۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 658027

توصیه رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان ترویج سنت افطاری ساده دادن و توزیع این نوع افطاری در مساجد و خیابان های شهر است، سفره ای که با همدلی مردم چیده و به وسعت یک شهر برای روزه داران پهن می شود.

افطاری ساده، فرصتی برای همدلی یک شهر

به گزارش قدس آنلاین، سفره ای که با همدلی و در نهایت سادگی چیده می شود و بالا یا پایین شهر نمی شناسد و همه با هر بضاعت مالی پای آن می نشینند و ساده زیستی و سخاوت را تمرین می کنند.

خراسان رضوی دیار علی ابن موسی الرضا (ع) است، امامی که رافت و مهربانی اش زبانزد خاص و عام و همواره مورد انتظار زائران بوده لذا شایسته این است که مردم شهرش نیز چون خود او دستانی گشوده و رویی گشاده داشته و در ماه ضیافت الهی، یاری دهنده فقرا و گرسنگان باشند.

توزیع افطاری ساده چند سالی است که در خراسان رضوی به فرهنگی رایج تبدیل شده و نیک اندیشان در پهن کردن سفره های افطاری به شیوه ساده در مساجد و حسینیه های گوشه و کنار شهر یا در خیابانها اهتمام دارند و گاه از هم سبقت می گیرند به گونه ای که می توان ادعا کرد در ماه رمضان هیچ روزه داری در دیار امام رضا (ع) گرسنه نمی ماند و  در حرم مطهر امام رضا (ع)، مساجد، حسینیه ها، بقاع امامزدگان و خانه های خیرین به روی همه گشوده است و همگان در ضیافت الهی که با سادگی و سخاوت آراسته شده شرکت می کنند.

فرهنگ سازی برای ترویج افطاری ساده دادن

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در خصوص ترویج فرهنگ افطاری ساده در این استان گفت: یکی از سنت های قدیمی مردم این سرزمین دادن افطاری ساده بود که با فرهنگ سازی انجام گرفته هم اینک برپایی این سنت در استان فراگیر شده است.

سید حمید موسوی افزود: نه تنها در مشهد مقدس بلکه در بیشتر شهرستان های خراسان رضوی نسبت به دادن افطاری ساده در مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و خانه ها اهتمام دارند و اهالی مساجد و خیرین به صورت خودجوش افطاری های ساده را بین روزه داران در مناطق مختلف توزیع می کنند.

وی اضافه کرد: برپایی افطاری ساده از جمله توصیه های موکد رهبر معظم انقلاب نیز هست که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است و در ایام ماه رمضان هیچ روزه داری گرسنه نمی ماند و همه از سفره های افطاری که با همدلی چیده شده بهره مند می شوند.

افطاری ساده به سبک مساجد

معاون فرهنگی – اجتماعی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این خصوص گفت: همزمان با رمضان امسال ۴۸۴ روحانی مستقر در مساجد و هزار و ۴۰۲ روحانی اعزامی به مناطق مختلف استان با همکاری هیات امنای مساجد و مردم خیر محلات در حسینیه ها و مساجد افطاری ساده داده اند.

حجت الاسلام محمد نمازی افزود: روحانیون مستقر در همه مساجد تحت مسئولیت خود و روحانیون اعزامی در ۷۰ درصد مساجدی که در آنها حضور یافتند با مشارکت اهالی مسجد و خیرین هر شب در موقع افطار یا سحر از روزه داران در سفره های ساده همدلی پذیرایی می کنند.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: این نوع افطاری از اقلام ساده ای مانند شیر و خرما و سبزی و پنیر گرفته تا یک غذای کامل اما ساده مانند سوپ یا پلو و انواع خورش را شامل می شود.

نمازی افزود: توزیع افطاری ساده در شبهای ماه رمضان به بیشترین میزان خود می رسد و حتی خیرین سحری روزه داران را نیز آماده ساخته و پس از اتمام آیین شب احیاء آنها را پیشکش مردم می کنند.

وی اضافه کرد: در نخستین شب از شبهای قدر در یکی از مساجد مشهد علاوه بر پهن کردن سفره افطاری پس از اتمام مراسم شب احیاء بسته های سحری ساده نیز بین ۷۰۰ نفر از شرکت کنندگان توزیع شد.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال اقدام شایسته ای که برخی نیک اندیشان و خیرین در برخی مساجد استان انجام دادند این بود که هزینه برگزاری مراسم افطاری در مساجد را به سیلزدگان اختصاص دادند و به دادن افطاری بسیار ساده اکتفا کردند.

نمازی افزود: برخی اهالی مساجد خراسان رضوی نیز لوازم مورد نیاز سیل زدگان را در مساجد اطلاع رسانی کردند و خیرین به جای پرداخت هزینه افطاری، این هزینه را به خرید لوازم مورد نیاز سیل زدگان اختصاص دادند و همان افطاری ساده را در مسجد توزیع کردند.

وی ادامه داد: رمضان امسال برخی از اهالی مساجد مناطق برخوردار تامین پنیر و سبزی یا خرما و شیر و یا سوپ سفره افطاری ۳۰ مسجد مستقر در حاشیه شهر مشهد را تقبل کردند.

او اضافه کرد: خوشبختانه امسال سفره افطاری مفصل یا ریخت و پاش های اضافی در بین مساجد استان گزارش نشده است و تقریبا در همه شش هزار مسجد استان سفره افطاری در کمال سادگی پهن شد و روزه داران از خوان پرنعمت ضیافت الهی بهره مند شدند.

افطاری ساده در سفره موقوفات

معاون فرهنگی – اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان سنت دادن افطاری ساده هر شب در ۶۴ بقعه متبرکه امامزادگان استان برپا می شود.

حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: در تعدادی از بقاع متبرکه خراسان رضوی نیز در مناسبت هایی مانند شبهای قدر یا سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) و شبهای جمعه سفره های افطاری ساده یا سفره سحری پهن می شود.

وی اضافه کرد: در مجموع از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون سفره های افطاری ساده در بقاع متبرکه خراسان رضوی پذیرای ۱۲۲ هزار نفر و سفره های سحری پذیرای ۹۰۰ نفر بوده است.

معاون فرهنگی – اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: اقلام پذیرایی در سفره های افطاری بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی در حد نان و پنیر و سبزی، چای و سوپ است.

ایزدی افزود: ۱۷۰ موقوفه از موقوفات استان خراسان رضوی نیز به ماه رمضان و برپایی سفره افطاری اختصاص دارد که در کنار آن ۳۰ موقوفه دیگر استان فقط مربوط به برگزاری مراسم شب قدر است که دادن افطاری بخشی از آن است.

ایزدی افزود: از محل موقوفات مربوط به ماه رمضان بسته های خشک مواد غذایی برای تدارک غذای افطاری یا سحر نیز جهت توزیع بین نیازمندان در رمضان امسال تهیه شد که تاکنون دو هزار و ۷۵۰ بسته خشک مواد غذایی شامل پنیر و کره، شیر، ماست، خرما، گوشت، برنج و مواردی از این قبیل از محل موقوفات بین نیازمندان خراسان رضوی توزیع شده است.

افطاری ساده در حرم رضوی

سالهاست که سفره اکرام رضوی در طول ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام رضا(ع) پهن می شود و زائران آستان حضرت رضا (ع) از آن بهره می گیرند اما امسال هزینه برپایی این سفره به سیل زدگان پنج استان سیل زده کشور اختصاص یافت و به توزیع بسته های افطاری ساده بین زائران و مجاوران در حرم بسنده شد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در این باره گفت: ماه رمضان امسال به جای پهن کردن سفره اکرام رضوی در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) توزیع یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته افطاری سبک در صحن های حرم مطهر برنامه ریزی شد.

سید خلیل منبتی افزود: این بسته ها شامل خرما، کیک، شیرعسل و مقداری نان است که نمازگزاران حرم مطهر رضوی می توانند بعد از نماز با آن افطار کنند.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان امسال روزانه هزار و ۵۰۰ پرس غذای متبرک به هنگام افطار در مساجد حاشیه شهر مشهد توزیع می کند و دو مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) نیز هنگام افطار از دو هزار زائر پذیرایی می کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها