پس از اعلام مواضع جدید ایران درمورد برجام و اولتیماتوم ۶۰ روزه کشورمان به طرفهای دیگر برجام ، طی روزهای اخیر مقامهای مذهبی و مردمی نیز نظرات خودرا همسو با مردم کشورمان اعلام کردند.

دست آمریکاو اروپا دریک کاسه است/همدلی همه جناحها شرط موفقیت ضرب الاجل ۶۰ روزه /با روحیه جهادی میتوان آمریکا راشکست داد

قدس آنلاین – سعید کوشافر: مردم ایران اسلامی دیروز پس از نمازجمعه به خیابانها امدند تا مواضع خودرا دراعلام حمایت از این راهبرد جدید کشورمان اعلام کنند . مواضعی که تاکید میکند ایران برغم پای بندی به برجام بخشی از تعهدات خود را کاهش میدهد . این درپاسخ به رفتار طرفهای دیگر برجام است که یکی به طور کلی از برجام خارج شده وطرفهای دیگر هم دربهرمندی ایران از مزایای اقتصادی برجام کوتاهی های زیادی کرده اند.

***اروپا خائن است

درهمین راستا امام جمعه مشهد گفت: با توجه به تجربه برجام باید با امریکا جنگید و اروپا خائن است؛ بر اساس این تجربه باید غنی‌سازی ۲۰ درصد را برگردانید، سانتریفیوژهای کنار زده را سر جایش بگذارید، آب سنگین اراک را راه بیاندازید و با قدرت به میدان آرایش جنگی بیاید و مردم هم پشت سر شما هستند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند دشمن به ما اعلام جنگ کرده و باید در برابر دشمن آرایش جنگی داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که «جنگ دشمن، اقتصادی است»، ادامه داد: امروز اگر بناست جامعه ما در مقابل دشمنی که با جنگ نرم، جنگ اقتصادی را شروع کرده است آرایش جنگی داشته باشد و مردم آرایش جنگی داشته باشند، باید مدیران و مسئولان جلوتر از مردم در آرایش جنگی شرکت کنند و آرایش جنگی را مدیریت کنند، نه این‌که عقب‌تر از مردم باشند و روز و شب ماه مبارک رمضان، کالای اساسی زندگی مردم روزه‌دار مدیریت نشود و دائماً بگویند انبارها پر از کالای اساسی است، اما در توزیع مدیریت نکنند و کالا با این گرانی به دست مردم برسد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: شما یک برجامی را تصویب کردید و از همان اول مقام معظم رهبری فرمودند به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعتماد نیست، اما عده‌ای از شما قبول نداشتید گفتید از این راه برویم شاید به نتیجه برسیم. بر خلاف اعلام خطری که مقام معظم رهبری کردند، ایشان راه را باز گذاشتند که اگر می‌خواهید تجربه کنید بروید و تجربه کنید. حالا تجربه کردید و دو سه سال این همه ضربه و خسارت بر ممکلت وارد شد و این همه ضربه‌های سنگین بر فناوری هسته‌ای و فناوران هسته‌ای ما وارد شد.

وی ادامه داد: این تجربه آن طور که مقام معظم رهبری فرموند جواب داد. این تجربه اینگونه جواب داد که باید با امریکا جنگید و اروپا خائن است. حالا که جواب داده لااقل بیاید در آرایش جنگی محکم بایستید. غنی‌سازی ۲۰ درصد را برگردانید، سانتریفیوژهای کنار زده را سر جا بگذارید، آب سنگین اراک را راه بیاندازید و با قدرت به میدان آرایش جنگی بیایید و مردم هم پشت سر شما هستند.

علم‌الهدی با اشاره به این‌که «مردم چهل سال نشان دادند با امریکا آشتی نکرده و از استکبارستیزی دست بر نمی‌دارند»، خاطرنشان کرد: این مردم منتظر آن آقایی هستند که سفره استکبار را جمع می‌کند و به دلیل این‌که منتظر او هستند با مستکبر یکی نمی‌شوند و معامله نمی‌کنند. مردم در این آرایش جنگی حضور دارند و ایستادند و مسئولان ما باید بیاستند و مرد و مردانه جلودار مردم شوند و این آرایش جنگی را فرماندهی کنند و بر این اساس در مقابله با دشمن حرکت کنند.

وی عنوان کرد: طبیعی است که این آرایش جنگ حرکت‌هایی لازم دارد. مقام معظم رهبری فرمودند تولید باید رونق پیدا کند. با وجود بارندگی‌ها و نعمت‌هایی که ذات مقدس پروردگار بر ما نازل کرده است بیاید مسئله کشاورزی و دامداری را مدیریت کنید تا ما به محصولات کشاورزی و گوشت وارداتی وابسته نباشیم و این آرایش جنگی اقتضا می‌کند واردات و در درجه اول واردات کالاهای اساسی را کم کنیم.

***آمریکا می‌خواست بال و پر ایران را ببرد

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: نیروی جهادی که وسط میدان ایستاد و توطئه‌های آمریکا را خنثی کرد،‌ سپاه پاسداران بود که این امر علت دشمنی آمریکا با سپاه را نشان می‌دهد.  

محمد دهقان اظهار کرد: سردمداران آمریکا تایید کردند که ترامپ در دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که «شما داعش را درست کردید» و کلینتون هم نه به صراحت ، اما می‌گوید «برای اینکه در برابر سوریه بتوانیم اقداماتی انجام دهیم از داعش، گروه طالبان و ... برای تاسیس گروه‌های منطقه حمایت کردیم» و گفتند آمریکا هفت تریلون دلار برای این اقدام‌ها خرج کرده است.

وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها به منطقه آمدند و تمام هم‌پیمانان خود را بسیج کردند تا حداقل سوریه را تصرف و رژیم آن را تغییر دهند که با یکدیگر هم داستان بودند. آمریکا برنامه داشت که بال و پر جمهوری اسلامی را در منطقه قطع کند. سوریه را کاملا تحت سیطره خود قرار دهند تا بتوانند حزب الله لبنان را از بین ببرند اما برنامه و اهداف آن‌ها دقیق انجام نشد و برنامه خود را تغییر دادند و ظرف یک هفته، یک سوم عراق را تصرف کردند.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها تا این حد منطقه را تصرف و تقریبا این دو کشور را تصرف کردند و داعش تا ۷۰ کیلومتری مرز ایران رسید اما با همه آن طراحی‌ها و پشتیبانی‌ها شکست خورد و بینی عربستان، آمریکا، اسرائیل و همه هم‌پیمانان به خاک مالیده شد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس اظهار کرد: همه تحلیل‌گران گفتند اگر ما نتوانیم جلوی داعش را در سوریه و عراق بگیریم، حتما باید در مرزها بجنگیم. بعضی‌ها فرمایش مقام معظم رهبری را علنی کردند و گفتند که اگر داعش در جایگاه خودش شکست نمی‌خورد، ما امروز باید در همدان و کرمانشاه با داعش می‌جنگیدیم و تحلیل آمریکایی‌ها این بود که این اقدام توسط سپاه انجام شده است.

وی اذعان کرد:کار دومی که آمریکایی‌ها انجام دادند، تحریم اقتصادی ایران در سال ۸۹ - ۹۰ بود که به قول خودشان تحریم فلج کننده‌ای علیه ایران انجام دادند و برداشت آن‌ها این بود که ایران با وجود تحریم‌ها به زانو درمی‌آید و همه کشورها را بسیج کرد تا علیه ایران جنگ اقتصادی همه جانبه راه بیاندازند.

دهقان گفت: با وجود اقداماتی که آمریکا انجام داد، تحریم‌ها شکست خورد و اوباما در سال ۹۲ و در کنگره اعلام کرد «دیگر ادامه تحریم‌های ایران شدنی نیست» و ایران ثابت کرد که در این جنگ، یک گام از آمریکایی‌ها جلوتر است. با وجود اینکه این تحریم‌ها در فشار اقتصادی موثر است و اثر خود را گذاشت، اما آن‌گونه که آمریکا تصور می‌کرد، تحریم‌ها ایران را به زانو درآورد، تحقق پیدا نکرد.

وی با طرح این پرسش که چه چیزی باعث شد تحریم‌ها از بین برود، افزود: روحیه جهادی همراه با هوشمندی باعث شد تا آمریکایی‌ها شکست بخورند و آمریکا دید که در ایران ابتکارات جدید خلق می‌شود و ایرانیان هر فعالیتی را انجام می‌دهند.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:. تحریم‌ها را با عملیات، دیپلماسی دقیق و با یک روحیه جهادی و کار شبانه‌روزی شکست دادیم وآمریکا فهمید که از جبهه مقاومت و نیروی جهادی ضربه خورده است.

***نیازمند اجماع ملی هستیم

رئیس کمیته حقوق بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایجاد اجماع در داخل، دوری از تنش نظامی و آماده شدن برای گفتگو و مذاکره با طرف های غربی را سه گام مهم ایران بعد از ضرب‌الاجل ۶٠ روزه در مورد برجام دانست.

جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به ضرب الاجل ۶۰ روزه ایران در مورد برجام گفت: قرارداد برجام مجموعه ای از حقوق و تکالیف برای طرف‌های این قرارداد بوده که بعد از اقدامات آمریکا نه تنها آنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه آشکارا حقوق ایران را نقض کردند و اروپایی‌ها هم نتوانستند به نحو مطلوب از حقوق ایران دفاع کنند.

وی افزود: وقتی ایران نتواند به حقوق خود دست یابد طبیعی است که تعهدات را کاهش می‌دهد. در فرجه زمانی ۶۰ روزه یا طرفهای برجام توانایی دفاع از حقوق ایران و احقاق حقوق را دارند یا خیر. بستگی دارد اروپایی‌ها این اعتقاد را دارند و می‌خواهند از آمریکا پیروی ‌کنند یا نه. البته کار اروپایی ها کار راحتی نیست؛ آنها باید بین تحریم‌های آمریکا و ادامه این روند که باعث می‌شود در قبال آمریکا دچار چالش شوند یکی را انتخاب کنند، در واقع آمریکا هزینه کار را برای اروپا افزایش داده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس در ادامه تصریح کرد: اروپایی‌ها از طرفی می‌خواهند تنش در منطقه را حل و فصل کنند و از طرفی ضرر و زیان وسیع تحریم ها شامل حال آنها می شود. از سوی دیگر این تنها روند ممکن برای ایران بوده است اگر نهایت طرف‌ها به تعهدات خود عمل نکردند ایران از برجام خارج خواهد شد.

رحیمی جهان آبادی ضرب الاجل ۶۰ روزه ایران را یک روند منطقی و تنها گزینه ممکن توصیف کرد و گفت: ما در این زمینه نیازمند اجماع ملی هستیم، بخش های متفاوت حاکمیت در این باره می‌تواند فشارها را بر ایران بیشتر کند بنابراین باید در این باره اجماع ایجاد شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه گام مهمی که ایران باید بردارد یکی ایجاد اجماع وسیع و فراگیر بین تمامی بخش های حاکمیت است؛ زیرا اثرگذاری آن بسیار بیشتر از سیاست های متشتت خواهد بود، گام دوم دوری از تنش نظامی و گام سوم آماده شدن برای گفتگو و مذاکره با طرف های غربی است.

وی در پایان تاکید کرد: روندی که از سوی ایران و آمریکا شروع شده نهایتا می‌تواند به مذاکره ختم شود تا طرف‌ها حرف‌های جدیدی بزنند. البته باید توجه داشته باشیم آمریکا بدش نمی آید این روند را به سمت تنش ببرد، اما ما باید از تنش نظامی دوری کنیم و اجازه آن را ندهیم زیرا آثار و تبعات سنگینی برای منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها