۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 655688

هم زمان با ماه مبارک رمضان، طلاب و روحانیون به منظور تبلیغ دین اسلام از حوزه های علمیه به نقاط مختلف روستایی، کم برخوردار، حاشیه شهرها و حتی خارج از کشور اعزام می شوند که در خراسان رضوی هم این کار با همکاری دستگاههای مختلف انجام می شود.

رمضان و مبلغان در خراسان رضوی

به گزراش قدس آنلاین ، حوزه علمیه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و 43 هزار طلبه در حال تحصیل در 152 مدرسه علمیه تحت نظر دو هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

هم اکنون افزون بر 40 جلسه درس خارج و 400 جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است و هر سال در مناسبتهای مختلف طلاب بسیاری به منظور تبلیغ معارف دینی راهی دیگر نقاط می شوند.
هر چند در عصر رسانه، ماهواره، تلویزیون، فضای مجازی و اینترنت جای خود را بین مردم و خانه ها باز کرده اند اما تبلیغ سنتی هنوز جایگاه خود را دارد و مبلغان بسیاری در این عرصه فعالیت می کنند.
مسئول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در باره اعزام مبلغان در ماه مبارک رمضان به خبرنگار ایرنا گفت: در این ماه دو هزار و 90 نفر از مبلغان و روحانیون به نقاط مختلف استان و خارج از استان اعزام شدند.
حجت الاسلام حسین علی رحمتی با بیان اینکه 80 نفر از مبلغان هم به استان لرستان و 80 نفر نیز به دیگر نقاط کشور اعزام شده اند افزود: 900 روحانی هم در قالب طرحهای روحانی مستقر و طرح هجرت در روستاها حضور دارند.
وی اظهار داشت: برگزاری نماز جماعت، جلسات پرسش و پاسخ، مشاوره، تشکیل حلقه های معرفتی صالحین، برگزاری اعتکاف دهه آخر ماه رمضان، تفسیر سوره احزاب و حضور در فضای مجازی به منظور تبلیغ معارف دینی از جمله برنامه های مبلغان است.
وی گفت: ضروری و برجسته ترین فعالیت یک روحانی، تبلیغ دین است و اهمیت این کار از هر فعالیتی بیشتر می باشد به ویژه در شرایط کنونی که دشمن با تمام قوا به جنگ اسلام آمده است.
حجت الاسلام رحمتی افزود: از مبلغان خواسته شده است نسبت به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب هم توجه کنند. وی اظهار داشت: حضور در منازل اهل محل، راه اندازی گروههای سرود، نمایش فیلم های مذهبی و انقلابی از دیگر برنامه های مبلغان در ماه مبارک رمضان است.

* اعزام سالانه سه هزار مبلغ
مدیر ارتباطات و امور بین الملل جامعة المصطفی مشهد هم گفت: این مجتمع آموزشی سه هزار و 500 طلبه از 72 ملیت دارد و تبلیغ یکی از مهمترین فعالیت های این مجتمع آموزشی است.
هادی هاشمی با بیان اینکه نتیجه پایانی چرخه تعلیم و تربیت در حوزه برای ابلاغ و تبلیغ معارف اسلامی است افزود: به منظور تبلیغ دین در میان تشنگان معارف قرآن، اسلام و مکتب اهل بیت (ع) و ارزشهای انقلاب باید از ابزارهای مختلف استفاده کرد.
وی اظهار داشت: بر اساس نظام آموزشی و تبلیغی که در جامعه المصطفی ایجاد شده است مبلغان از نظر علمی، اخلاقی، مهارتی و توان پاسخگویی به شبهات ارزیابی و اعزام می شوند.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از سه هزار مبلغ از این مجتمع آموزشی به کشورهای مختلف اعزام می شوند گفت: اعزام های کوتاه مدت و بلند مدت در مناسبتهای مختلف رمضان، محرم، صفر، فاطمیه و تابستان انجام می شود.
هاشمی ادامه داد: در کشور های مختلف بسته به نیازها نوع تبلیغ هم متفاوت است و تبلیغ سنتی، محلی، خانگی یا استفاده از ابزارهای رسانه ای را شامل می شود.
وی افزود: این فعالیتها اثرات فرهنگی مثبت دارد که از جمله آنها می توان به افزایش مراسم اعتکاف در کشور های دیگر اشاره کرد که هم اکنون در 2 هزار نقطه جهان این مراسم برپا می شود.

* حضور 43 هزار مبلغ
معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان هم گفت: شبهات روز افزون دشمنان و تبلغیات منسجم آنها علیه دین دفاع از کیان اسلام را بیش از پیش ضروری ساخته است تا ارزشها را تبیین و با زبان روز به‌ تقویت ارزشها بپردازیم.
حجت الاسلام محمد فردوسی پور با بیان اینکه معاونت تبلیغ حوزه علمیه، آموزش و افزایش توان علمی مبلغان را عهده دار است افزود: اعزام مبلغان هم بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است.
وی اظهار داشت: برای افزایش دانش مبلغان دوره های مختلف معرفتی، آموزشی و تخصصی از سوی حوزه علمیه خراسان برگزار می شود و یکی از برنامه های معاونت تبلیغ حوزه علمیه، سازماندهی دوره ها و عدم تکرار آنها است.
وی با بیان اینکه دستکم 43 هزار طلبه در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی حضور دارند گفت: بر اساس نیاز سنجی شهرها و روستاها دستکم 20 هزار طلبه دیگر نیز نیاز داریم.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها