رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد گفت: برخی از فروشندگان طلا و جواهرات در مشهد قبل از اینکه مجوز فعالیت بگیرند، شروع به کار کرده و بعد از گذشت چندین ماه مغازه را جمع آوری می کنند و دیگر در دسترس نیستند. مردم باید دقت کنند از افرادی که مجوز و پروانه کسب دارند و قابل اطمینان هستند خریداری نمایند.

کلاهبرداری طلایی، فروش سرویسهای مستعمل بجای طلای نو/افزایش فروش طلای بدون فاکتور بخاطر مالیات برارزش افزوده/خرید طلای مستعمل ، حداکثر۱۰هزارتومان زیر قیمت تابلو

باقر معبودی نژاد در گفت و گو با  خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: در زمان خرید طلا  باید دقت کرد که فروشنده فاکتور خرید معتبر ارائه کند . این فاکتور باید سربرگی که مشخصات فروشنده در آن درج شده ، داشته باشد و با مهر و امضای او همراه شود. طلا مانند خودرو یا ملک باید سند داشته باشد. توصیه می کنم خریداران حتی اگر لازم است مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند اما فاکتور خرید معتبر از فروشنده بگیرند.

وی افزود: برگه خرید معمولی بدون سربرگ، هیچ اعتباری ندارد و در هنگام فروش با مشکل روبرو خواهند شد. برخی از خریداران می گویند برای ندادن مالیات برارزش افزوده ، فاکتور خرید نمی خواهیم و به همان برگه معمولی بسنده می کنند. این توافق خریدار و فروشنده دارای ریسک بسیار بالا و اشتباه و خلاف قانون است.

وی اظهار کرد: قیمتی که در تابلوی موجود در طلافروشی ها وجود دارد، نرخ معاوضه و فروش طلاست. هر روز یک یا دوبار ممکن است این قیمت تغییر داشته باشد. مطابق قانون طلافروشان می توانند هر گرم طلا را حداکثر ۱۰ هزار تومان پایین تر از نرخ تابلو خریداری کنند. عبور از این نرخ، تخلف است و با متخلفین مطابق قانون برخورد می شود.

وی بیان داشت: متاسفانه گاهی اوقات مشاهده شده که برخی از طلا فروشان طلای مستعمل را به عنوان طلای نو به خریدار فروخته اند و اجرت ساخت هم از خریداران گرفته اند. در این گونه موارد اگر خریداران قادر نیستند طلای نو را از مستعمل تشخیص دهند، می توانند به اتحادیه سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد مراجعه کرده و موضوع را با کارشناسان این اتحادیه در میان گذارند تا به تخلفات احتمالی رسیدگی شود.

وی در خصوص نشانه های طلایی که نو نیست و مستعمل شده ، گفت: درصورت کارکرده بودن قطعه طلا، اطراف آن کمی ساییده و کج می شود و یا ممکن است روی قطعات خراش هایی وجود داشته باشد. خریداران اگر دقتشان را در زمان خرید بالا ببرند به احتمال بسیار زیاد خودشان قادر به تشخیص طلای نو و مستعمل خواهند بود.

معبودی نژاد تصریح کرد: خریداران باید از مغازه هایی که پروانه کسب دارند طلای مورد نیاز خود را خریداری کنند. برخی از فروشندگان طلا و جواهرات در مشهد قبل از اینکه مجوز فعالیت بگیرند، شروع به کار کرده و بعد از گذشت چندین ماه مغازه را جمع آوری می کنند و دیگر در دسترس نیستند. مردم باید دقت کنند از افرادی که مجوز و پروانه کسب دارند و قابل اطمینان هستند خریداری نمایند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد گفت: سکه های طلا در دو نوع بانکی و غیربانکی هستند. تفاوت این دو سکه در ظاهر آنقدر کم است که افراد عادی قادر به تشخیص آن نیستند. تفاوت قیمتی این دو سکه در حدود ۴۰۰ هزار تومان است. باید از فروشندگانی خریداری کنند که مطمئن بوده و بتوان به قول و گفته آنها اعتماد کرد.

وی در مورد سود قانونی تعریف شده برای خرید سکه طلا گفت: سود قانونی سکه ۲/۵ درصد است. اما به دلیل رقابتی که وجود دارد خرید و فروش در بازار معمولا در حدود یک درصد است. مغازه داران تقریبا در هر سکه در حدود ۱۲۰ هزار تومان دریافتی دارند.

معبودی نژاد عنوان کرد: تغییرات قیمت طلا تابع نوسانات قیمت جهانی است. اما عامل مهمتری وجود دارد که تغییرات قیمت طلا را متفاوت با بازار جهانی می کند. این عامل تغییرات نرخ ارز در داخل کشور است. طلا با نوسانات ارزی رابطه مستقیم دارد. ممکن است که قیمت جهانی طلا در یک روز تغییرات چندانی نداشته باشد اما با تغییرات نرخ ارز در داخل کشور، شاهد نوسانات قیمتی در بازار طلا باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها