مهدی تاج می‌گوید برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران با خولن لوپتگی سرمربی پیشین اسپانیا و اروه رنار سرمربی تیم ملی مراکش هم مذاکره شده بود.

ویلموتس منحصر به فردتر از لوپتگی و رنار بود

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال درباره دلایل انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران به رادیو ورزش گفت: دنبال این بودیم که بعد از کی روش مربی خارجی بیاوریم. نظرات مختلف بود ولی تصمیم نهایی این شد. همچنین می‌خواستیم سرمربی تیم ملی جوان باشد.

وی افزود: کشورهای قطر و عربستان کارشان را با جوان گرایی پیش برده اند. یکی از ویژگی‌ها حفظ دستاوردهایمان بود. ضمن اینکه باید چیزی هم که به دست نیاورده‌ایم به دست آوریم.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: نظرات این بود که سرمربی تیم ملی بین ۴۵ تا ۵۵ سال داشته باشد. زیر ۴۵ سال توصیه‌ای نشد چون اعتقاد این بود در این سن مربی تجربه زیادی ندارد.

تاج گفت: با خولن لوپتگی (سرمربی پیشین اسپانیا) صحبت کردیم و مذاکراتی داشتیم. مهمترین دلیلش عدم حضور خیلی جدی ایشان و نوع نگاهش بود. با اروه رنار (سرمربی مراکش) هم صحبت شد. او با تیم ملی مراکش قرارداد داشت و تا جام ملت‌های آفریقا باید در این کشور می‌ماند. ویلموتس هم گزینه بود. هر سه مربی جوان بودند.

وی تاکید کرد: با ویلموتس که صحبت کردیم از هر دو مورد قبلی ویژگی‌های منحصر بهفردتری نسبت به تیم ملی کشورمان داشت. او از یک طرف بازیکن بسیار بزرگ و محبوبی در آلمان بوده است. او سال‌ها در شال که بازی کرده و خودش از نزدیک تیم ملی را دنبال کرده است. آن زمان هم که بازی می‌کرد هافبک تهاجمی بوده است و کارهای مثبتی انجام داده است. او در تیم‌های جوانان، امید و نوجوانان کارهای خوبی انجام داده و نسل خوبی را به تیم ملی بلژیک اضافه کرده است که سال‌ها از آنها استفاده شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال یادآور شد: ویلموتس وقتی در تیم ملی بلژیک بود، این تیم در رنکینگ جهان ۵۲ بود ولی تا اول و دوم فیفا بالا آورد. این یک برند خیلی خوبی است. رنکینگ فیفا ویژگی‌های خاص خودش را دارد که از سوی بالاترین دستگاه فوتبال دنیا انجام می‌شود. به هر جهت انتخاب ویلموتس می‌تواند به لحاظ جوانی و به لحاظ حضورش در ساحل عاج انتخاب خوبی باشد چون جایی غیر از بلژیک هم کار کرده است. او کمی با شرایط آفریقا و آسیا آشنایی پیدا کرده است!

تاج تصریح کرد: ما یک روز در بروکسل بودیم. ایشان امضای قرارداد را منوط کرد به ارزیابی امکانات ایران. با شرایطی که هست، ویلموتس ارزیابی خاصی از کشورمان داشت و سوالاتیکرد که احساس کردم با واقعیت‌های ایران آشنا نیست. وقتی ویلموتس تهران و خود شهر را دید، تعجب کرد! نگاهش خیلی مثبت بود. ایشان ساختمان پِک را دید. تصور ویلموتس از امکانات ما این نبود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا ویلموتس برای تماشای یکی از مسابقات لیگ به ورزشگاه نرفت، ادامه داد: اگر او را به یک ورزشگاه می‌بردیم از تماشای بقیه بازی‌ها محروم می‌شد. تلویزیون هفته پایانی لیگ را به صورت همزمان نشان داد. نهایتاً شرایط برایویلموتس مطلوب بود.

تاج درباره زمان و مکان امضای قرارداد ویلموتس گفت: قرار بود امروز قرارداد را امضا کنیم ولی صحبتی داشتیم. خودمان کاری در تهران داشتیم و در نهایت امضای قرارداد را به سه شنبه و سفارت ایران در بروکسل موکول کردیم. ما سفری به فیفا داریم و قبل از آن قرارداد را امضا می‌کنیم. ویلموتس بعد از آن می‌آید و اسامی تیم ملی را برای فیفادی برگزار می‌کند.

وی گفت: ممکن است این مربی مورد پسند یا عدم یک عده قرار بگیرد. هرچه جلوتر برود آشنایی بیشتر و متناسب‌تر می‌شود. موضوع قرارداد، مأموریت و مسئولیت‌های ویلموتس هم هست. فدراسیون فوتبال از کی روش دفاع می‌کرد و درست هم این بود که دفاع شود ولی بحث‌های جدی و مناسبی را کی روش داشت. الان هم دارد. شاید رسانه‌ای کردن آن درست نبود. انتقادهایی هم فدراسیون به رفتارهای کی روش داشت.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: تیم ملی سرمربی محور و کی روش محور شده بود. سرمربی وقتی می‌آید اگر مأموریت هر فدراسیونی خوب انجام شود، سرمربی هم کارش را انجام می‌دهد. ممکن است گاهی اوقات فدراسیون یا باشگاه ماموریتش را به درستی انجام ندهد، خود سرمربی دخالت می‌کند و آهسته آهسته محورهایی که مربوط به او نیست را انجام می‌دهد. چون آن تجربه را داشتیم، حتی ورود و قرارداد ویلموتس را مدنظر قرار دادیم.

تاج ادامه داد: در قراردادهای قبلی یک سرمربی انتخاب می‌شد، رسانه‌ها بحث‌های مختلفی ایجاد می‌کردند. این بار بسته عمل کردیم و تا نهایی نشد، اسم مطرح نشد! وقتی اسمویلموتس رسانه‌ای شد که این بحث نهایی شده بود. مردم هم وقتی در جریان قرار گرفته بودند که به جایی رسیده بود. در ورود ویلموتس هم چند نفر بیشتر از فدراسیون نبودند. خبری از دفتر وزیر ورزش یا معاون رئیس جمهور نبود. دو نفر به استقبال رفتند و خیلی عادی رفتار شد. نحوه برخورد خیلی مهم است. وقتی سرمربی از ابتدا می بیند ۲۰۰ نفر به استقبالش می‌روند فکر می‌کنند ما تشنه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ویلموتس هم رفت همان دو سه نفر او را بردند. از ابتدا نحوه قرارداد، نحوه مذاکره با درسی که از سرمربی قبل گرفتیم پیش رفتیم. در خصوص تیم‌های ملی مفصل بحث شد. ویلموتس کلاً جوانگرا است. خود کی روش هم وقتی آمد شناختی روی این مربی نبود که نتایج مثبت و منفی داشت. او از رئال و امارات و جاهای دیگر اخراج شده بود ولی به او در ایران اعتماد شد. امیدواریم ویلموتس تأثیر مثبت و خوبی در حوزه فوتبال کشور داشته باشد. رسانه‌ها با انتقادات سازنده و مؤثر و پیشنهادات و توضیحات خوبشان فدراسیون را در انجام مأموریت‌های منطقی خودشان و محول نکردن به سرمربی در این راه ما را یاری کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: وقتی قرارداد را بستیم، احتمالاً چند روز بعد ویلموتس به تهران می‌آید و کارش را رسماً شروع خواهد کرد.

تاج درباره منتفی شدن حضور یحیی گل محمدی در تیم فوتبال امید هم تصریح کرد: در مجموع تیم امید از سوی تیم بزرگسالان نظارت می‌شود. قرار شده است با یک سیستم بازی کنند. کمیته فنی یک دوره با یحیی گل محمدی مذاکره‌ای در جریان لیگ کردند. وقتی به من گفتند، اعلام کردم تا لیگ تمام نشده با سرمربی صحبت نشود. وقتی لیگ تمام شد خودم با گل محمدی صحبت کردم. تصمیم داشتیم از این مربی استفاده کنیم. ولی مردم مشهد، مدیران پدیده و اعضای هیأت فوتبال مشهد با من تماس گرفتند که این کار درست نیست. نظرشان این بود فدراسیون دنبال سرمربی دیگری برود و گل محمدی را برای مشهد بگذاریم. تصمیم گرفتم از انتخاب گل محمدی انصراف بدهیم. مدیر پدیده هم تماس گرفت و شرایطی را گفت که قابل قبول بود. او گفت اجازه ندهید این در پرونده مجموعه ما بماند که حاضریخوری شده است و اگر نتیجه نگیریم خوب نیست.

وی افزود: من به کمیته تیم‌های ملی نامه زدم تا از یک سرمربی دیگر استفاده شود و به سرعت کار انجام شود. ما گزینه‌های دیگری هم داشتیم. فقط گل محمدی گزینه نبود. گزینه‌های دوم و سومی هم بود. گل محمدی در پدیده می‌ماند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها