سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز خراسان رضوی، از وقوع کلاهبرداری چند میلیاردی خبر داد و گفت: عاملان این باند سازمان‌یافته از اطلاعات ٢ هزار و ١٠٠ کارت بانکی سوءاستفاده کرده‌اند.

١٢ جوان و نوجوان عامل برداشت از ٢١٠٠ کارت بانکی

به گزارش قدس آنلاین  به نقل از روابط عمومی دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز خراسان رضوی، قاضی مهدی حقدادی اظهار داشت: پس از اینکه بیش از ١٠٠ فقره شکایت با موضوع برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان خراسان رضوی در دادسرای ناحیه ٧ مشهد مطرح شد، پرونده برای شناسایی عامل یا عاملان این اقدام به پلیس فتای این استان ارجاع شد.

وی ادامه داد: گزارش‌ها نشان داد، قسمتی از 46 میلیارد ریال به یغما رفته و در حساب‌های مختلفی که صاحبان در نقاط مختلف کشور حضور دارند، گردش داشته و قسمتی هم صرف هزینه خرید شارژ، کالا، ارز دیجیتال و دیگر تراکنش‌های اینترنتی شده که در نهایت به این شیوه‌ها پول برداشت شده از حساب‌ها جابجا یا پس از چند دست گردش از حساب‌ها خارج شده است.

دستگیری اعضای باندی که همدیگر را ندیده بودند!

سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز خراسان رضوی ادامه داد: از آنجا که تراکنش خریدهای صورت گرفته از رقم بالایی برخوردار بود، با تلاش پلیس فتا تعدادی از متهمان که صحنه‌گردان اصلی ماجرا بودند، شناسایی و در پی آن دستور دستگیری آن‌ها که در شهرهای مشهد، تهران و شمال کشور حضور داشتند، صادر شد.

حقدادی بیان کرد: از همین رو در اقدامی هماهنگ هشت متهم جوان و نوجوان در مشهد، دو متهم در تهران و دو متهم دیگر در استان‌های شمالی کشور دستگیر شدند.

وی در خصوص نحوه فعالیت اعضای این باند عنوان کرد: با توجه به گستردگی دامنه کلاهبرداری‌ها در کشور مشخص شد، مجرمان با طراحی صفحات فیشینگ نظیر دریافت شارژ و خریدهای زیرقیمت در فضای مجازی یا با وعده‌های واهی دیگر اقدام به فریب طعمه‌های خود می‌کردند، این اقدام آنها سبب شد که طمعه‌های این باند سازمان‌یافته روی لینک‌هایی که آن‌ها را به صفحات جعلی هدایت می‌کرد،کلیک کرده، با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در آن صفحات اطلاعات محرمانه کارت بانکی آن‌ها در اختیار اعضای باند قرار می‌گرفت.

سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز خراسان رضوی بیان کرد: از سوی دیگر در تحقیقات قضایی مشخص شد، اعضای این باند بدون اینکه همدیگر را دیده باشند در فضای مجازی یک گروه تشکیل داده، با تقسیم مسؤولیت موجودی حساب قربانیان را خالی کرده و حتی با سوءاستفاده از اطلاعات آنها دست به پولشویی می‌زدند.

حقددی اضافه کرد: همچنین مشخص شد، اعضای باند با سوءاستفاده از اطلاعات 2 هزار و  100 کارت بانکی دست به این جرم و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد مختلف زده‌اند و رقمی بیش از ٤٦ میلیارد ریال از حساب‌ها برداشت کرده‌اند، این أعمال مجرمانه در بازه زمانی کمتر از سه ماه به وقوع پیوسته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها