بندرعباس- بندر جاسک در ۳۰۰ کیلومتری بندرعباس واقع‌شده است و رتبه دوم صید ماهیان صنعتی را پس از چابهار در کشور دارد.

صیادان جنوب در تور کمبود صید

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان جاسک به علت نزدیکی به دریای عمان و اقیانوس هند یکی از قطب‌های مهم تولید و استحصال ماهی در جنوب کشور است لذا اگر بر این باور هستید که در این نقطه کشور ماهی به قیمتی نازل یافت می‌شود کمی دور از واقعیت است.

بندری که خود تولیدکننده ماهی در کشور است حال قیمت ماهی به‌گونه‌ای افزایش‌یافته که بومیان چاره‌ای جز کوچک‌تر کردن سفره غذایی خود ندارند.

ماهی شیر کیلویی ۶۵ هزارتویمان، شوریده ۷۰ هزارتومان، هامور ۱۳۰ هزارتومان، سرخو ۵۵ هزارتومان، حلوا سفید ۲۵۰ هزارتومان قیمتی نیست که بتوان در بیشترین وعده‌های غذایی به پخت آن دست زد.

این روزها کمبود ماهی برای انبوه صیادان این منطقه  سفره معیشتی آن‌ها با دریا و صید گره‌خورده است خود به دغدغه‌ای دیگر تبدیل‌شده است.

تا سال گذشته حضور کشتی‌های چینی ترال یکی از موضوعات داغ به‌عنوان عامل اصلی کاهش ذخایر و بیکاری صیادان بود و موجب شده بود تا بسیاری از مسئولان بنا بر اقتضای شرایط بر اصرار و انکار آن سخنرانی کنند.

تا اینکه در بهمن‌ماه سال گذشته علیرضا ‎تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره  به کمبود ماهی در جاسک، بندرعباس و قشم آب پاکی را بر روی دست سودجویان ریخت و اظهار کرد: نمی‌توان چشم‌ها را در برابر واقعیات بست و لذا باورم  داریم مافیایی پشت ماجرای صید ترال و کشتی‌های چینی وجود دارد.

گرانی ماهی

یکی از صیادان جاسک در این رابطه می‌گوید: ماهی گران شده است برای اینکه تمامی وسایل موردنیاز صیادان سر به فلک کشیده است.

ابو زاهد به خبرنگار ما می‌گوید: همین قایق‌های ماهی گیری را پیش‌ازاین می‌شد باقیمت ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان خریداری کرد اما در حال حاضر موتورش راهم ۱۰۰ میلیون نمی‌توانی خریداری کنی!

وی اظهار می‌کند: پیش از افزایش دلار نرخ یک تور صید به دو میلیون هم نمی‌رسید اما در حال حاضر قیمتش به ۴ برابر و به قیمت ۸ میلیون تومان افزایش پیداکرده است.

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه آیا قاچاق ماهی از کشور ما به سایر کشورهای عربی واقعیت دارد نیز می‌گوید: وقتی‌که با این گرانی ادوات صیادی؛ ماهی را در اینجا بیش از ۲۰ هزار تومان اجازه نداری بفروشی ولی کویتی‌ها کیلویی ۱۰۰ هزار تومان حاضرند پول بدهند شما محصولت را کجا می‌فروشی؟ اینجا یا آن‌طرف آب؟

ابو زاهد می‌گوید: اگر دولت می‌خواهد ما ماهی را به کیلویی ۱۵ هزار تومان بفروشیم باید برای تعمیرات لنچ، ادوات صیادی و تور به ما کمک کند زیرا با این قیمت‌ها صید ماهی صرفه اقتصادی ندارد.

افزایش صیادان

مراد رحیمی یکی صیادان منطقه نیز اظهار می‌کند: پیش‌ازاین که خشک‌سالی هنوز سایه مشکلات را بر سر کشاورزان و دامداران پهن نکرده بود بسیاری از مردم به مشاغل دیگر اشتغال داشتند اما در حال حاضر شغل قریب به‌اتفاق مردم جاسک ماهیگیری شده است.

وی ابراز می‌کند: قبلاً در این منطقه ۱۰۰ الی ۲۰۰ قایق هم پیدا نمی‌کردی و در حال حاضر افزون بر چهار هزار قایق  برای صید راهی دریا می‌شود که بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم رعایت استانداردهای صید به ذخایر آسیب می‌زنند.

وی می‌گوید: کشتی‌های چینی و صید ترال به ذخایر این منطقه آسیب‌زده است اما واقعیت این است که این تمام ماجرا نیست.

بر اساس یک طرح مطالعاتی انجام‌شده در پنج شهرستان جاسک، سیریک، قشم، بوموسی و بندرلنگه ظرفیت تولید ۱۲۳هزارتن پرورش ماهی در قفس وجود دارد

وی ابراز می‌کند: لنج‌های میناب، سیریک و صیادان مهاجر سیستان و بلوچستان نیاز در این منطقه تردد دارند و لذا باید با جدیدت بیشتری برای جلوگیری از صید آن‌ها اقدام کرد.

وی ابراز می‌کند: تعداد لنج‌های دارای مجوز در آب‌های شهرستان جاسک ۲۳۰ فروند است و قایق‌های دارای مجوز حدود ۶۰۰ فروند است اما نزدیک به دو هزار فروند قایق بدون مجوز در جاسک وجود دارد.

رحیمی با اشاره به اینکه بسیاری از اهالی جاسک قایق خریده‌اند اما به آن‌ها حتی مجوز صید داده نشده است و نمی‌تواند امرارمعاش کند، تأکید کرد: خواهش ما این است که اگر واقعاً شهرستان جاسک ذخایری برای صید دارد به‌جای مجوز دادن به صیادان مهاجر برای صیادان بومی مجوز صید صادر کنند.

افزایش تولید

مدیرکل شیلات هرمزگان در خصوص ظرفیت‌های پنهان این استان برای تولید و  افزایش آبزیان اظهار کرد: صنعت شیلات بسیار پردرآمد است تا آنجا که این استان با تولید بیش از ۱۵هزار و ۳۰۰ تن میگوی پرورشی و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در دریا توانسته رتبه اول تولید آبزیان را در کشور به خود اختصاص دهد.
محسن یکتا پور بابیان اینکه این سازمان تلاش کرده تا با طرح‌های جدید تولید را افزایش و به تقویت این صنعت کمک کند وی افزود: طرح پرورش ماهی در قفس یکی از اقدامات و راهکارهایی است که این استان باوجود ۵۳ واحد قفس پیشرو در تولید پرورش ماهی به این شیوه در کشور است.

وی ادامه داد:  بر اساس یک طرح مطالعاتی انجام‌شده در پنج شهرستان جاسک، سیریک، قشم، بوموسی و بندرلنگه ظرفیت تولید ۱۲۳هزارتن پرورش ماهی در قفس وجود دارد.
یکتا پور یکی از نیازهای توسعه پرورش ماهی در دریا را تولید بچه ماهیان از ماهیان با ارزش خوراکی برشمرد و اظهار داشت: در این راستا از تجربه کارشناسان کشور های خارجی مانند مالزی نیز استفاده شده است.

وی در اهمیت پرورش ماهی در قفس وضرورت ایجاد اشتغال برای جوانان در شهرستان ها به بهره برداری از بزرگترین مجتمع پرورش ماهی دریایی خاورمیانه بندرلنگه اشاره کرد و افزود: این مرکزبه عنوان بزرگ ترین شرکت تولید کننده ماهی درقفس در منطقه خاورمیانه محسوب می شود که با ظرفیت تولید سالانه ۱۰میلیون قطعه بچه ماهی ۲۰ گرمی به صورت تمام مکانیز کار می کند.

وی گفت: این ظرفیت شامل برخورداری از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، ظرفیت های صیادی، آبزی پروری و به ویژه پرورش میگو و ماهی به عنوان محور توسعه است.

برچسب‌ها