بارشهای خوب باران طی سال زراعی جاری در سبزوار با وجود برخی آسیبها که به زیربخشهای کشاورزی وارد کرد سبب احیای کشت دیم، رونق تولید محصولات کشاورزی، تامین نیازهای آبی و سرریز شدن سدها و بندهای خاکی شد و موجی از شادی در میان کشاورزان این شهرستان ایجاد کرد.

بارش باران بهاری و موج شادی در میان کشاورزان سبزواری

به گزارش قدس آنلاین ؛ امسال افزایش پنج برابری بارشها در سبزوار، بذرهای امید را در بخش کشاورزی شهرستان سبزوار زنده کرد و پیش بینی می شود با افزایش سطح عملکرد و افزایش محصولات کشت آبی و دیم درآمد خوبی عاید فعالان این بخش شود. بارشهایی که جان دوباره به کشت دیم بخشید و تقویت سطح پوشش گیاهی و افزایش دبی آب قنوات را به همراه داشت.

یک کشاورز بخش ششتمد سبزوار در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: خدا را شاکرم که پس از مدتها شاهد بارشهای مناسب بودیم. این بارندگیها امسال جان دوباره به مراتع و آب قنوات بخشید.
علی بهمدی افزود: با رونق دوباره کشاورزی و دامداری، موج برگشت جوانانی که سالهای گذشته در پی خشکسالیها برای کار به تهران رفته بودند به مناطق روستایی آغاز شده است.
وی ادامه داد: در پی بارشهای سال زراعی جاری زمینهای دیم زیر کشت رفته و محصول مناسبی در انتظار کشاورزان است و همچنین با احیای مراتع، دیگر نیازی به خرید علوفه و خوراک دام نداریم.
او اضافه کرد: امسال علاوه بر اینکه باغ بادام من محصول خوبی دارد 20 هکتار محصول زراعی دیم شامل گندم، جو، نخود و هندوانه را بی نیاز از آب کشت کرده ام.
یک باغدار پسته ساکن روستای دولت آباد سبزوار نیز گفت: خشکسالیهای پیاپی زندگی مردم را در چند سال اخیر مختل کرد و موجب ناامیدی در میان آنها شد اما باران اخیر موجی از شادمانی برای آنها به ارمغان آورد.
محمد دولت آبادی افزود: امسال به علت بارشهای مناسب بهاری و تغذیه مناسب باغها، تولید پسته افزایش می یابد و از طرفی بر اثر این بارشها دو نوبت مدار چاههای آب کشاورزی خاموش بود که باعث ذخیره منابع آبی و صرفه جویی مصرف برق شد.

*رونق کشاورزی دیم
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بارندگیهای سال زراعی کنونی موجب احیای کشت محصولات دیم در شهرستان شده است مثلا سطح زیر کشت گندم دیم از 30 هکتار در سال گذشته به هزار و 100 هکتار در سال زراعی جاری افزایش یافته است و پیش بینی می شود با شرایط مناسب از هر هکتار حدود یک تن گندم برداشت شود.
منصور برغمدی افزود: همچنین در پی بارشهای امسال سطح زیر کشت زیره از800 هکتار به هزار و 700 هکتار افزایش یافته است و به علت افزایش دبی آبی قنوات، کشت محصولات جالیزی از جمله هندوانه رشد چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به اینکه خسارت سیل در بخش کشاورزی این شهرستان حدود 170 میلیارد ریال بوده است اضافه کرد: با این وجود، حجم بالای بارشها تنها با افزایش عملکرد مزارع غلات افزون بر 180 میلیارد ریال درآمد برای کشاورزان به همراه داشته است.

* افزایش ذخایر آبی
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار نیز گفت: با بارشهای خوب سال زراعی جاری بیش از یک میلیون متر مکعب آب در 14 سد خاکی این شهرستان ذخیره شد مثلا این بارشها سبب شد حجم آب در سد سنگرد سبزوار به 17 میلیون و 600 هزار مترمکعب برسد که نسبت به سال زراعی قبل 12 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
عباسعلی کیانی فرد افزود: سدهای خاکی شهرستان پارسال خالی از آب بود که امسال به برکت بارشها حجم زیادی از این بندهای خاکی پر شده است که باعث تغذیه سفره های آب زیرمینی و افزایش آبدهی قنوات شده که رونق کشاورزی، تولید و اشتغال را در پی دارد.
وی ادامه داد: بارندگیهای مناسب سال جاری همچنین سبب افزایش پوشش گیاهی و احیای مناطق حفاظت شده و زیستگاههای حیات وحش این شهرستان شده است.

* تقویت بانک بذر
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: در پی بارشهای مناسب امسال با رشد و نموی گونه های مختلف گیاهی، بانک بذر مراتع تقویت شده است.
احمد رحیمی افزود: بارشها فرصت خوبی بود تا این دیدگاه منفی که کشور سالها درگیر پدیده خشکسالی است را تغییر دهد اما باید به این نکته اشاره کرد که به اندازه ای که برای خشکسالی آمادگی داشتیم برای دوره ترسالی مهیا نبودیم.
وی ادامه داد: البته موضوع مهم استفاده از فرصت بارشها و توجه به موضوع آبخوان داری است که موجب کاهش خسارتهای ناشی از سیل می شود و احیاء آبخوان داری فرصتی برای تغذیه منابع آبی و تقویت سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل سیل در مناطق بالادست می شود.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سبزوار گفت: آبخوان داری نسبت به سد سازی هزینه بسیار کمتری دارد و با توجه به اینکه بیش از 90 درصد کشاورزی از آب چاهها تغذیه می شود آبخوان داری به تغذیه منابع آبهای زیر زمینی کمک می کند و از این طریق ارزش افزوده اقتصادی حاصل می شود.
شهرستان سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد 35 هزار هکتار کشتزار، 16 هزار هکتار عرصه باغی و حدود 20 هزار بهره بردار کشاورزی دارد.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها