شاخص کل بورس تهران امروز با رفت و برگشت‌های متوالی همراه شد و در نهایت با رشد نامحسوس ۱۰۴ واحدی، در سطح ۲۱۲ هزار و ۸۵۱ واحد آرام گرفت.

 روز کم‌نوسان بورس علی‌رغم نگاه بورس‌بازان به صورت‌های مالی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز با رفت و برگشت‌های متوالی همراه شد و در نهایت با رشد نامحسوس ۱۰۴ واحدی، در سطح ۲۱۲ هزار و ۸۵۱ واحد آرام گرفت. ترافیک این روزهای سامانه کدال که شاهد انتشار یک به یک گزارش‌های عملکرد ماهانه و همچنین صورت‌های مالی ۱۲ ماهه شرکت‌هاست، توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است. گزارش‌هایی که عمدتا خبر از افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی دارند و می‌تواند بار دیگر سبب افزایش جذابیت بازار سهام و جذب پول‌های جدید به این بازار شوند. شرایطی که سبب شده تا ریسک‌های سیاسی که طی روزهای اخیر، اصلاح قیمت سهام را به دنبال داشت، به مرور رنگ ببازند. با این حال همچنان در میان نمادهای بزرگ و کالامحور بازار رگه‌های از احتیاط دیده می‌شود. جایی که شاخص هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها با سبقت از شاخص کل رشد حدود ۰.۹ درصدی را ثبت کرد و معدنی – فلزی‌ها با افت شاخص صنعت خود به معامله روزانه پایان دادند.

امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پارس، شرکت ارتباطات سیار و همچنین پالایش نفت تبریز بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص کل بورس تهران را بر عهده داشتند. «همراه» در حالی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی روز گذشته (شنبه) به تابلوی معاملاتی بورس تهران بازگشت که با توجه به عدم کشف قیمت در این روز، در آغاز معاملات روز جاری بار دیگر بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد و با رشد حدود ۵.۵ درصدی همراه شد.   ارتباطات سیار در مجمع عمومی سالانه خود ۸۸ درصد از سود محقق شده یعنی ۳۱۲۵ ریال سود میان سهامداران خود تقسیم کرد.

پالایشی‌ها نیز امروز معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند. به طوری که تمامی نمادهای زیرمجموعه این گروه سبزپوش شدند. امروز، شرکت پالایش نفت تهران صورت‌های مالی خود را برای سال ۹۷ راهی سامانه کدال کرد. «شتران» که در سال ۹۶ موفق به تحقق ۵۵۶ ریال سود شده بود، در سال ۹۷ سود خود را با رشد حدود ۱۴۲ درصدی به ۱۳۴۵ ریال برساند. افزایش ۱۰۶ درصدی درآمدهای عملیاتی، افزایش ۱۱۴ درصدی سود ناخالص، افزایش ۱۵۱ درصدی سود عملیاتی «شتران» در دوره ۱۲ ماهه ۹۷ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از دیگر نکات مهم صورت مالی این شرکت پالایشی بود که به شکل‌گیری موجی از تقاضای جدید در سهام این نماد و دیگر هم‌گروهی‌ها بود تا پالایشی‌ها در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص قرار گیرند. در میان نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی اما روانکارها بیش از سایرین درخشیدند؛ به طوری که «شبهرن» با صف خرید طولانی همراه شد.

در عین حال امروز بورس کالا میزبان محصولات گروه فرآورده‌های نفتی بود. در این روز روانکاران و قیرسازان مهمترین عرضه‌های بورس کالا را تسکیل دادند. در معاملات امروز ۵۰۶ تن روغن پایه SN۵۰۰ نفت سپاهان با قیمت پایه ۶۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. این محصول تا سقف قیمتی ۷۰۰۰ تومان مورد رقابت خریداران قرار گرفت. با این حال عمده معامله در قیمت پایه انجام شد. بیشترین قیمت فروش این محصول در بورس کالا به مهرماه سال گذشته با قیمت کمتر از ۵۷۰۰ تومان بازمی‌گردد.

همچنین ۲۳۰ تن روغن پایه SN۱۵۰ نیز با قیمت پایه ۷۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو عرضه شد که به نظر می‌رسد با تقاضای ۱۱۵ تنی در قیمت پایه معامله شد.

پنج هزار تن وکیوم باتوم پالایش نفت شیراز نیز با قیمت پایه حدود ۲۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو عرضه شد که با رقابت اندکی در حوالی قیمت پایه معامله به ثبت رسید.   ۲۰ هزار تن وکیوم باتوم پالایش نفت تهران نیز با قیمت پایه حدود ۲۷۵۱ تومان به ازای هر کیلو عرضه شد که با تقاضای حدود ۱۷ هزار تنی در قیمت پایه معامله شد.

پالایش نفت تهران نیز در این روز ۱۸ هزار تن لوبکات سنگین به قیمت پایه ۴۴۰۵ تومان به ازای هر کیلو و ۴ هزار تن لوبکات سبک با قیمت ۴۵۲۰ تومان عرضه کرده و به صورت کامل در قمیت پایه معامله شد. ۸ هزار تن وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز با قیمت پایه حدود ۲۷۵۱ تومان به ازای هر کیلو با رقابت اندک در نزدیک قیمت پایه معامله شد. همچنین ۵۰۰ تن لوبکات سبک این پالایشگاه نیز با قیمت پایه ۴۴۳۲ تومان معامله شد.

در گروه محصولات صنعتی نیز ۸ هزار تن شمش فولادی ارفع تا سقف قیمتی ۴۱۶۰ تومان به ازای هر کیلو معامله شد. ۳ هزار تن کاتد ملی مس (فملی) نیز تا بیش از ۷۱ هزار تومان به ازای هر کیلو مورد رقابت قرار گرفت. ۳۰ هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان نیز برای تحویل در ۲۷ خرداد تا سقف ۴۲۶۰ تومان معامله شد.

در بورس تهران در حالی شاخص سهام رشد ۰.۰۵ درصدی را ثبت کرد که بیشترین افزایش قیمت از آن نماد معاملاتی شرکت‌های ایران دارو، کشت و صنعت پیاذر، سرمایه‌گذاری خوارزمی و داروسازی زاگرس فارمد پارس شد. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های گلوکوزان، ریخته‌گری تراکتورسازی، دشت مرغاب، قند لرستان و پتروشیمی فجر با بیشترین کاهش قیمت طی معاملات روز یکشنبه مواجه شدند.

طولانی‌ترین صف‌های خرید در این روز نیز در نمادهای معاملاتی شرکت‌های نفت پارس، سرمایه‌گذاری خوارزمی، پست بانک ایران و سیمان تهران تشکیل شد. در مقابل اما سنگین‌ترین صف‌های فروش به نماد معاملاتی شرکت‌های تامین ماسه ریخته‌گری، پتروشیمی فجر، ایران ترانسفو و سایپا رسید.

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل با رشد حدود ۲۱ واحدی (معادل ۰.۸ درصد) در میانه ۲۶۳۳ واحد ایستاد. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین و نفت ایرانول بیشترین اثر فزاینده بر آیفکس را به جا گذاشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها