مازندران- در حالی این روزها برنج ایرانی هر روز در حال قد کشیدن است و با افزایش شدید قیمت مواجه شده که به عقیده کارشناسان بازار،بالارفتن قیمت‌ها تا این حد هیچ توجیه منطقی ندارد.

جولان دلالان در بازار برنج/تخریب محصول شایعه است

قدس آنلاین-گروه استان ها-بررسی های میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهرنشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی این روزها مشخص نیست و هر فروشگاهی با توجه به میل خود و وجود تورم انتظاری و نوسانات دلار وهمچنین عرضه وتقاضا، قیمتی را برای آن در نظر می‌گیرد به‌طوری که برای خرید برنج ایرانی مثلاً با عنوان هاشمی با قیمتی تا۳۰ هزار تومان هم روبه‌رو می‌شوید و همه این فروشندگان برکیفی و خالص بودن محصول خود تأکید دارند.

فروشندگان این محصول استراتژیک در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مدعی هستند که واسطه‌هایی که برای آن ها کالا تأمین می‌کنند نه تنها به اندازه کافی برنج به آنان نمی‌فروشند، بلکه قیمت آن را بی‌رویه بالا برده‌اند و پاسخ مناسبی در این زمینه به فروشندگان نمی‌دهند.

قیمت ها منطقی نیست

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج کشور دراین خصوص معتقد است: برنج موجود در بازار مربوط به سال ۹۷ است و جهش یکباره قیمت این محصول نه تنها منطقی نیست، بلکه اجحاف به مصرف کنندگان است.

«جمیل علیزاده شایق»  درباره رسیدن قیمت برنج داخلی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان ادامه می دهد: قیمت برنج  در هفته های اخیر بدون هیچ علتی در شمال کشور افزایش یافته است، درحالی که هیچ اتفاقی برای بالا رفتن نرخ این محصول رخ نداده بود.

قیمت برنج  در هفته های اخیر بدون هیچ دلیل موجه ای در شمال کشور افزایش یافته و بسیاری از دلالان به انبار سازی این محصول دست زده اندوی با بیان اینکه برنج مورد نیاز کشور تأمین است، اظهار می دارد: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک در فصل برداشت (مرداد ماه) ۱۰ هزار تومان بود که در پیک خرید بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان در شمال کشور و ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان در تهران معامله می شد، اما در اوایل امسال قیمت آن در استان های شمالی کشور پایین آمد و به ۱۳.۵ تا ۱۴ هزار تومان هم رسید، اما به یکباره ۲۳ تا ۲۵ هزارتومان شد.

اما نایب رئیس شرکت تعاونی شالیکوبی داران شهرستان فریدونکنار در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه شالیکاران با توجه به افزایش روز به روز اجناس بخصوص برنج  سعی می کنند برنج خود را در انبارها نگهداری کرده و به بازار عرضه نکنند،اظهار داشت: از طرفی گران شدن شالی و افزایش تقاضا نیز علت دیگری در کم شدن عرضه برنج و گران شدن آن نسبت به سال گذشته است.

ناظری  با اشاره به اینکه برخی نیز دلیل این افزایش قیمت برنج را طمع بنکداران برای افزایش قیمت این محصول می‌دانند و برخی نقش دلالان را در بالارفتن قیمت برنج مطرح می‌کنند،اظهار داشت:به این ترتیب وقتی محصول ذخیره می شود و عرضه کمتری اتفاق می افتد،به نوعی این کمبود عرضه موجب می شود تقاضا افزایش یابد وگرانی برنج را در پی داشته باشد.

ورود پول های راکد به بازار برنج

وی با اشاره به اینکه ورود پول های راکد در دست دلالان به بازار برنج هم یکی از دلایل افزایش برنج ایرانی در روزهای اخیر است،افزود: برخی دلالان که هیچ شناختی از برنج ندارند با ورود به این بازار و انبار کردن آن و عدم عرضه موجب گرانی این محصول شده اند.

وی اظهار داشت: دلالان درفصل برداشت برنج خرید را آغاز می‌کنند و در هنگام کمبود برنج آن را با قیمت بالا در بازار توزیع می‌کنند که بیشترین سود بدون زحمت نصیب دلالان می‌شود.

نایب رئیس شرکت تعاونی شالیکوبی داران شهرستان فریدونکنار با اشاره به هزینه بالای تولید برنج برای کشاورزان بیان کرد: هزینه تولید برای کشاورزان بالاست و برای جبران هزینه‌ها مجبور هستند محصول خود را با قیمت بالاتری به‌ فروش برسانند.

سیل برتولید برنج تأثیری نداشته

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ادعای برخی مبنی بر از بین رفتن اراضی شالیکاری در پی وقوع سیل اخیر و گران شدن برنج ،سیل اخیر چه تأثیری در افزایش قیمت برنج داشته است، تصریح کرد: سیل اخیر اثری بر روی تولید برنج  نداشته است  و برخی به دنبال سودجویی از بازار برنج هستند  واین طور شایعه کرده اند که سیل محصول برنج را از بین برده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت برنج ایرانی در حال حاضر درب کارخانه بالای ۱۸هزار تومان است ،می گوید: با درنظر گرفتن سود فروشنده وهزینه جابه‌جایی، قیمت حدود  ۲۰ هزار تومان برای مصرف‌کننده در خرده‌فروشی منطقی است، اما دلالان قیمت را به بیش از ۲۷ هزار تومان می‌رسانند.

ناظری عنوان کرد:هم اکنون در مازندران و گیلان، اصلاً مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به گرانی برنج درب کارخانه ادامه داد: در حال حاضر قیمت برنج الک نشده(شلتوک) پای کارخانه  ۲۰تا ۲۱هزار تومان کشت اول است که باید از کشاورز خریداری شود وکشت دوم که مرغوب ترین نوع برنج است ۲۲تا۲۳هزار تومان است که پس از مراحل بوجاری و کیسه گیری و حمل به شهرستان ۲۵هزار تومان برای هر کیلو در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به هزینه‌های بالا در تولید برنج ایرانی گفت: با توجه به زحمات کشاورزان در تولید برنج و هزینه‌های ‌بالا، قیمت ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان برای برنج تازه، غیرمنطقی نیست، اما خرید برنج با قیمت های  فعلی برای اقشار کم‌درآمد بسیار مشکل است.

برچسب‌ها