نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی که مسئول تنظیم بازار هستند باید به وظیفه خود در ارائه کالاهای اساسی با قیمت مناسب به مردم به طور درست عمل کنند.

۱۴ میلیارد دلار ارز  برای تامین کالاهای اساسی در اختیار دولت است

حمید گرمابی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: در جلسه کمیسیون صنایع و معادن، موضوع ارزدولتی و سوئ استفاده از آن با حضور وزیر صنعت و معدن مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امسال ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی در اختیار دولت قرار داده می شود، تصریح کرد: سال گذشته  تخصیص ارز دولتی بدون برنامه ‌ریزی از سوی دولت  صورت گرفت که باعث شد کالاهای اساسی همچنان گران به دست مردم برسند و سود  ارز کالاهای اساسی  به جیب دلالان و واسطه ‌گران برود.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  ادعای وزیر صنعت در این باره این است که تنها ۲ میلیارد دلار از این ارزهای دولتی به این وزارتخانه تخصیص داده شده و ۱۲ میلیارد دلار دیگر به وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان پرداخت می شود. از طرفی با اینکه دو ماه از سال جاری نیز گذشته است دولت تاکنون گزارش قانع‌کننده‌ای درباره عملکرد خود در باره اختصاص ارز دولتی و کالاهای وارد شده با این نوع ارز، به نمایندگان ارائه نکرده است و هیچ نماینده‌ای نمی‌داند دولت دراین‌باره چه اقدامی انجام داده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه این موضوع هفته جاری نیز در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: عده ای از نمایندگان نیز معتقد هستند که تنها ابزار تامین کالاهای اساسی در شرایط فعلی شیوه کوپنی است که این موضوع نیز موافقان و مخالفان زیادی در مجلس دارد.

گرمابی افزود: باید نظارت ها و کنترل ها در همه مراحل تامین و عرضه کالاهای اساسی با جدیت صورت بگیرد و تنها به یک مرحله خاص اکتفا نشود،  زیرا عده ای در شرایط فعلی تنها به فکر منافع خود هستند، از این رو   سازمان‌ تعزیرات و نهادهای  بازرسی  باید با افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند اما از آنها  برای واردات کالا استفاده نکرده و یا کالاهایی که با این ارزهای دولتی وارد کرده اند را با نرخ آزاد در بازار به فروش می رسانند برخورد جدی کند.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی  که مسئول تنظیم بازار هستند باید به وظیفه خود در ارائه کالاهای اساسی با قیمت مناسب به مردم عمل کنند و در صورتی که وضعیت کالاهای اساسی در بازار به همین گونه باشد، مجلس از ابزار قانونی خود همچون سوال و حتی استیضاح وزیر استفاده خواهد کرد.

برچسب‌ها