حجت الاسلام امیر علی حسنلو گفت: علاوه بر قرآن کریم، درکتب مقدس پیامبران گذشته نیز به کمالات و خصوصیات علی(ع) نیز اشاره شده است که این را می‌توان از کلمات خود آن حضرت فهمید. با وجود این که دو کتاب تورات و انجیل کنونی از دستبرد تحریف کنندگان در امان نمانده ولی باز هم اشاراتی به نام و برخی ویژگی‌های علی(ع) دارند.

در کدام آیات قرآن به حضرت علی (ع) اشاره شده است؟

حجت الاسلام و المسلمین امیر علی حسنلو استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: امیرالمؤمنین علی(ع)  پسر چهارم ابو طالب، در مکه مکرمه و در خانه توحید و یکتا پرستی، از مادری گرامی و با شخصیت به نام فاطمه بنت اسد در روز جمعه سیزدهم رجب در کعبه متولد شد. دوران طفولیت را در دامن پر مهر مادر و پدر و تحت تربیت آن بزرگواران سپری کرد و به جهت قحطی که در سرزمین حجاز پدیدار شد، که گویا خواست الهی بود، نبی مکرم اسلام، سرپرستی ایشان را از شش سالگی به عهده گرفت و لذا با زندگی کردن با پیامبر اسلام در مکتب کمال و فضیلت آن حضرت رشد و تربیت یافت و نخستین کسی بود که به آیین پیامبر اسلام(ص) ایمان آورد و نخستین نماز جماعت را همراه آن حضرت اقامه کرد.

وی در این باره افزود: با این که نام علی( ع) در قرآن به صراحت نیامده ولی بنا به تصریح روایات و تفسیر مفسرین آیات متعددی در سوره‌های مختلف قرآن کریم در شأن و منزلت علی(ع) نازل شده که هر کدام بیانگر یکی از خصوصیات اخلاقی، دینی و انسانی آن حضرت اند. علاوه بر قرآن کریم، درکتب مقدس پیامبران گذشته نیز به کمالات و خصوصیات علی(ع) نیز اشاره شده است که این را می‌توان از کلمات خود آن حضرت فهمید. با وجود این که دو کتاب تورات و انجیل کنونی از دستبرد تحریف کنندگان در امان نمانده ولی باز هم اشاراتی به نام و برخی ویژگی‌های علی(ع) دارند.

این کارشناس دینی بیان داشت: طبرسی نیز می‌گوید: در دوره خلیفه اول راهبی مسیحی به مدینه آمد و وارد مسجد شد. سئوالاتی از خلیفه اول و همراهانش کرد ک هیچ کس نتوانستند جواب دهند در این زمان علی (ع) السلام ـ وارد مسجد شد و سلمان آن راهب را به سوی آن حضرت راهنمائی کرد. راهب از آن حضرت پرسید: ای جوان اسمت چیست؟ حضرت فرمود: اسم من نزد قوم یهود الیا، نزد مسیحیان ایلیا، نزد پدرم علی و نزد مادرم حیدر می باشد راهب نیز گفت همانا اسم تو را در تورات و انجیل به آن چه گفتی یافته‌ام.

حجت الاسلام حسنلو با اشاره به ویژگی های عنوان شده امام علی (ع)در قرآن گفت: در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که هر کدام بیان گر برخی از ویژگی های اخلاقی و سیمای آن حضرت می باشند، که در اینها به برخی از آن ها به طور خلاصه اشاره می شود. جوان مردی و دستگیری از ناتوانان حتی در حال نماز که بنا به فرموده قرآن کریم آیه «ولایت» « إِنَّمَا وَلِیُّکمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ رَاکعُون براین خصوصیت حضرت دلالت دارد. ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و آن مؤمنانی هستند که نماز به پاداشته و به فقیران در حال رکوع زکات می دهند».

کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: از جان گذشتگی برای اعتلای اسلام و حفظ جان نبی مکرم اسلام به گونه‌ای است که طبق فرموده قرآن کریم: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادر مورد علی ـ علیه السلام ـ نازل شده که شب هجرت، خود را فدائی رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کرد و برای فریب دشمنان در رختخواب آن حضرت خوابید، «بعضی از مردانند که از جان خود در راه رضای خدا درگذرند و خدا دوستدار چنین بندگان است».

وی بیان داشت:  قرآن کریم علی (ع) را کسی معرفی می کند که علم الکتاب در نزد وی است. آن جا که می‌فرماید: «قُلْ کفَی بِاللّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکتَابِ» ای پیامبر ما، به دشمنان بگو خدا گواه میان من و شما و آن کسیکه علم کتاب نزد اوست» در بحث و مناظره‌ای که بین قیس بن سعد بن عباده و معاویه صورت گرفت قیس شروع به شمارش فضایل علمی و اخلاقی علی (ع) کرد و گفت: علی صدیق، و عالم این امت است آن کسی که خداوند درباره او این آیه را فرستاده است.

 حجت الاسلام حسنلو کارشناس دینی اظهار داشت: طبق آیه مباهله قرآن کریم علی (ع) را جان پیامبر (ص) معرفی می‌کند. آن جا که می‌گوید: پس به مسیحیان بگو شما با پسران و زنان و جان های خود و با هم با پسران و زنان و جان های خود برای مباهله درموعد مقرر جمع شویم و در حقانیت خود از خدا برای دیگری نفرین طلب کنیم.

طبق گفته مفسرین منظور از «انفسنا» در آیه فوق علی است.

 وی تصریح نمود: طبق آیه چهار سوره تحریم خداوند علی (ع)ـ را صالح المؤمنین معرفی می کند: و مومنان شایسته و صالح و فرشتگان از آن پس یاور او خواهند بود». علامه حلی حدود 85 آیه از قرآن را بیان می کند که طبق نظر اهل سنت بر ویژگی های حضرت علی ـ علیه السلام ـ دلالت دارند. بنابراین در کتب انبیای گذشته به نام و جانشینی و خلقت آن حضرت قبل از خلقت آدم با وجود این که این کتب تحریف شده است، اشاره شده و خود علی( ع) بر این مطلب صحه گذاشته‌اند و هم چنین در قرآن کریم با این که صراحتاً نامی از حضرت علی برده نشده، ولی آیات متعددی درباره سیما و خصوصیات اخلاقی آن حضرت وارد شده است.

استاد حوزه درباره جریان لیله المبیت درمنابع اهل سنت گفت:با وجود سانسور ها وجعلهایی که در دوره حاکمیت معاویه بر ضد امیر مؤمنان(ع) انجام گرفت وجعلیاتی در احادیث با حمایت مالی معاویه پدید آمد که فضایل آن حضرت را مخدوش وبی اعتبار جلوه نمایند ؛ درعین حال مطالبی از منابع اهل سنت با وجود همه جریان سازی‌ها گزارش شده است که ذیلا به آنها اشاره می گردد

مورد اول که حاکم حسکانی از علمای منصف اهل سنت گزارش نموده است « رواه غیر الحمانی عن قیس، عن حکیم عن علی بن حسین فی قوله: « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ‏» این آیه وقتی نازل شد که پیامبر (ص) می‌خواست حرکت کند به سوی غار جهت هجرت  وعلی را درجای خود  گذاشت تا مشرکان بستر استراحت او  را خالی ندیده وتعقیب نکنند ؛

 وی افزود: مورد دوم  را قرطبی که او هم از علمای اهل سنت است گزارش نموده است : وَ- مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ‏ درباره علی نازل شد وقتی که اورا دربستر خود گذاشت وبه سوی غار حرکت نمود ، مورد سوم  را میبدی گزارش نموده است : گفته‏‌اند، که این آیت در شأن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) آمد آن گه که مصطفی هجرت کرد، و علی را بر جای خواب خود خوابانید، مورد سوم  گفته‌اند، که این آیت در شأن امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (ع) آمد آن گه که مصطفی هجرت کرد، و علی را بر جای خواب خود خوابانید.، دراین موقع خداوند به جبرئیل ومیکائیل فرمود شمارا باهم برادر نمودم کدامیک به جای دیگری مرگ را انتخاب می کنید وکدامیک زندگی را هردو گفتند زندگی، خدا فرمود هیچ یک از شما نمی‌توانید چون علی(ع) باشید که زندگی را برای محمد(ص) انتخاب وخود را فدای او کرد وبر بستر او خوابید ، بروید بر زمین از او نگهبانی بدهید آن دو نازل شدند بر زمین وگفتند آفرین بر تو ای علی که خداوند به ایثار تو به فرشتگانش مباهات می کند درمنابع تاریخی وحدیثی نیز این فضیلت گزارش شده است

/انتهای پیام

 

برچسب‌ها