند.

برچسب‌ها