«دیوید سوانسون» عضو ارشد جنبش جهانی ضدخشونت گفت:برای کاستن از التهابات و پایان دادن به تنش با ایران، نیروهای نظامی آمریکا باید بلافاصله منطقه را ترک کنند و واشنگتن باید همزمان با اینکه تحریم ها علیه ایران را لغو می‌کند؛ با ارائه یک پیشنهاد همکاری، روندی دیپلماتیک را آغاز کند.

فرهنگ و تمدن ایالات متحده آمیخته به دیوانگی و جنون است/ اطراف ترامپ را بدترین تئوریسین‌های جنگ‌طلب احاطه کرده‌اند

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، بقا و تداوم حیات ساختارهای استعماری فقط از راه جنگ و اشغال و تجاوز به کشورهای دیگر تضمین می‌شود؛  بی‌دلیل نیست که مخصوصاً بعد از جنگ دوم جهانی، هیچ رییس جمهور آمریکا نبوده که فرمان جنگ و کشتار و مداخله به بیرون از مرزهایش نداده باشد.

باراک اوباما که در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش از پایان جنگ سخن گفته و محبوبیت یافته بود، وقتی وارد کاخ سفید شد، بیش از هر رییس جمهور دیگر آمریکا به تشدید جنگ و جنایت متوسل شد و تنفر عمومی را متوجه خود کرد.

چرخ اقتصاد بنگاه‌های بزرگ سرمایه‌ مالی با جنگ و غارتگری در حرکت است و سودهای هنگفتی به جیب انگشت‌شمار ابرسرمایه‌دارانی که همه ثروت‌ها را به چنگ گرفته اند، واریز می‌شود.تا سیستم امپریالیستی پابرجاست، جنگ و کشتار و اشغال همزاد آن است و بشریت از این فجایع رهایی نخواهد یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز به سبک اسلاف خویش از آغاز رقابت های انتخاباتی از پایان دادن به جنگ در افغانستان و سوریه و عراق و بازگرداندن نیروهای نظامی آمریکا به کشورشان خبر می‌داد اما با حضور در کاخ سفید ورق برگشت و حضور نظامی آمریکا نه تنها کاهش نیافت بلکه ترامپ با انتصاب افراد تندرو و جنگ طلب همچون مایک پمپئو و جان بولتون در مراکز تصمیم ساز حساس همچون وزارت خارجه، نشان داد که او هم به سنت اسلاف خود پایبند است؛ روز گذشته(جمعه) دونالد ترامپ در محوطه کاخ سفید به خبرنگاران گفت آمریکا به‌زودی ۱۵۰۰ نیروی نظامی جدید به خاورمیانه اعزام خواهد کرد که مأموریت این نیروها حفاظت از سایر نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از اعزام این تعداد نیرو به منطقه خبر داده است که پیش از این آمریکایی‌ها در مورد احتمال اعزام هزاران نیرو به خاورمیانه سخن می‌گفتند تا به زعم خود در دل ایرانی‌ها هراس ایجاد کنند و این باور را در ذهن آنها تقویت کنند که در صورت همراه نشدن با خواسته‌های آمریکا امکان برخورد نظامی وجود خواهد داشت.

در رابطه با ماهیت استعماری و جنگ طلب ایالات متحده خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین گفت‌وگویی را با  «دیوید سوانسون»(David Swanson) نویسنده و فعال ضد جنگ آمریکایی و عضو ارشد جنبش جهانی ضدخشونت World BEYOND War و مؤلف کتابهایی همچون «زمانی که جنگ جهانی غیر قانونی است» ترتیب داده است که می‌خوانید.

قدس آنلاین: در پی افزایش تنش ها بین آمریکا و ایران و حضور ناو هواپیمابر ابراهام لینکلن و افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه بسیاری از تحلیلگران خبر از احتمال بروز درگیری نظامی بین دو کشور دادند، با این حال، اظهارنظرهای هر دو طرف نشان داد که در شرایط کنونی احتمال بروز درگیری نظامی بسیار بعید است؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

سوانسون: جنگ شروع نشده و در بازه زمانی فعلی وقوع جنگ بعید به نظر می‌رسد ولی خطر احتمالی فقط این نیست که ایالات متحده با دستوری از جانب دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور تجاوز نظامی را علیه ایران آغاز کند؛ خطر درگیری زمانی بالا می‌رود که برخی اقدامات از سوی تندروهای آمریکایی و برخی سوءتفاهم‌ها و یا در پی فریب خوردن برخی عناصر نظامی در ارتش آمریکا بر اثر اقدامات تحریک آمیز توسط اسرائیل، عربستان سعودی - اشاره به حمله به نفتکش ها در سواحل امارات و حمله راکتی به منطقه سبز عراق_ به این ماجرا منتج شود.

در حال حاضر طبق گفته شما و همانطور که از صحبت‌هایی مقامات دو طرف برمی آید آرامش در منطقه حکم فرما شده است اما خطر بروز درگیری نظامی به دلیل تحریک دو طرف و در نتیجه آن تلافی طرف مقابل منطقه وارد بحران بزرگی شود؛ در حال حاضر برای کاستن از تنش ها و پایان دادن به این مسئله نیروهای نظامی آمریکا باید بلافاصله منطقه را ترک کنند و واشنگتن باید همزمان با اینکه تحریم‌ها علیه ایران را لغو می کند، با ارائه یک پیشنهاد همکاری، روندی دیپلماتیک را برای پایان دادن به تنش ها آغاز کند ؛ تلاشی که همه طرفهای درگیر را از خطر جنگ و رویارویی نظامی دور می‌کند و استفاده از انرژی پاک را برای همگان به ارمغان آورد.

قدس آنلاین: رویکرد واشنگتن در قبال تهران همواره استفاده از سیاست تهدید بوده و پس از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، این سیاست در قبال کشورهایی که آمریکا نسبت به آنها رویکرد خصمانه داشته تبدیل به سیاست تهدید و در ادامه ترغیب به مذاکره شده است، به نظر شما کاخ سفید تا چه زمانی از سیاست چماق و هویج  دنبال در برابر مخالفانش بهره خواهد برد؟

سوانسون: اینکه سیاست‌ها و رویکردهای کشوری را که با ایجاد پایگاه‌های بسیار در سراسر جهان همواره به صورت روتین کشورهای دیگر را تهدید به جنگ می‌کند، درک کنید؛ کار بسیار سختی است.در این زمینه فقط می‌توان به منفعت طلبی و خوی استعمارگری آمریکا اشاره کرد اما لازم است اینجا مثالی بزنم. اگر ایران کشوری بود که طی چند دهه گذشته دروغ می‌گفت و چندین دهه گذشته را صرف تهدید آمریکا می‌کرد و تا به حال چند بار حملات را علیه این کشور انجام می‌داد و با ساختن پایگاه‌های نظامی در کانادا و مکزیک مردم این کشوررا تهدید می‌کرد و تحریم‌هایی را علیه آمریکا وضع می‌کرد و رنج و سختی را به مردم این کشور تحمیل می‌کرد و سپس یکی از مقام‌های رسمی این کشور ادعایی دروغین را مبنی براینکه ایالات متحده چند موشک را روی قایق‌های ماهیگیری که در خلیج چساپیک مستقرند، سوار کرده است آیا شما باور می‌کردید؟

شما باور می‌کنید که ایالات متحده یک دولت مزدور و خطرناک است؟ تهدید ایران و اضمحلال و نابودی ایالات متحده قریب‌الوقوع است؟ شهرهای ایالات متحده واقعا در معرض بمب‌ها و موشک‌های ایرانی هستند یا نه؟ واقعاً همه اینها به نوع موشکهایی بستگی دارد که روی اپن به اصطلاح قایق های ماهیگیری سوار شده‌اند؟ تحریم های ایران به وضوح به اندازه کافی شدید نبودند؟ یا همه موارد فوق؟

البته که نه؛ شما دیوانه نیستید، مردم ایالات متحده و مردم ایران هم دیوانه نیستند. اما این فرهنگ و تمدن ایالات متحده است که دیوانه وار و جنون آمیز است؛ من بعید می‌بینم که ترامپ سیاست خارجی مشخصی داشته باشد و اصلاً هدف و چشم‌اندازی برای به اصطلاح تهدید و مذاکره در رویکردش در تقابل با کشورهایی همچون ونزوئلا، کره شمالی و ایران دنبال کند. البته شاید خود ترامپ بداند که قصدش از در پیش گرفتن این سیاست های متناقض چیست!

قدس آنلاین: به نظر می رسد که ترامپ تلاش می کند تا اقدامی در زمینه سیاست خارجی و حوزه بین المللی انجام دهد و در صورت موفقیت احتمالی آن را به نام خود سند بزند؛ در این راه اما از او رفتارهای متناقضی سر می‌زند؛ در قدم نخست  تیلورسن وزیر امور خارجه کنار گذاشته شد و سپس مایک پمپئو، به این سمت منصوب شد. این رفتار متناقض ترامپ و حضور تندروهایی نظیر پمپئو و بولتون در کاخ سفید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سوانسون: در ایالات متحده، مخالفت با جنگ‌ها مسئله‌ای عجیب و غریب و صد البته خطرناک است؛ بنابراین، اغلب، زمانی که یک سیاستمدار که روی کار می آید که مدعی مخالفت با جنگ است، حال چه زن یا مرد در شرایطی قرار می گیرد که چه بخواهد و چه نه باید از جنگ‌های دیگری هم حمایت می‌کند و از هزینه ها و ایجاد پایگاه های نظامی و ادامه تهدیدات حمایت کند. به این معنا که او مخالفتش را را با جنگ به صورت خاص  نشان می‌دهد و نه به طور کلی با جنگ. به عنوان مثال اوباما هرگز مخالفت را با حضور نظامی آمریکا در عراق بدون تقدیر از جنگ در افغانستان ابراز نکرده است. از سویی ترامپ ادعا می‌کند  که با ایجاد جنگ‌های جدید مخالف است و در عین حال او هر روز به آتش جنگ‌های موجود می‌دمد و اطرافش را بدترین تئوریسین‌های جنگ‌طلب احاطه کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها