نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت از لیست سهام‌داران دو شرکت خودرو سازی سایپا و ایران خودرو خارج می شود.

 سهام دولت در صنعت خودروسازی واگذار می شود

سعید باستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهارداشت: به زودی  ۱۴ درصد سهام دولت در ایران‌ خودرو و  ۱۷ درصد سهام دولت در سایپا واگذار خواهند شد.

وی تصریح کرد: این موضوع در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و با تصویب نهایی این پیشنهاد در هیات وزیران، دولت از لیست سهام‌داران دو خودروساز خارج می‌شود و صنعت خودروسازی کشور در آستانه یک تحول بزرگ قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تاثیر این موضوع در بازار خودرو به تدریج نشان داده خواهد شد، افزود: با این واگذاری ، دولت از بنگاه داری در صنعت خودروسازی خارج می شود ، اگرچه انتظار ما این است که این واگذاری ها به صورت درست و با پرهیز از رانت و رابطه صورت بگیرد.

 باستانی با اشاره به اینکه هزینه‌های سربار نیروی انسانی و منابع مالی خودروسازان بسیار بالا است ،ادامه داد: همچنین در بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو  در مجلس  شورای اسلامی، موضوع کاهش هزینه های سربار خودروسازان در دستور کار قرار دارد، زیرا شرکت سایپا به تنهایی اعلام کرده است که ۱۱ هزار نیروی مازاد دارد و طبیعتا تعداد نیروهای مازاد ایران خودرو نیز بیشتر خواهد بود وازطرفی  این دو شرکت اذعان دارند که سال گذشته فقط ۶ هزار میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده اند .

وی اظهار داشت: وابستگی خودروسازان به دولت باید کاهش پیدا کند زیرا تازمانی که این وابستگی ادامه داشته باشد تحمیل نیروی انسانی و افزایش هزینه ها به این دو مجموعه ادامه خواهد داشت که به  بهای تمام شده خودرو و قیمت آن تاثیر گذار می باشد.

برچسب‌ها