علاوه بر میزان فعلی تولید ۷۰۰ هزار تن ماهی پرورشی در کشور، حدود یک میلیون تن دیگر ظرفیت پرورش ماهی در قفس در نوار ساحلی طولانی کشور وجود دارد که بلااستفاده مانده است.

سواحل دریایی ایران فرصت طلایی برای پرورش ۱ میلیون تن ماهی در قفس

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در بیانیه «گام دوم انقلاب» ، به بخش کشاورزی و فرصتهای بیکرانی که در این بخش برای تولید و اشتغال زایی دارد، اشاره شده است. این خبرگزاری تصمیم دارد در سلسله گزارش و مصاحبه ها  به مواردی که در این بیانیه درباره ارتباط با ظرفیتهای کشاورزی اشاره شده، مطالبی را منتشر کند.

در بخشی از این بیانیه به فهرست طولانی فرصت‌های مادی کشور از جمله موضوع " سواحل دریایی طولانی" پرداخته شده است؛ در این گزارش سعی شده است که بخشی از این فرصت تشریح شود.

 در شمال و به ویژه جنوب کشورمان خطوط ساحل طولانی داریم، طول سواحل کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰کیلومتر  اعلام شده که ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال و مابقی در جنوب کشور است. علاوه بر طرح های عمرانی و گردشگری متعددی که از این نواری ساحلی می توان  ایجاد کرد  از این فرصت میتوان برای طرحهای پرورش ماهی در قفس  استفاده کرد که ظرفیت بزرگی برای سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و صادرات ایجاد کرده است.

بنابراین گزارش، یک میلیون و ۲۰۰هزار تن ماهی در کشور به صورت صید و پرورشی تولید می شود  که این میزان در مقایسه با سال ۵۷ ، رشد ۴۰ برابری داشته است. 

نبی اله خون میرزایی معاون وزیر  سازمان شیلات درباره وضعیت تولید پروش ماهی در قفس در کشور گفته است که براساس برنامه چشم انداز باید ظرفیت تولید پرورش ماهی در قفس کشور به ۲۰۰ هزار تن در سال برسد اما هنوز از این برنامه ریزی نیز فاصله داریم.

بنابراین گزارش، پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های متداول پرورش ماهی در دنیا است که مزایای مخصوص به خود را دارد.  پرورش ماهی با هدف تولید اقتصادی تحت چهار سامانه انجام می‌شود که شامل پرورش در استخرهای روباز خاکی و پرورش در استخرهای سرپوشیده گلخانه‌ای، در تانک و یا در قفس است. مزایا و معایب پرورش ماهی در قفس در ذیل مطلب آمده است.

مزایای پرورش ماهی در قفس:

۱-هزینه پایین نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی یا سیستم های مدار بسته

 ۲-مدیریت آسانتر و کم هزینه تر

۳-سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی و سلامت آنها

 ۴-سهولت و اقتصادی بودن درمان بر علیه انگل ها و بیماری ها

 ۵-در مقایسه با استخرهای خاکی و سیستم های مدار بسته به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد.

 ۶-در هنگام نصب قفس در استخر پرورشی می توان از استخر برای پرورش گونه های دیگر آبزی استفاده نمود (دو یا چند منظوره استفاده کردن از استخر).

معایب پرورش ماهی در قفس:

۱-ماهی های موجود در قفس در مقابل مشکلات مربوط به کیفیت آب مانند شکوفایی جلبکی و پایین آمدن اکسیژن محلول آب، انواع آلودگی ها و... آسیب پذیر می باشند.

۲-میزان رشد ماهی های موجود در قفس کاملاً وابسته به دمای آب می باشد..

 ۳- بعلت پایین آمدن مقاومت بدن ماهی های موجود در قفس خطر بروز بیماری بالا می باشد.

 ۴-خطر آسیب رساندن به قفس و یا سرقت ماهی های موجود در قفس توسط افراد متخلف وجود دارد.

 ۵-غذای مصرفی کاملاً دستی بوده و بایستی از نظر مواد مورد نیاز مانند پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین ها غنی شده باشد و بصورت تازه مورد مصرف قرار گیرد که باعث بالا رفتن هزینه تولید می شود.

بر اساس یک مطالعه انجام شده استان های زیر دارای ظرفیت های پرورش ماهی در قفس هستند. 

بنابراین گزارش،  فهرست طولانی فرصت‌های مادی کشور دربیانیه گام دوم انقلاب به شرح زیر است.

«به‌جز اینها، فرصتهای مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل میدهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند میتوانند با فعّال کردن و بهره‌گیری از آن، درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای اعتماد به‌نفس  کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند.

ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخشهایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّتها دست‌نخورده مانده است.

گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّتهای استفاده‌نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ی دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیّتهای استفاده‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها