سی‌ام اردیبهشت‌ماه مصادف با چهاردهم ماه مبارک رمضان، ضیافت دوستانه اصحاب فرهنگ و هنر در خانه شاعران همراه با مناجات‌خوانی و سخنرانی و موسیقی در نهمین ویژه‌برنامه شهر آرامش برگزار شد.

اندیشه و شعر سیدحسن حسینی، پیچیده و خلاقانه است

در شب نهم و پیش از اذان مغرب، فاطمه سالاروند دقایقی درباره «اندوه محمد(ص)» سخن گفت. او با ذکر نمونه‌هایی از آیات قرآن، به اهمیت تأمل در ابعاد گفت‌وگوهای خداوند با پیامبر اشاره کرد و گفت؛ بخشی از این گفت‌وگوها، به یادآوری دشواری‌های رسالتِ پیامبران پیشین اختصاص دارد. این داستان‌ها علاوه بر این که به نوعی بازگویی ماجراهای اقوام گذشته برای مخاطبان قرآن در همه دوره‌هاست، در دلگرمی دادن و قوت قلب بخشیدن به پیامبر و تأکید بر اهمیت پایمردی در ابلاغ پیام الهی -علیرغم انبوه رنج‌ها و مشقت‌ها- نقشی جدی و مؤثر دارد.

سالاروند آیاتی را ذکر کرد که خداوند در آنها به دلتنگی و اندوه رسول گرامی اشاره می‌کند. این اندوه بیش از این که به تکذیب ایشان توسط مردم یا مورد تمسخر واقع شدن و آزار و اذیت‌های بی‌شمار و... مربوط باشد، به جهت تحریض رسول گرامی بر هدایت مردم و دلسوزی ایشان برای سعادت بندگان است.

 سالاروند در پایان یادآور شد که نباید فراموش کنیم که قرآن، نماز، روزه و دین خود را به چه قیمتی به دست آورده‌ایم. بهای داشته‌های امروز ما، رنج‌های بی‌شمار پیامبر و بلاها و مصایبی است که بر سر او و خاندان و اهل بیت گرامی‌اش آمد.

در نهمین برنامه شهر آرامش، ساعد باقری داستان سگان خونخوار و ندیم شاه از لیلی و مجنون نظامی گنجوی را قرائت کرد و شرح داد. سهیل محمودی در بخش بعدی، اشعاری از سیدحسن حسینی قرائت کرد. او از حسینی به عنوان یکی از تواناترین شاعرانی که دارای روحی باشکوه و دانشی شگفت بود، یاد کرد.

محمودی همچنین اندیشه و شعر سیدحسن حسینی را پیچیده و دارای خلاقیت بسیار دانست. همچون شب گذشته، در پایان برنامه، رضا موسوی‌طبری بخش‌هایی از لطایف‌الطوایف اثر شیخ علی صفی و حکایت‌هایی از کلیات عبید زاکانی را قرائت کرد.

آخرین ویژه‌برنامه شهر آرامش، سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ساعت نوزده و سی دقیقه در خانه شاعران ایران به نشانی خیابان دکترشریعتی، خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، نبش کوچه نعمتی برگزار خواهد شد و شرکت در این برنامه برای علاقه‌مندان، آزاد و رایگان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها