رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: سیل نقدینگی که به سمت بازار خودرو سرازیر شده و نگاهی که مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای دارند، باعث شده قیمت‌ها افزایش غیر منتظره‌ای داشته باشد. با افزایش تولید خودرو قطعاً سیر کاهش قیمت‌ها نیز اتفاق می‌افتد و آن حباب قیمتی که به دلیل هجوم سرمایه‌های نقدی به سمت بازار خودرو ایجاد شده، شکسته خواهد شد.

قیمت‌ فعلی خودروها پایدار نیست/ بخش زیادی از خودروهای پیش فروش شده بزودی تحویل می‌شود

رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره وضعیت بازار خودرو و سیاست های در دستور کار وزارت صمت برای کاهش قیمت ها، اظهار داشت: در بحث سیاست‌گذاری بازار خودرو اقدامی که برای کم شدن حاشیه های بازار صورت گرفت، این بود که  قیمت‌گذاری خودرو با درصدی پایین تر از قیمت بازار صورت بگیرد. سیاست فروش فوری و فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار باعث افزایش تولید خودروسازان شده و همین موضوع در تعادل بازار خودرو موثر بود.

سبحانی فر همچنین افزود: طرح اخیری که برای ساماندهی بازار خودرو ارائه شده زمانی می تواند موفق باشد که تولید خودرو افزایش یابد. البته اخیراً تولید خودرو درصدی افزایش داشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دو عامل در کاهش قیمت خودرو مؤثر است، یکی اینکه تولید خودرو افزایش یابد که در حال حاضر نیز همین برنامه در دستور کار قرار دارد و بناست تولید خودرو بیش از این هم افزایش یابد. دوم اینکه مردم باید بدانند قیمت‌های فعلی خودرو پایدار نیست.  بر همین اساس، سیل سرمایه‌ای که به سمت بازار خودرو سرازیر شده و نگاهی که به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای است، باعث شده قیمت‌ها افزایش غیر منتظره‌ای داشته باشد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعی است با افزایش تولید قطعاً سیر کاهش قیمت‌ها نیز اتفاق می‌افتد و آن حباب قیمتی که به علت هجوم سرمایه‌های نقدی به سمت بازار خودرو ایجاد شده شکسته خواهد شد.

وی درخصوص انتقاداتی که از کمبود تولید خودرو در برابر میزان تقاضا مطرح می شود، گفت: بر اساس آماری که شرکت‌های خودروسازی ارائه می‌دهند، میزان تولید افزایش یافته است منتهی این مقدار تولید در مقابل سیل نقدینگی که به سمت بازار خودرو سرازیر شده همچنان عقب مانده و پایین‌تر است.

سبحانی فر بیان کرد: البته بر اساس اطلاعی که دارم به زودی بخش زیادی از خودروهای پیش فروش شده تحویل خواهند شد که اگر تحویل خودرو به موقع انجام شود قطعاً در کاهش قیمت ها و فروکش کردن التهاب بازار تاثیر فراوانی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها