عضو ارشد و یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت: خطرناکترین رویداد سال‌های اخیر علیه مسئله فلسطین، شدت گرفتن روند عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی به ویژه کشورهای ثروتمند با رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف است.

بسیاری از کشورهای اروپا «معاملۀ قرن» را نخواهند پذیرفت/ ادامه «راهپیمایی بازگشت» تا شکست محاصره غزه

«محمود الزهار» یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین با اشاره به سالگرد «روز نکبت» و شکل گیری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی که به تازگی سپری شد گفت: خطرناکترین رویدادی که در سال های اخیر و به ویژه سال جاری علیه مسئله فلسطین رخ داده، شدت گرفتن روند عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی به ویژه کشورهای ثروتمند با رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف سیاسی، دیدار مقامات، فرهنگی، ورزشی و ... است.

محمود الزهار افزود: این موضوع در طول سال‌های شکل گیری رژیم صهیونیستی از روز نکبت تا به امروز، عجیب بوده و با مسئله فلسطین سازگاری ندارد. از طرف دیگر فشارها بر حماس و مقاومت در نوار غزه افزایش یافته است که نتیجه آن قطع حقوق کارمندان، قطع برق، فقدان دارو برای بیماران، ممنوعیت سفر و... برای اهالی غزه بوده است. این ها اتفاقات بدی است که سال گذشته رخ داده است که البته نتایج مثبتی نیز داشته و موجب تقویت انقلاب‌های مردم در سودان، الجزایر و برخی دیگر از مناطق بوده است که برای بازگرداندن مسئله فلسطین به صدر دغدغه‌های جهان اسلام مفید است.

وی در ارتباط با اتکای مغرضان به موضوع فروش زمین های فلسطینی به اسرائیل از سوی فلسطینی‌ها جهت نادیده گرفتن مسئله فلسطین تاکید کرد: پیش از شکل گیری رژیم صهیونیستی یهودیانی بودند که در سرزمین فلسطین زندگی می کردند؛ این یهودیان کسانی بودند که زمین های خود را به صهیونیست ها فروختند و در توطئه آنها علیه ملت فلسطین شریک شدند. آنها زمین‌های خود را با این بهانه که شهروندان فلسطینی هستند، به صهیونیست ها فروختند و به شکل گیری پروژه صهیونیستی کمک کردند. امروز هیچ کس نمی‌تواند حتی یک فلسطینی را به فروش زمین خود متهم کند و این ادعا کذب محض است.

این رهبر فلسطینی در ارتباط با حق مردم این کشور در تعیین سرنوشت خود و تشکیل دولت فلسطینی مستقل تصریح کرد: مقصود ما از دولت، سرزمین، مردم و قدرت است. در شرایط کنونی جز اندک سرزمینی آن هم در نواز غزه تحت محاصره و کرانه باختری تحت اشغال، برای فلسطین وجود ندارد. بنابراین نمی‌توانیم دولت خود را در این سرزمین محدود برپا کنیم، از طرف دیگر بسیاری از مردم فلسطین در خارج از وطن آواره هستند که باید به وطن خویش بازگردند. ما انشالله با مقاومت و ادامه نبرد، اشغالگران صهیونیست را از سرزمین خود بیرون خواهیم راند و دولت فلسطین را در تمام سرزمین فلسطین برپا خواهیم کرد.

محمود الزهار در ادامه به جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه و شکست آن در جنگ پرداخت و گفت: رژیم صهیونیستی نتوانست در این جنگ اهداف خود را محقق کند چراکه با پاسخ دندان شکن و انبوهی از موشک‌های فلسطینی در عمق تل آویو مواجه شد و امنیت باصطلاح ملی اسرائیل در معرض خطر قرار گرفت. در نتیجه نبرد به نفع ما در حال انجام بود و صهیونیست ها مجبور به درخواست آتش بس شدند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سامانه "گنبد آهنین" رژیم صهیونیستی در دفع موشک‌های فلسطینی ناموفق بود توضیح داد: گنبد آهنین، صرف یک گنبد است و صهیونیست‌ها در مورد توان آن مبالغه می‌کنند و این سامانه توان دفع انبوهی از موشک را ندارد. در نتیجه گنبد آهنین فاقد کارایی بوده و در جنگ دغدغه ما نیست.

عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس در مورد حضور هزاران کودک و شهروند فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر و تناقض آن با قوانین بین الملل گفت: این یک مورد از نفاق بین المللی به ویژه ایالات متحده امریکاست و این کشور و جامعه بین الملل به آن از دید یک مسئله انسانی نگاه نمی‌کند و با آن برخورد سیاسی دارد.

الزهار طرح موضوع "معامله قرن" از سوی آمریکا برای حل نزاع فلسطین با اسرائیل و حمایت برخی کشورهای عربی از آن را بی اساس خواند و تاکید کرد: ما چند اصل را برای خودمان مد نظر داریم که در هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد؛ اول آنکه تمام آوارگان فلسطینی باید به سرزمین خود بازگردند، دوم اشغالگران از زمین های آنها خارج شوند. سوم آنکه سرزمین فلسطین سرزمینی مقدس است و غیر ممکن است که ما از عقاید خودمان در مورد این سرزمین عقب نشینی کنیم و این مقدسات را تحویل صهیونیست‌ها دهیم. از این رو هرگونه سخن از معامله قرن و تلاش برخی کشورهای عربی مانند عربستان و بحرین برای تحقق آن از طرف ما محکوم و مردود است. من اطمینان دارم که بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این طرح را نمی پذیرند.

رهبر حماس در پایان به راهپیمایی‌های بازگشت و اهداف اشاره کرد و گفت: هدف از راهپیمایی‌های بازگشت، شکست محاصره علیه نوار غزه است و تا تحقق این مهم قطعا ادامه پیدا خواهد کرد. هنگامی که لوازم طبیعی زندگی و امکانات مورد نیاز اهالی غزه فراهم شود، راهپیمایی بازگشت نیز متوقف خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها