بیست‌وششم اردیبهشت برابر با دهمین روز ماه رمضان، پنجمین شب ویژه‌برنامه شهر آرامش در خانه شاعران ایران برگزار شد.


در ابتدای برنامه و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سیدحسین موسوی‌بلده، ساعد باقری با همراهی صدای علی‌اکبر حجازی و نوای نی احسان لیوانی، به مناجات‌خوانی پرداخت.
در شب پنجم، مبحث «نگاهی به پرسش و پرسشگری در قرآن» با ذکر نمونه‌هایی از پرسش‌های مستقیم خداوند از مردم خاتمه یافت. فاطمه سالاروند با اشاره به بررسی مقدماتی‌ای که در باب پرسشگری درقرآن انجام داده است، آیات ذکر شده در شب‌های گذشته را بخش زیادی از پرسش‌های قرآنی دانست. او در پایان گفت که باید برگردیم و این پرسش‌های مهم و بنیادی را از نو بشنویم و خود را مخاطب تک‌تک آنها بدانیم.
ساعد باقری در بخش خوانش متون نظم فارسی و با اشاره به حدیثی که در شب‌های گذشته از امام حسنمجتبی(ع) نقل کرد که فرمودند: هلاکت و نابودی دین در سه چیز است؛ تکبر، حرص و حسد، حکایت ایاز و حجره داشتن او جهت چارق و پوستین پاره از مثنوی معنوی مولانا را قرائت کرد. او با بیان این قصه گفت که به تعبیر گذشتگان، تکبر از همت پایین و کوچکی ناشی می‌شود.
سهیل محمودی نیز در ادامه موضوع توجه شاعران به قرآن کریم و در ادامه ترجمه برخی از آیات توسط مهدی اخوان ثالث، به شعری اشاره کرد که اخوان در پایان کتاب «تو را ای کهن بوم و بر دوستدارم» می‌آورد.
اخوان با ذکر اینکه آیه 169 سوره آل عمران در زمان جنگ تحمیلی درباره شهدا بسیار استفاده می‌شد، شعری با همین مضمون و با مطلع «آنان که در طریق خدا کشته می‌شوند» سروده است.
محمودی با قرائت این شعر، سخنان خود را به پایان رساند.
در بخش خوانش متون نثر فارسی، رضا موسوی‌طبری به نتیجه‌گیری موضوع شب گذشته درباره فردوسی پرداخت. سپس در ادامه مباحث شب‌های پیشین و مبحث مبطلات روزه خاصان در کتاب احیاء علوم‌الدین غزالی به پنجمین مورد باطل‌کننده روزه اشاره کرد.
از دیدگاه امام محمد غزالی، پنجمین مورد این است که وقت افطار از روزی حلال نیز بسیار نخورد که هیچ ظرفی نزد خدا منفورتر از شکم پر نیست حتی از مال حلال. همچنین مقصود از روزه، ضعیف شدن قوای جسمانی و دیگر قوا (توان دروغ گفتن و غیبت کردن و...) است.
در این برنامه، محمدحسین مهدوی (م. موید) و دیگر شاعران اشعار خود را خواندند همچنین خدیو رفعتی و علی یوسف وند به اجرای موسیقی پرداختند. 

برچسب‌ها