قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خط و زبان فارسی جنبه هویت‌بخش و امنیت آفرین برای ما دارند.

 خط و زبان فارسی جنبه هویت‌بخش و امنیت آفرین دارد

به گزارش قدس آنلاین، حسین انتظامی در همایش شاهنامه گذرگاه راه ابریشم اظهار کرد: روز بزرگداشت فردوسی هم‌زمان با روز پاسداشت زبان فارسی است ما باید در نظر بگیریم که  زبان و خط فارسی جنبه هویت‌بخش و امنیت آفرین برای ما دارند، به همین دلیل این مسأله وظیفه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی را دوچندان می‌کند.

قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر به شاهنامه که میراث فرهنگی ما است بی‌توجه باشیم؛ جنبه امنیت و هویت ما دچار خدشه می‌شود.

وی با ابراز ناراحتی از کاهش توجه به خط، گویش و زبان فارسی، اظهار کرد: هر انسانی که شاهنامه را می‌خواند روحیه سلحشوری در او زنده می‌شود و در این دوره که کشور تحت شرایط نامربوط است نیاز به روحیه سلحشوری احساس می‌شود.

انتظامی تأکید کرد: اگرچه تولیدات درزمینهٔ شاهنامه بسیار بوده اما باید نسبت به تولیدات فاخر آن توجه بیشتری داشت.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم بابیان اینکه فردوسی از شخصیت‌هایی است که برای زبان فارسی بسیار تلاش کرده است، گفت: شاهنامه بزرگ‌ترین هدیه‌ای است که در اختیار ایران، ایرانی و کلیه ابناء دنیا قرارگرفته است.

حسن جعفری با اشاره به اینکه شاهنامه پدر زبان فارسی است که اگر نمی‌بود بی‌شک زبان فارسی هم نبود، ابراز کرد: در شاهنامه مباحثی از ائمه اطهار هم داریم که از ویژگی‌های برجسته آن است.

وی با تأکید بر اینکه فردوسی در ابیات مختلف شاهنامه به ایران عشق می‌ورزد، افزود: او در ترویج دفاع از ملت و ویژگی‌های ملی و میهنی هم تلاش بسیاری دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه شاهنامه متعلق به ادبیات جهان است، بیان کرد: اینکه شاهنامه به اکثر زبان‌ها ترجمه‌شده، نشانگر عمق و وسعت آن است.

وی با اشاره به این سخن رهبری که گاهی یک بیت شعر کار ساعت‌ها سخنرانی را می‌کند؛ خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار بیت شاهنامه همه این ویژگی رادارند.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: باید در این همایش‌ها به موضوعات متخلف بپردازیم و فردوسی را هم خوب بشناسیم هم خوب بشناسانیم.

شاهنامه چکیده تجربه اخلاقی و حکمت عملی مردم ایران است

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه روز ملی فردوسی هم‌زمان با روز پاسداشت ادبیات در نظر گرفته‌شده است، گفت: در این راستا ما نیازمند فردوسی و هم نیازمند تأکید و توسعه زبان فارسی هستیم.

جعفر مروارید بابیان اینکه ما نیازمند حماسه هستیم، ابراز کرد: آثار حماسی فراوانی در طول تاریخ معرفی‌شده یکی از معروف‌ترین آثار اثر حماسی «هومر» است اما شاهنامه که اثر حماسی فردوسی است نه‌تنها به خاطر شکل حماسی که به خاطر محتوای آن امروز مورد تأکید قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه شاهنامه به‌خوبی و با یک هارمونی متناسب عزت را کنار خرد قرار می‌دهد و غیرت را در کنار اخلاق قرار می‌دهد، بیان کرد:  شاهنامه از شادی‌ها و سوگواری ایرانیان سخن می‌گوید و چکیده تجربه اخلاقی و حکمت عملی مردم ایران است، ایرانیانی که با الهام گرفتن از قرآن و عترت هویت ایرانی و اسلامی خود را توسعه داده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه شاهنامه هویت ایرانی و اسلامی ما است و برای دست یافتن به اخلاق حکیمانه و قهرمانانه نیازمند بازخوانی شاهنامه هستیم، یادآور شد:  ملت ایران در طول تاریخ به داشتن اخلاق در همه عرصه‌ها از اخلاق در خانواده تا اخلاق در سیاست معروف است.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند گفت‌وگو هستیم؛ گفت: شاهنامه به‌خوبی گفت‌وگو را به ما یاد می‌دهد ما نیازمند گفت‌وگوی میان نسلی  بین ادیانی و بین فرهنگی هستیم.

مروارید بابیان اینکه شاهنامه اتحاد زبان فارسی و توسعه مفاهیم اخلاقی را به ما یاد می‌دهد، اظهار کرد: زبان فارسی را شاهنامه حفظ کرده است و در این مسیر زبان فارسی، ‌زبان انتقال است، بنابراین  ما اگر بخواهیم سبک زندگی را معرفی کنیم باید  اول زبان فارسی را معرفی کنیم، زبان فارسی در کنار شاهنامه آن سطوحی را تشکیل می‌دهد که در هنر و فرهنگ نیازمند توسعه آن هستیم.

 وی با تأکید بر اینکه شاهنامه نه‌تنها در سطح نخبگان تأثیرگذار است بلکه  در سطح عمومی و ادبیات عامه و در سطح معرفی آداب‌ورسوم متداول اجتماعی نیز الهام‌بخش است، گفت: امید روزی راداریم که فردوسی همچون مولوی در سطح نخبگانی و هنری توسعه پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بابیان اینکه دانشگاه و حوزه علمیه مأمن اصل فرهنگ در کشور ما هستند، افزود: امیدوارم کرسی شاهنامه پژوهی به همت خرد سرای فردوسی به کرسی بین‌المللی فعال شود.

احساس فردوسی نسبت به کشاورزی و دهقانی و طبیعت دقیق بوده است

رئیس دانشگاه فردوسی هم در این همایش گفت: همه ما به فردوسی بزرگ و خراسانی بودن افتخار می‌کنیم و دانشگاهیان دانشگاه فردوسی به دلیل نام این دانشگاه بیشتر احساس مسئولیت دارند و تلاش دارند تا همان‌طور که نام فردوسی به این دانشگاه بهاداده بتوانیم در سطح جهانی دین خود را به این شاعر بزرگوار ادا کنیم.

محمد کافی اظهار کرد: هرکسی از دیدگاه خاصی به شاهنامه نگاه می‌کنند، من از دید مخاطرات شناسی به شاهنامه نگاه کردم دیدم که چقدر احساس او نسبت به کشاورزی و دهقانی و طبیعت دقیق بوده است.

وی بابیان اینکه فردوسی در بیان زیبایی‌های بهار و تغییرات فصل بسیار موفق بوده است، ابراز کرد: وقتی ما امروز با مخاطرات سیل و ملخ و ... مواجهه می‌شویم می‌بینیم فردوسی چقدر زیبا برطرف شدن آن‌ها را بیان کرده است.

رئیس دانشگاه فردوسی یادآور شد:  افتخار می‌کنیم که دُر گران بهایی چون فردوسی در خراسان بوده و آرامگاهش در مشهد است.

شاهنامه یک کتاب فرهنگی و متعلق به‌کل منطقه است

رئیس همایش فردوسی گفت: باید به شاهنامه جور دیگری نگاه کرد و باید چهره این همایش‌ها را از حالت تکراری خارج کرد و به مسائل موردنیاز به آن پرداخت.

محمدجعفر یاحقی بابیان اینکه باید متناسب با شرایط روزبه شاهنامه نگاه کرد، اظهار کرد: در شاهنامه علاوه بر حماسه لطافت هم وجود دارد که دختران ما در حوزه نقالی می‌توانند به سمت لطایف شاهنامه بروند و نیاز هست که این نگاه درزمینهٔ نقالی هم ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه شاهنامه یک کتاب فرهنگی است که متعلق به‌کل منطقه است، یادآور شد:  ما معتقدیم که شاهنامه به همه متعلق است و این همایش را در این زمینه را برگزار کردیم و مقالات بسیاری در این زمینه به ما رسید.

نمی‌توانیم منتظر فردوسی دیگری باشیم

استاد دانشگاه کابل در اهمیت شاهنامه گفت: شاهنامه از آن‌همه ما است چراکه روزگاری هویت همه ما یک هویت بود و مهم این است.

عبدالغفور آرزو بابیان اینکه آیا توجه به شاهنامه و جاده ابریشم که ازلحاظ اقتصادی بسیار اهمیت دارد؛ کافی است؟ یادآور شد: ما در دوره پسا جنگ سرد به سر می‌بریم؛ اگر ما این هویت را ساماندهی نکنیم در تقابل و تعامل هیچ جایگاهی نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: فارسی دری زبان ما است اما در دنیای دهکده جهانی هرروز ده‌ها و صدها واژه وارد زبان ما می‌شود و در این صورت دستگاه واژگانی ما دچار تحول می‌شود و ما نمی‌توانیم منتظر فردوسی دیگری باشیم و باید از زبان‌های هم‌خانواده وام بگیریم تا این تمدن را بزرگ و بزرگ‌تر کنیم.

استاد دانشگاه کابل متذکر شد: برای ظرفیت‌سازی زبان باید دولت‌مردان به فکر آن باشند و در این زمینه شروع به فعالیت کنند.

گفتنی است در این مراسم ضمن رونمایی از شاهنامه دست‌نویس ابراهیم سلطان، نشان  فردوسی به سید فتح‌الله مجتبایی، سجاد آیدن‌لو، سرگئی فئو فانوف و سید مصطفی سعیدی اعطا شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها