سنندج-بدون شک این جمله کارشناسان مبنی بر اینکه قطع درختان خود بسترساز سیل‌های ویرانگر اخیر بوده است در بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌های ارائه‌شده با گوش شما آشناست اما به نظر می‌رسد که برخی افراد تنها به جیب خود فکر می‌کنند و کلماتی مانند ایران آبا یا ثروت ملی جنبه استهزاء دارد.

قانون تنفس «جنگل‌های شمال» نفس درختان زاگرس را برید

قدس آنلاین-گروه استان ها: درحالی‌که هنوز اثرات مخرب سیل از دامنه‌های زاگرس پاک نشده است و بسیاری از خانواده‌های ایرانی را داغدار کرده است اما دلالان چوب و سودجویان حاضر نیستند لحظه‌ای تبر خود را زمین گذاشته و اجازه نفس کشیدن به طبیعت را بدهند.

 چندی پیش روزنامه قدس از منطقه ارسباران در استان آذربایجان غربی گزارشی را مبنی بر قلع‌وقمع درختان منتشر کرد که بسیاری از مسئولان در پاسخ به این هشدار قطع درختان را در باغات شخصی قلمداد کردند و این در حالی است که بنا بر گزارش‌های محلی هنوز این قلع‌وقمع ادامه دارد.

متأسفانه  اجرایی شدن طرح ممنوعیت بهره‌برداری کامل از جنگل‌های شمال و اجرای برنامه تنفس به بلای جان جنگل‌های زاگرس تبدیل‌شده است و قطع درختان و تب قاچاق چوب در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری بالاگرفته است.

چندی است که درختان از استان کردستان تا آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ایلام در امان نیستند و با توجه به تصویب قانون تنفس ۱۰ ساله جنگل‌های شمال کشور، واسطه‌ها و دلالان صنایع چوبی و کارخانجات تولید کاغذ برای تأمین چوب آلات به این استان‌ها هجوم آورده‌اند.

جنگل‌های زاگرس با ۶ میلیون هکتار مساحت حدود ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد که از شهرستان پیرانشهر در آذربایجان غربی شروع و تا بخشی از استان فارس کشیده شده است.

آمارهای حقیقی اما دردآور

بنا بر گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در سال گذشته به دنبال بازرسی از ۸۰۰ محموله چوب ارسالی از کردستان به استان‌های دیگر، ۴۰۰ محموله به وزن ۳۰۰ تن غیرمجاز و قاچاق شناسایی‌شده است.

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز طی سال گذشته بیش از ۱۳۵ تن چوب و زغال جنگلی قاچاق در استان چهارمحال و بختیاری کشف و ضبط‌شده است.

همچنین گفته می‌شود که در استان اصفهان هم هرماه محموله‌های قاچاق درختان بلوط بسیاری از استان و استان‌های هم‌جوار به ۸۰۰ کوره زغال گیری غیرمجاز شهرستان‌های اطراف اصفهان می‌رسد که منجر به تولید ۱۵۰۰ تن چوب زغال در ماه می‌شود و لذا همین آمار و ارقام که تنها بخش کوچکی از معضل پیش‌آمده را نشان می‌دهد خود گواه اهمیت این موضوع و البته کم‌کاری مسئولان برای برخورد با این غارت ثروت ملی است.

قاچاق چوب در مناطق زاگرس نشین به حدی جدی است که نمایندگان این مناطق در مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهوری خواستار علت بررسی بی‌تفاوتی مسئولان و دستگاه‌های متولی در رابطه با عدم جلوگیری از قلع‌وقمع و تاراج درختان مناطق غرب کشور و جنگل‌های زاگرس توسط عده‌ای سودجو شدند.

جوامع محلی دست‌به‌کار شوند

در این رابطه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ضمن اینکه بر فعالیت قاچاقچیان در این استان مهر تائید می‌زند ابراز می‌کند: اجرای طرح تنفس در جنگل‌های شمال و به دنبال آن افزایش بی‌رویه قیمت چوب انگیزه کافی برای قاچاقچیان چوب ایجاد کرده تا ضمن تأمین نیاز بازار به دلیل کمبود چوب از سود مناسبی برخوردار شود.

متاسفانه  اجرایی شدن طرح ممنوعیت بهره برداری کامل از جنگل های شمال و اجرای برنامه تنفس به بلای جان جنگل های زاگرس تبدیل شده استسعدی نقش‌بندی بابیان اینکه همین موضوع بلای جان جنگل‌های این استان و سایر استان‌های هم‌جوار شده است افزود: بسیاری از سود جویان شبانه برای قطع درختان اقدام می‌کنند که برای مقابله با این هجمه سودجویان باید تمامی جوامع محلی بسیج شوند و مقابله با آن‌ها از عهده یک‌نهاد با تعدادی جنگلبان با توجه به وسعت جنگل‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه هرگونه جابجایی و حمل چوب در بین شهرها و جاده‌های بین‌شهری بدون مجوز رسمی از اداره منابع طبیعی جرم محسوب شده و در صورت مشاهده پیگیری و برخورد قضایی می‌شود ادامه داد: سال گذشته افزون بر  ۸۰۰ محموله چوب در استان بازرسی شدند که از این میزان ۴۰۰ محموله به وزن ۳۰۰ تن چوب غیرمجاز و قاچاق بود که به نفع دولت ضبط و برای آن پرونده قضایی تشکیل شد.

وی ادامه داد: باوجود همه حساسیت‌ها و آگاه‌سازی مطلوبی که انجام‌گرفته، این تنها ۲۵ درصد از حجم کل قاچاق بوده و لذا تا زمانی که عزم جدی برای مقابله با این مشکل ایجاد نشود نمی‌توان به این موضوع خاتمه داد.

وی هم‌چنین با اشاره به تعدد پرونده‌های تعرض و تخریب اراضی افزود: اکنون یک هزار و ۴۹ پرونده تخریب و تصرف عرصه‌های ملی وجود دارد که ۷۰ درصد آن مربوط به سال ۹۷ است و متأسفانه رد پای تخلف قطع درخت در سطح ۴۲ هکتار از جنگل های استان مشهود است.

وی گفت: در این راستا ضرورت دارد تا شورا و دهیارها به‌عنوان مدیریت بحران روستا وارد عمل شوند و جوامع محلی برای حفظ این میراث گرانبها حساسیت بیشتری به خرج بدهند.

 وی تاکید کرد: نیروهای یگان حفاظت در هر شهرستان از چهار نفر تشکیل شده که اگر امامان جمعه، سمن ها، دهیاران و شوراها با این یگان همکاری مناسبی نداشته باشند، عملا کاری از پیش نمی رود.


 

برچسب‌ها