گزارش میزان رشد تورم در اردیبهشت ماه که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد علی رغم جهش نرخ تورم به ۵۱.۲ درصد نشان از کاهش سرعت رشد این شاخص در ماه های آتی دارد.

امید به کاهش تورم در ماه‌های آینده

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، چندی پیش مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از میزان رشد تورم در اردیبهشت ماه پرده برداشت؛ گزارشی که هر چند در نگاه اول رقمی قابل توجه ۵۱.۲ درصدی را نشان می‌داد اما نگاهی در خود نهفته داشت که نوید دهنده کاهش تورم در ماه‌های آتی است.

همانطور که اشاره شد بر اساس اطلاعات مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه کشور در اردیبهشت ماه امسال به رقم ۵۲.۱ درصد رسیده است. بر اساس این آمار بهای شاخص کل بهای مصرف‌کننده در دومین ماه سال جاری بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ به میزان ۱۷۳.۵ رسید. آماری که نشان می دهد نرخ تورم ماهانه در این ماه به ۱.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که فروردین ماه نرخ تورم ماهانه معادل ۴ درصد بوده است. از این رو تورم ماهانه به کمترین میزان خود طی ۱۲ ماه اخیر رسیده است.

تورم نقطه به نقطه (تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در یک ماه نسبت به ماه مدت مشابه سال قبل) نیز در اردیبهشت ماه روند صعودی آهسته تری را در پیش گرفت و از ۵۱.۴ درصد فروردین ماه با رشد ۰.۷ درصد به ۵۲.۱ درصد رسید. این متغیر در ماه گذشته رشدی به میزان ۳.۹ درصد را تجربه کرده بود. به این ترتیب به رغم افزایش نرخ تورم در اردیبهشت ماه، آمارها حکایت از کاهش سرعت رشد تورم دارد.

یکی دیگر از آمارهای مرکز آمار اما نرخ تورم متوسط یا ۱۲ ماهه است. این متغیر برای کل کشور از ۳۰.۶ درصد فروردین ماه به ۳۴.۲ درصد در اردیبهشت ماه افزایش یافته است. این متغیر نشان دهنده تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

در این میان اما نگاهی به تقسیم بندی شاخص بهای مصرف کننده در میان گروه‌های مختلف کالاهای مصرفی خالی از لطف نیست. بر اساس گزارش تهیه شده از سوی مرکز آمار ۱۲ گروه اصلی در محاسبه تورم نقش ایفا می‌کنند؛ گروه‌هایی که هرکدام بسته به میزان اهمیت از وزن خاصی در تورم برخوردارند، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اما رشد ۲۵.۴ درصدی را تجربه کرده است. گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با دارا بودن وزن ۳۵.۵ مرتبه ای، بیشترین نقش در محاسبه تورم را در اختیار دارد. بر اساس آمار اعلامی، این گروه در اردیبهشت ماه با رشد ماهانه یک درصدی به ۱۴۰.۲ رسیده است. مسکن نیز به تنهایی در اردیبهشت ماه رشد ماهانه ۰.۶ درصدی را ثبت کرده است. البته بررسی‌ها نشان از رشد حدود دو برابری قیمت‌ مسکن در یکسال اخیر دارد.

خوراکی ها و آشامیدنی ها از دیگر گروه های اصلی تشکیل دهنده نرخ تورم هستند. بر اساس گزارش اردیبهشت ماه مرکز آمار، گروه مذکور در ماه جاری با کاهش ۰.۸ درصدی در مقیاس ماهانه، به ۲۱۶.۷ رسیده است. این گروه در فروردین ماه با رشد ۹ درصدی مواجه شده بود. نگاهی به زیرمجموعه های این گروه اما نشان از افت ماهانه نرخ یک درصدی نرخ خوراکی ها در مقابل رشد ماهانه ۷.۴ درصدی بهای نان و غلات، افزایش ۱۴.۵ درصدی قیمت شکر، مربا و شکلات و شیرینی در مقیاس ماهانه، افزایش قیمت ۳.۴ روغن و ۴.۲ درصدی چای و قهوه در اردیبهشت ماه دارد. البته همچنان در بازه یکساله نرخ تورم نقطه به نقطه این گروه ۸۲ درصد بوده و نشان می‌دهد که قیمت اکثر کالاهای خوراکی نسبت به سال قبل دو برابر شده است. برخی از این کالاها مانند میوه و سبزیجات، گوشت مرغ و گوشت قرمز حتی بیش از دو برابر رشد داشته و برخی گروه‌ها مانند لبنیات و روغن حدود ۵۰ درصد افزایش را ثبت کرده است. در مجموع نیز دو گروه مسکن و خوراکی ها مانع از رشد بیشتر نرخ تورم در ماه مورد بررسی شده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها