خرم آباد-لرستانی‌ها با احداث ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی و تولید سالانه بیش از ۲۲ هزار تن ماهی سعی داشتند این میزان تولید را امسال به رقم افزون بر ۳۲ هزار تن رسانده و گوی سبقت را از سایر استان‌ها بربایند اما سیل فروردین‌ماه امسال تمامی این رؤیا را با خود برد.

۱۴هزار بیکار ارمغان سیل برای صنعت آبزی‌پروری لرستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان لرستان تا سال گذشته با تولید سالانه بیش از ۲۲ هزار تن ماهی رتبه نخست را در بین استان‌های غیر ساحلی به خود اختصاص داده بود .

متأسفانه سیل فروردین بسیاری از زیرساخت‌های پرورش ماهی در این استان را از جای کند و با خود برد و افزون بر ۷ هزار تن ماهی را تلف کرد.

آمار اعلام‌شده نشان می‌دهد، در جریان سیلاب از تعداد ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهیان سردابی تعداد ۴۱۲ مزرعه پرورش ماهی خسارت دیدند.

مزارع پرورش ماهی که تا پیش از فروردین‌ماه سال گذشته برای افزون بر  ۱۴ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش آبزی‌پروری اشتغال ایجاد کرده بود در حال حاضر این تعداد از افراد شاغل را سرگردان اداره کار برای دریافت حق بیکاری و یا روانه دفاتر قضایی برای شکایت از مالکان مزارع کرده است.

سیل بیکاری

سیل در لرستان برای بسیاری حکم بیکاری و آوارگی را دارد.بسیاری از کارگران شاغل در بخش آبزی‌پروری که حالا بیکار شدند به خبرنگار ما می‌گویند: سال‌ها به همراه زن و بچه بر سر استخر جان کندیم اما سیل تمامی آرزوی های مارا بر باد داد.

رستم بیرانوند می‌گوید: صاحبان مزارع از پرداخت حقوق و یا حتی مساعده‌ای برای کمک و گذران زندگی ما دریغ می‌کنند و متأسفانه به دلیل قراردادی با کارفرما نداشتیم و بیمه‌ای برای من و خانواده‌ام رد نشده حال دستمان از زمین و آسمان کوتاه است.

اما در این میان کارفرمایان نیز دلایل خود رادارند که به نظر موجه می‌رسد.

آن‌ها می‌گویند: دولت هنوز خسارتی به ما پرداخت نکرده است و هنوز باوجود گذشت دو ماه اما هنوز رفت‌وآمد مدیران و کارشناسان برای بازدید از مزارع تمام نشده اما دریغ از اینکه سرعتی درروند پرداخت خسارت‌ها اعمال شود.

محمودوند صاحب یکی از همین استخرهای پرورش ماهی اذعان می‌کند: بابت احداث استخر و بدهی که بابت تسهیلات از بانک دریافت کردم افزون بر یک میلیارد تومان بدهی دارم و حالا سیل بدهی سنگین‌تری بر دوش ما نهاده که دیگر قابل جبران نیست و لذا فقط دولت می‌تواند با کمک و یا همراهی ویژه ما را از این بدبختی نجات دهد.

بحران آبزی‌پروری

خسارت وارده به مزارع پرورش ماهی تا آنجاست که مدیر کل شیلات لرستان از آن به‌عنوان یک بحران در صنعت آبزی‌پروری یاد می‌کند.

لرستان با تولید سالانه ۲۲ هزار تن ماهی و کسب رتبه نخست در کشور امسال درصدد افزایش تولید به رقم ۳۲ هزار تن ماهی بود که سیل فروردین‌ماه این رؤیا را نقش بر آب کرد«کیارش بیرانوند» ابراز می‌کند: طغیان رودخانه‌ها و خسارت وارده به استخرهای پرورش ماهی متأسفانه موجب شد تا تعداد ۱۴ هزار نفر که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش آبزی‌پروری لرستان فعالیت داشتند از کار بیکار شوند.

وی بابیان اینکه بیشترین استخرهای پرورش ماهی در حاشیه رودخانه‌ها قرار دارد اظهار می‌کند: متأسفانه همین موضوع موجب شد تا این استخرها بیشترین آسیب را به دلیل طغیان رودخانه‌ها متحمل شوند.

وی با اشاره به خسارت وارده به بخش شیلات لرستان به میزان  ۱۸۹ میلیارد تومان ادامه می‌دهد: البته بخشی از مزارع پرورش ماهی لرستان تحت پوشش بیمه بودند که این مزارع مشکلی بابت دریافت غرامت و خسارت ندارند.

وی یادآور می‌شود: بیشترین دغدغه شیلات و مسئولان مربوط به استخرهایی است که تحت پوشش بیمه نیستند و لذا کارگرانشان نیز با مشکلات بیشتری روبرو هستند.

وی با اشاره به این موضوع که رایزنی برای حل مشکلات و پرداخت خسارت به واحدهای تولیدی فاقد بیمه ادامه دارد بیان می‌کند: این در حالی است که هنوز اعتباری برای کمک به بخش‌های آسیب‌دیده ناشی از سیل جذب نشده است.

رؤیایی که سیل برد

وی با اشاره به اینکه در هر هکتار از مزارع پرورش ماهی در لرستان ۲۵۰ تن ماهی تولید می‌شود، می‌افزاید : تا قبل از بروز سیلاب انتظار داشتیم به تولید بالای ۳۲ هزار تن برسیم ولی سیل معادلاتمان را به هم زد و در حال حاضر پیش‌بینی ما تنها تولید ۲۵ هزار تن است .

وی اما تأکید می‌کند، لرستان با توجه به منابع آبی که در اختیار دارد و بارش‌های خوبی که امسال داشته می‌تواند در درازمدت به  تولید ۵۰ هزار تن انواع آبزیان در سال برسد .

مصوبه دولت

بیرانوند هم‌چنین در خصوص نحوه پرداخت غرامت و مصوبه دولت در این رابطه توضیح می‌دهد: مصوبه دولت برای پرداخت غرامت به مزارع استان‌های سیل‌زده شمالی در لرستان نباید اجرا نشود زیرا که در صورت محاسبه به هکتار تولیدکنندگان لرستانی به دلیل فعالیت در حوزه ماهیان سردابی زیان سنگینی متحمل می‌شوند.

مدیرکل شیلات لرستان ادامه می‌دهد: حمایت از مزارع پرورش ماهی در استان باید بر اساس تناژ تولید باشد.

برچسب‌ها