سرانجام کارد به استخوان قهرمانان ملی رسید و آن‌ها پس از مدت‌ها تحمل و درخواست‌های مکرر، دست به اعتراض علنی نسبت به عدم پرداخت پاداش‌های خود زدند.

کارد به استخوان رسید

امین غلام‌نژاد/

سرانجام کارد به استخوان قهرمانان ملی رسید و آن‌ها پس از مدت‌ها تحمل و درخواست‌های مکرر، دست به اعتراض علنی نسبت به عدم پرداخت پاداش‌های خود زدند. اتفاقی که حدس زده می‌شد زودتر از این‌ها رخ دهد. دیروز با تجمع تعدادی از ورزشکاران و مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی کشورمان مقابل در وزارت ورزش و جوانان شکل عملی به خود گرفت.

بسیاری از مدال‌آوران کشورمان به دلیل پرداختن به ورزش حرفه‌ای منبع درآمد دیگری نداشته و چشم امید به دریافت پاداش‌های وعده داده وزارت و کمیته ملی المپیک دارند. این موضوع البته میان پارالمپیکی‌ها پر رنگ تر بوده و با توجه به تعداد مدال‌های بالایی که میان این ورزشکاران توزیع می‌شود پرداخت پاداش‌های‌شان برای مسئولان سخت‌تر هم هست.در همین چند ماه گذشته چند نفر از آن‌ها برای تأمین معاش خود مجبور به فروش مدال‌های‌شان شده‌اند.

ورزشکارانی از رشته‌های دوومیدانی، قایقرانی، کاراته، کبدی، والیبال نشسته و چندین رشته دیگر از جمله تجمع کننده‌های دیروز بودند که اعتراض‌شان تبدیل پاداش سکه به حواله از سوی وزارت ورزش بود.

محمد شروین اسبقیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها در واکنش به تجمع ورزشکاران به جمع آن‌ها آمد و صحبت کرد و از ورزشکاران خواست تا بروند و تعدادی از آن‌ها به عنوان نماینده در وزارت ورزش حضور داشته باشند که با مخالفت ورزشکاران همراه بود.

پیش از اعزام کاروان‌های ایران به بازی‌های آسیایی جاکارتا، مسئولان ورزش کشورمان و در رأس آن وزارت ورزش و جوانان اعلام کردند که به نفراتی که طلا بگیرند 160 سکه، نقره 80 سکه و برنز 40 سکه تعلق می‌گیرد. همچنین قرار بود به مدال‌آوران در رشته‌های تیمی نصف این پاداش اهدا ‌شود، اما پس از این مسابقات گفته می‌شود پاداش‌ها از سکه تبدیل به حواله و پول شده و همین موضوع ناراحتی ورزشکاران را به دنبال داشته است.

ایزدیار: مسئولان به حرف‌های خودشان عمل نکردند

دارنده ۶ مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا در رشته شنا گفت: عدم تعهد مسئولان وزارت ورزش و جوانان برای پرداخت پاداش مدال‌آوران جاکارتا سبب شده تا ورزشکاران انگیزه کافی برای کسب سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو نداشته باشند.

وی درباره تحصن امروز ورزشکاران مدال‌آور بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا جلوی در وزارت ورزش و جوانان گفت: این تحصن به خاطر عدم تعهد مسئولان وزارت ورزش و جوانان در پرداخت پاداش مدال‌آوران جاکارتاست، به طوری که پیش از این قرار بود به مدال آوران سکه بدهند، اما شنیده می‌شود که قرار است طی مراسمی در ماه مبارک رمضان به جای سکه در مراسم تجلیل حواله بدهند آن هم نصف قیمت سکه.

ایزدیار اضافه کرد: به خود من نیز قرار بود بابت ۶ مدال طلایی که در جاکارتا کسب کردم، به اندازه دو مدال طلا ۳۲۰ سکه بدهند که البته شنیده‌ام این تعداد نیز قرار است به صورت حواله کارت هدیه آن هم به تعداد ۲۴۸ تا نَه۳۲۰. به هر صورت این اجحاف در حق ورزشکاران است. زیرا معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان پیش از این اعلام کرده بود که جوایز مدال آوران جاکارتا در قالب سکه پرداخت خواهد شد و در مسابقات بعدی جوایز ریالی خواهد بود نه سکه. اما متأسفانه مسئولان حتی به قول‌هایی که دادند نیز عمل نکردند.

سرنجی: دعوا نداریم

عضو تیم ملی گلبال در حاشیه تحصن دیروز گفت‌: با کسی دعوای خاصی نداریم و آمده‌ایم که از حقمان دفاع کنیم.

محمد سرنجی گفت: در حال‌ حاضر که پاداش‌ها پرداخت نشده است و هم اکنون هم گفته‌اند که به جای سکه، پول پرداخت خواهند کرد.

وی گفت‌: ما آمده‌ایم از حقمان بر اساس قولی که به ما داده‌اند دفاع کنیم، نه آن چیزی که در ذهنشان است. در حال حاضر هم منتظر این هستیم که وزیر ورزش و جوانان بیاید و جواب قانع کننده‌ای را به ما بدهد. ما با کسی دعوا نداریم و اهل شورش هم نیستیم. ما ورزشکار هستیم و می‌دانیم باید حرمت‌ها را حفظ کنیم.

*سال پرفشار مالی

مسعود سلطانی فر،وزیر ورزش و جوانان چندی پیش در حاشیه بازدید از سالن تیراندازی همدان در پاسخ به سؤال یکی از مدال آوران بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا که چه زمانی پاداش این مسابقات پرداخت می‌شود؟ گفت: در برنامه‌ریزی صورت گرفته این پاداش تا کمتر از یک ماه دیگر پرداخت می‌شود. به احتمال زیاد این پاداش تا قبل از پایان ماه رمضان طی آیینی به قهرمانان و مدال آوران این بازی‌ها اهدا می‌شود.

این در حالی است که مراسم تجلیلِ امسال، ویژه مدال آوران و قهرمانان سال ۹۷ است. سالی که به خاطر برگزاری بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی در آن، بارِ مالی سنگینی را روی دوش وزارت ورزش گذاشته است. علاوه بر این، وزارت ورزش باید بودجه‌ای جدا هم برای تقدیر از دیگر ورزشکارانی که در دیگر میادین بینالمللی سال گذشته مدال‌آور شدند، هزینه کند.

این در حالی است که معاون توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش می‌گوید: برگزاری مراسم تجلیل از مدال‌آوران بر اساس میزان بودجه‌ای انجام می‌شود که وزارت ورزش قادر به تأمین آن خواهد شد نه بودجه‌ای که لازم است.

ژاله فرامرزیان گفت: تا به امروز بودجه‌ای برای برگزاری مراسم تقدیر از مدال آوران ذخیره شده است. احتمالاً تا زمان برگزاری مراسم رقم دیگری هم به این بودجه ذخیره شده اضافه می‌شود. در نهایت اینکه باید ببینیم میزان منابعی که تا روزِ مراسم می‌توانیم ذخیره کنیم، چقدر است و بر اساس آن اقدام به تجلیل کنیم.

برچسب‌ها