خرم اباد-قدس: لرستان که در سال جدید چشم امید به رونق صنعت گردشگری و فرارسیدن بهار و استقبال از مسافران داشت این روزها مردمانش را به دلیل خرابی‌های برجای‌مانده از سیل در مشکلات غرق کرده است.

«بیکاری» تحفه سیل در لرستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: درحالی‌که مسئولان استان طی سال‌های گذشته به هر شیوه ممکن درصدد کاهش شاخص بیکاری در استان بودند اما با جاری شدن سیل تمامی نقشه‌های آن‌ها نقش بر آب شد و در حال حاضر این حادثه طبیعی رسوبی به‌جز بیکاری از خود بر جای نگذاشته است.

بنا بر گفته محمدحسن موسیوند دبیر اجرایی خانه کارگر استان لرستان تا سال گذشته که این ویرانی عظیم در استان حادث نشده بود از یک‌میلیون و پانصد نفر جمعیت این استان ۷۰۰ هزار نفر جویای کار بودند که در حال حاضر باید خیل عظیم افرادی که شغل خود را به‌واسطه سیل از دست دادند به این جمعیت اضافه کرد.

کاروکاسبی تخته

در میان تمامی شهرهای استان شهرستان پل‌دختر وضعیت نابسامان‌تری نسبت به سایر شهرها دارد.

ازآنجاکه شغل بیشتر مردم این شهرستان به دلیل کمبود کارخانه و کارگاه‌های صنعتی، مغازه‌داری است لذا سیل اخیر افزون بر ۷۰درصد واحدهای تجاری را تخریب و یا در زیر گل‌ولای مدفون کرده است.

بسیاری از مردم که هنوز نتوانسته‌اند مغازه‌های خود را بازکرده و مشغول به کار شوند به خبرنگار ما می‌گویند: برای خارج کردن گل‌ولای و رسوبات از نیروهای مردمی و نظامی کمک گرفتیم اما ابزار کاروکاسبی ما در جریان سیل از بین رفته است.

محمد گرانوند در این رابطه بیان می‌کند: تمام یخچال‌های مغازه‌ام را آب از بین برده است و لذا هزینه‌ای برای راه‌اندازی سوپرمارکت ندارم از طرفی بابت خریدهایی که پیش‌ازاین داشتم تعدادی چک در دست مردم‌دارم که نمی‌دانم تکلیفم با آن‌ها چه می‌شود.

وی ابراز می‌کند: نیمی از مغازه تخریب‌شده و به دلیل اینکه استیجاری است مالک نیز ادعا می‌کند پولی برای تعمیر و یا بازسازی ندارد.

سیل اخیر افزون بر ۷۰ درصد واحدهای تجاری را تخریب و یا در زیر گل‌ولای مدفون کرده است و بر آمار بیکاران استان لرستان افزوده استوی ادامه می‌دهد: بدون کمک دولت هیچ‌یک از مردم سیل‌زده امکان احیای شغل ندارند و مجبورند که این شهر را ترک کنند و آواره شهرهای دیگر و شغل کارگری شوند.

وی ابراز می‌کند: چهره شهر مخدوش شده و همان‌طور که مشاهده می‌کنید این سیل نقشه پیاده‌روها و خیابان‌ها را تغییر داده است و از طرفی شهرداری که خودش تخریب‌شده و امکان احیای ساختمان خودش را ندارد چگونه می‌تواند به این خیابان‌ها و مغازه‌ها سروسامان بدهد؟

خسارت نجومی

هرچند خسارت اولیه سیل در استان لرستان ۳۷۰۰ میلیارد تومان عنوان‌شده است اما با برآوردهای جدید رفته‌رفته به این رقم افزوده می‌شود و بنا بر گفته معاون عمرانی استانداری خسارت سیل در لرستان بسیار بیشتر از این رقم است و شاید تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌گوید:  سیل به بیش از ۷۰ درصد واحدهای صنفی پل‌دختر خسارت بسیار شدید وارد کرده است.

محمدرضا صفی خانی اظهار می‌کند: برآورد خسارت اولیه به صنعت لرستان براثر سیل امسال بیش از ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.

کشاورزی غرق در آب

استان لرستان در بخش شیلات، رتبه اول استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص داده امل سیل اخیر این بخش را نیز در امان نگذاشته است و ۵۰ هزار ماهی در سیلاب اخیر از بین رفتند و ۴۲۱ مزرعه پرورش ماهی دچار خسارت شد.

خسارت واردشده به بخش کشاورزی استان، ۹۲۰ میلیارد تومان برآورده شده که علاوه بر آن، زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان، خسارت ۴۲۰ میلیارد تومانی را متحمل شده‌اند.

سیل بیکاری

علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان عمق مشکلات را بیش ازآنچه که رسانه‌ها بازتاب دادند عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه۱۸ هزار نفربر اثر آسیب‌های ناشی از سیل در مناطق سیل‌زده استان، شغل خود را ازدست‌داده‌اند.

  وی می‌افزاید: بخش عمده‌ای از اشتغال استان براثر آسیب‌های ناشی از سیل از بین رفته به‌طوری‌که تنها در بخش مشاغل خانگی و صنایع‌دستی بیش از شش هزار نفر شغل خود را از دست دادند.

وی ابراز می‌کند: تنها در بخش کشاورزی تعداد هفت هزار و ۵۰۰ واحد کشاورزی و در بخش صنوف چهار هزار و ۳۳۵ واحد و در بخش صنعتی نیز تعداد ۸۵ واحد صنعتی آسیب دیدند.

وی با اشاره به این موضوع که به دلیل آسیب رسیدن به کارگاه‌های تولیدی و صنوف تعداد بی‌شماری از کارگران به همین دلیل بیکار و خانه‌نشین شدند ابراز می‌کند: در این راستا با تمهیدات اندیشیده شده تعداد ۶ هزار نفر از کارگران شاغل در بنگاه‌های اقتصادی لرستان که در سیل اخیر آسیب‌دیده‌اند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت و بر همین اساس به مدت دو سال بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.

وی عنوان می‌کند: کارگران شاغلی که به‌واسطه سیل اخیر، کارگاه‌های آنان دچار مشکل و یا تعطیلی شده‌اند می‌توانند با مراجعه به ادارات تعاون،کار و رفاه اجتماعی نسبت به بهره‌مندی از مزایای بیمه بیکاری اقدام کنند.

برچسب‌ها