جعفر مروارید مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نماشگاه بین المللی قرآن کریم امسال رویکرد بین المللی دارد و در واقع به همین دلیل اولین نمایشگاه بین المللی قرآن محسوب می‌شود.

برگزاری چهاردهمین نمایشگاه قرآن و عترت با حضور 14ناشر خارجی و بیش از 60ناشر داخلی در مشهد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد ظهر امروز با حضور و جعفر مروارید مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد تقی کاظمی نسب معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن به مناسب تجلیل و پاسداشت حضور قرآن است و اهدافی که در این دوره از برگزاری نمایشگاه دنبال می‌کنیم شامل ترویج سبک زندگی قرآنی، بررسی ظرفیت‌ها و مزیت‌های قرآنی شهر مشهد است چون مشهد شهر فرا ملی است که ما در این دوره از نمایشگاه هم برای زائران و بازدید کنندگان خارجی مان هم برنامه‌های زیادی را تدارک دیده‌ایم.

دبیر چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قران مشهد افزود: اهداف دیگری که در این دوره از جشنواره آن را دنبال می‌کنیم بررسی نقش نهادهای مردمی، افزایش مشارکت موسسات، ایجاد تعامل و استفاده بهینه از ظرفیت کلیه مراکز قرآنی فعال و با این هدف شناساناندن و شناسایی پیشکسوتان و اساتید به عموم مردم است.

ما در حوزه‌های ورزش و سینما سلبرتی‌ها و بازیگران و ورزشکاران به خوبی معرفی شده‌اند اما فعالان قرآنی به آن شکلی که باید معرفی نشده‌اند و برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی است که این چهره‌ها به مردم معرفی شوند. کاظمی نژاد ادامه داد: یکی از برنامه‌های ویژه این نمایشگاه کرسی تلاوت است که در این کرسی تلاوت ۹نفر قاری قرآن از جهان اسلام و ۱۴نفر از قاری و حافظ بین المللی از ایران به تلاوت قرآن خواهند پرداخت.

که این کرسی زمینه‌ای است برای معرفی قاریان جهان اسلام بویژه ایران اسلامی که بیشتر مردم ما بویژه در مشهد با این چهره‌های قرآنی اشنا شوند چون این نمایشگاهی که در مشهد برگزار می‌شود شعبه دوم نمایشگاه تهران است.

وی در خصوص ویژگیهای این دوره از نمایشگاه گفت:نمایشگاه مشهد از ۲۳ تا ۳۰اردیبهشت ماه از ساعت ۱۸تا ۱۲بامداد ادامه خواهد داشت که در محل نمایشگاه‌های بین المللی برگزار خواهد شد. یکی از ویژگیهای این دوره از نمایشگاه برنامه دار بودن آن است که همه این‌ها درکمیته‌ای تحت همین عنوان تصمیم گیری و اجرایی می‌شود. تا دستگاه‌ها با برنامه وارد نمایشگاه بشوند.

این نمایشگاه دارای ۲۲کمیته و ۲۳بخش است که این کمیته‌ها موظف‌اند که بخش‌ها را در کمیته‌ها پیاده کنند. که این بخش‌ها شامل بخش بین المللی که خود دارای دو بخش قرآن و فرهنگ و ملل اسلامی است و دیگری حضور هنرمندان و اندیشمندان قرآنی عرصه بین الملل است.

بخش دیگر مربوط به ناشران قرآنی و محصولات فرهنگی است که در این نمایشگاه ۱۱۰ناشر که ۱۵نفر از این‌ها بین المللی هستند در این نمایشگاه حضور دارند.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اضافه کرد: از دیگر بخش‌های این نمایشگاه می‌توان به برنامه‌های جنبی که برنامه‌های بسیار گسترده‌ای هم برای این بشخ تدارک دیده شده است اشاره کرد که ازآن می‌توان به سحری خوانی، چاووش خوانی، کودک و نوجوان، آستان قدس رضوی، ادارت و نهادهای دولتی، دانشگاهی و پژوهش‌های قرانی و...اشاره کرد. که در بخش کودکان یکی از موسساتی که خیلی در این زمینه فعال است آستان قدس رضوی است که در این خصوص برنامه‌های بسیار گسترده‌ای دارد.

در ادامه جلسه جعفر مروارید با اشاره به شاخصه‌های این دوره از نمایشگاه گفت: نماشگاه بین المللی قرآن کریم امسال رویکرد بین المللی دارد و در واقع به همین دلیل اولین نمایشگاه بین المللی قرآن محسوب می‌شود شاخص هایی که این رویکرد را محقق می‌کنند حضور۲۰ملیت مختلف از کشورهای اسلامی در این نمایشگاه حضور دارند که فرهنگ قرآنی خودشان را در این نمایشگاه به شهروندان مشهدی نشان می‌دهند. یعنی مدل‌های دین داری و روزه داری و مراسماتی را که در ماه رمضان در این کشورهای وجود دارد در این نمایشگاه شاهد خواهیم بود.

مروارید ادامه داد: نمایشگاه قرآن یک تجربه معنوی در ماه مبارک رمضان است و این تجربه‌های تجربه‌های فرهنگی و اجتماعی را برای مردم فراهم می‌کند. هدف این بوده که این دوره از نمایشگاه در زیر چتر واحد قرآین تجارت معنوی و فرهنگی و اجتماعی را تجربه کنیم. این ۲۰ملیت در این نمایشگاه جشنواره غذای ملل را دارند، جنگ قرآنی ملل، نشست‌های علمی بین المللی را با نگاه به جهان اسلام را داریم.

مورد دیگر در این نمایشگاه حضور ناشران بین المللی را از کشورهای عراق، سوریه، لبنان و ترکیه که جمعا ۱۴ناشر هستند حضور خواهند داشت که جریان نشر در جهان اسلام با رویکرد بین المللی را در فضای نمایشگاه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بخش دیگری که در این نمایشگاه وجود دارد قرائت های مجلسی است که ما ۹قاری بین المللی را داریم که هر شب قرائت  خواهند داشت که ازعارق، افغانستان، اندونزی، پاکستان و ...خواهند بود.

دو مهمان ویژه بین المللی از کشورهای عمان و عراق داریم که دو شخصیت بین المللی قرانی هستند که نشست های ویژه ای با آنها خواهیم داشت. ولی شاخصه اصلی این نمایشگاه ۱۴نشست  نخبگانی است که برای اصحاب فکر و اندیشمندان که در خضور خانواده ها را خواهیم داشت نمایشگاه به انتظارات مختلف مردم اهمیت داده است و حتما نمایشگاهی خواهد بود در شان مردم مشهد.

بخش هنری در این نمایشگاه حضور دارد که کمک می کند که جریان همدلی در ماه رمضان در بین خانواده ها شکل بگیرد. که در این بخش کارگاه های کتابت قران کریم، خوشنویسی آیات، نمایشگاه های خیابانی با مفاهیم قرانی اجرا خواهد شد، پویا نمایی و آثار مختلف با مضامین قرانی و...برگزار خواهد شد. حوزه علمیه حراسان با برنامه های ویژه بخش خاصی از این نمایشگاه را به خود اختصاص داده است.

آستان قدس هم به طور ویژه در این نمایشگاه حضور دارد و این رویداد یک رویداد مشارکتی و قرآنی و با توجه به بیانیه گام دوم مقام رهبری است که اگر این مشارکت نبود این همکاری حاصل نمیشد. و من امیدوارم که برکات معنوی قرانی که بخشی از آن دراین نمایشگاه حضور دارد به فضاهای فرهنگی و اجتماعی استان کمک کند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها