مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سند اجرایی کنترل کانون‌های ۱۵ گانه فرسایش بادی استان تهیه و به استانداری ارائه شده است.

تدوین سند اجرایی کنترل کانون های فرسایش بادی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی صبح امروز در کار گروه اجرایی آمادگی مقابله با گرد و غبار خراسان رضوی که در محل دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: سال گذشته سند اجرایی کنترل کانون‌های ۱۵ گانه فرسایش بادی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تهیه و پس از دریافت نظرات دستگاه‌های ذیربط به عنوان برنامه جامع عملیاتی استان به استانداری ارائه شد.

وی افزود: در این سند، توزیع سطح عملیات و برنامه ریزی به گونه‌ای پیش بینی شده که کانون‌های یاد شده طی مدت ۱۵ سال کنترل و تثبیت شود و به منظور اجرایی بودن سند، عملیات در سه فاز کوتاه، میان و بلند مدت تا افق ۱۴۱۰ پیش بینی شده و سه اولویت مکانی در برنامه ریزی در نظر گرفته شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: شهرستان‌های سرخس، تایباد، تربت جام، سبزوار، نیشابور و مشهد اولویت نخست فاز اجرایی این سند هستند و نکته مهم در تحقق سند اجرایی، نگاه مشارکتی بوده است.

وی تاکید کرد: این اقدام مشارکتی نتایجی از قبیل اجرای عملیات احیایی در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی به روش مردم محور، حضور مردم در بخش‌های مدیریتی و اجرای عملیات احیایی و کنترلی در کانون‌های بحرانی، تغییر و تقویت معیشت‌های سازگار با محیط زیست برای بهره برداران بومی و جوامع محلی را به دنبال خواهد داشت.

همتی بیان کرد: همچنین برنامه پنج ساله مقابله با پدیده گرد و غبار نیز تدوین شده که در بخش نخست این برنامه، احیا چهار منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان شامل رئیسی، درونه، افتخاری و سیرخون در دستور کار است. ‌

وی خاطر نشان کرد: بخش دوم این برنامه نیز شامل احیا تالاب‌ها و رودخانه است و مدیریت زیست بومی رودخانه حفاظت شده کشف رود در این راستا وارد فاز عملیاتی شده است. ‌

وی تصریح کرد: توانمندسازی جوامع محلی و آموزش همگانی در راستای مقابله با گرد و غبار نیز سومین بخش این برنامه پنج ساله است که از سال گذشته این بخش نیز وارد فاز اجرایی شده است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها