مدیرکل سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: با شروع ماه مبارک رمضان مراجعه شهروندان جهت اهدای خون کاهش پیدا کرده است، از این رو انتظار داریم که افراد نیکوکار برای تامین خون مورد نیاز جهت عمل های ضروری از جمله عمل قلب به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.

مجموعه سازمان انتقال خون با مجموعه درمانی ونیاز به خون استان  خراسان رضوی همخوانی ندارد

سید حمید رضا اسلامی  در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: این سازمان علاوه بر ۶۰ بیمارستان دولتی در شش دانشگاه علوم پزشکی در استان خراسان رضوی شامل مشهد، سبزوار،نیشابور، تربت حیدریه ، تربت جام و گناباد  به بیمارستان های خصوصی نظیر رضوی، مهر و سینا به طور رایگان خون اهدا می کند.

وی تصریح کرد: تعداد پرسنل اهدای خون استان ۲۵۰ نفر می باشند که با توجه به بازنشستگی تعدادی از انها و عدم مجوز جذب نیرو  در سال های گذشته، اغلب پرسنل این سازمان در دو و یا سه شیفت کاری مشغول به فعالیت هستند. از طرفی در سال های گذشته در حدود دو هزار تخت به مجموع تخت های استان  افزوده شده است و براساس دستور کاری که دانشگاه ها در اختیار دارند پیش بینی می شود در یک سال اینده نیز در حدود هزار تخت به این تعداد افزوده شود، به عبارتی در حالی که بودجه و تعدادنیروهای این سازمان ثابت و در حال بازنشستگی و کاهش هستند بر تعداد تخت های بیمارستانی افزوده می شود،  از این رو نیاز است که امکانات سازمان انتقال خون استان توسعه و ارتقائ پیدا کند .

مدیرکل سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی با بیان اینکه این سازمان پشتیبان فعالیت های درمانی و عمل های جراحی در استان است ، افزود: انتظار این است که باتوجه به کاهش سطح خون استان ، استفاده از آن با اولویت عمل های جراحی همچون قلب و زنان و زایمان صورت بگیرد و بویژه بخش خصوصی با اولویت عمل های ضروری نسبت به استفاده از خون اقدام کنند و از استفاده آن در عمل های زیبایی و شکمی که بسیار خون بر هستند پرهیز کند، زیرا با توجه به افزایش توریسم سلامت ، افراد زیادی از کشورهای دیگر نیز به منظور درمان و انجام عمل هایی نظیر عمل زیبایی به مشهد سفر می کنند .

اسلامی با بیان اینکه  با این امکانات موجود طی یکی دوسال اینده با مشکل شدیدی در سازمان انتقال خون استان مواجه خواهیم بود، افزود: مطالبات پرسنل سازمان انتقال خون استان از جمله اضافه کاری و کارانه در حدود ۸ ماه است که  پرداخت نشده است .

وی با اشاره به اینکه این سازمان با یک چالش شدید منابع مالی و نیروی انسانی مواجه می باشد، ادامه داد: مجموعه سازمان انتقال خون استان با مجموعه درمانی ونیاز به خون استان همخوانی ندارد و درحالی که به مجموعه تخت های بیمارستانی و نیاز به خون  آنها افزایش پیدا می کند اما سازمان انتقال خون استان با یک نوع بی توجهی مسئولان مواجه شده است، این در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و همچنین معاونت درمان استان در جریان مشکلات این سازمان هستند .

اسلامی بااشاره به اینکه بخش خصوصی با حجم بالای تخت بیمارستانی که در استان دارد باید مساعدت هایی را با این سازمان داشته باشد، افزود:  این سازمان خون را به صورت رایگان و فرآورده های خون را با تعرفه ثابت نسبت به دوسال قبل در اختیار بیمارستان ها قرار می دهد و این پولی نیز که از این طریق بدست می اید به صورت مستقیم به خزانه دولت واریز می شود .

وی همچنین اظهار داشت: سطح ذخیره خون استان از ابتدای شروع ماه مبارک رمضان کاهش پیدا کرده است و از شهروندان و زائران تقاضاداریم که جهت اهدای خون و انجام این کار پسندیده به پایگاه های انتقال خون در سراسر استان مراجعه کنند تا بتوانیم خون مورد نیاز بیمارستان ها برای عمل های جراحی بویژه عمل های خون بر را تامین کنیم.      

برچسب‌ها